fbpx

Mnohé letecké spoločnosti pôsobiace v EÚ zavádzajú spotrebiteľov a v súvislosti so svojimi službami často používajú greenwashing. Sieť orgánov zodpovedných za vynucovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa v EÚ (CPC) ich vyzýva, aby dodržiavali pravidlá. Toto oznámenie je reakciou na sťažnosť spotrebiteľských organizácií z 19 krajín1, ktorú podali v júni 2023.

Európska spotrebiteľská organizácie BEUC oceňuje, že európska sieť orgánov CPC vypočula výzvu, zodpovedné inštitúcie sa spojili a prešetrili praktiky 20 leteckých spoločností, čo je ešte o tri viac ako sedemnásť aeroliniek, na ktoré BEUC a jej členské organizácie upozornili vo svojej sťažnosti.2

Je výbornou správou, že orgány na ochranu spotrebiteľa z celej Európy uznávajú, že ekologické reklamy leteckých spoločností sú klamlivé. Je neprijateľné, aby aerolinky lákali spotrebiteľov na kompenzáciu emisií z ich letov, niekedy aj s vysokým príplatkom. Nikdy si nemôžeme byť istí, že stromy, vysadené v budúcnosti na kompenzáciu škodlivých emisií z nášho letu, ich naozaj zachytia – ak sa vôbec vysadia.

Skutočnosť, že európske orgány na ochranu spotrebiteľa vyzývajú letecké spoločnosti, aby sa spamätali, svedčí o tom, že fúka priaznivý vietor. Ekologický blackwashing už nie je prijateľný a fakt, že letecká doprava je jedným z najviac znečisťujúcich odvetví, ho robí ešte neprípustnejším. Tento zásah proti greenwashingu je povzbudivý najmä dnes, keď sa aj od samotných spotrebiteľov očakáva prechod k udržateľnejšiemu životnému štýlu.“

Pozadie

Viac informácií o našej sťažnosti začatej v júni 2023 nájdete tu.

Členovia BEUC identifikovali množstvo príkladov zavádzajúcich praktík zameraných na spotrebiteľov. Tu sú niektoré z nich:

Tvrdenia, že zaplatením dodatočných kreditov možno „kompenzovať“, „neutralizovať“ alebo „dorovnať“ emisie CO2 vyprodukované počas letu, sú vecne nesprávne.

Letecké spoločnosti zavádzajú spotrebiteľov, keď im účtujú vyššie poplatky za príspevok na vývoj „udržateľných leteckých palív“ (SAF).

Už samotné naznačovanie, že letecká doprava môže byť „udržateľná“, „zodpovedná“ alebo „ekologická“, je klamlivé.

– – –

1/ Túto akciu realizujú nasledujúce členské organizácie BEUC: Arbeiterkammer (Rakúsko), Testachats/Testaankoop (Belgicko); Асоциация Активни потреби (Bulharsko); Forbrugerrådet Tænk (Dánsko); CLCV a UFC-Que Choisir (Francúzsko); Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry (Fínsko); EKPIZO (Grécko); Tudatos Vásárlók Egyesülete (Maďarsko); Altroconsumo (Taliansko); Consumentenbond (Holandsko); Forbrukerrådet (Nórsko); Fundacja Konsumentów a Federacja Konsumentów (Poľsko), DECO (Portugalsko), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (Slovensko), Zveza potrošnikov Slovenije (Slovinsko), ASUFIN, CECU a OCU (Španielsko), Sveriges Konsumenter (Švédsko), Fédération romande des consommateurs (Švajčiarsko).
2/ Zamerali sme sa na (v abecednom poradí): Air Baltic, Air Dolomiti, Air France, Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Finnair, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, SAS, SWISS, TAP, Volotea, Vueling, Wizz Air.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad