fbpx

Po zásahu írskeho úradu na ochranu osobných údajov oznámila americká spoločnosť Meta, ktorá vlastní niekoľko sociálnych sietí vrátane Facebooku a Instagramu, že svoj projekt rozvoja umelej inteligencie prostredníctvom údajov používateľov pozastavuje. Čo sa vlastne stalo?

Pred niekoľkými dňami spoločnosť Meta oznámila plán použiť informácie a data používateľov svojich sociálnych sietí (Facebook a Instagram) na tréning svojho modelu umelej inteligencie. Po zásahu írskeho úradu na ochranu osobných údajov (DPC) však bola nútená tento projekt, ktorý mal začať už 26. júna, a ktorý nevyžadoval výslovný súhlas dotknutých používateľov, pozastaviť.

Oznámenie prišlo v tichosti na webovej stránke spoločnosti Meta a znie trochu ako hrozba: „Je to krok späť pre európske inovácie a hospodársku súťaž v oblasti vývoja umelej inteligencie. Doplatia na to európski spotrebitelia, ktorí budú môcť výhody umelej inteligencie využívať neskôr ako inde. “

Americký technologický gigant nateraz musel zaradiť spiatočku. Európske orgány na ochranu osobných údajov (DPA) spolu s britským Úradom komisára pre informácie (ICO) reagovali na početné sťažnosti používateľov a spotrebiteľských organizácií a vyzvali írsky úrad na ochranu osobných údajov (DPC), aby spoločnosť Meta požiadal o pozastavenie zhromažďovania údajov používateľov. Spoločnosť Meta má zastaviť svoj projekt dovtedy, kým neposkytne podrobné informácie o spôsobe získavania súhlasu a predovšetkým o zárukách, ktoré plánuje zaviesť na ochranu súkromia svojich používateľov.

Spoločnosť Meta varovala používateľov e-mailom

Začiatkom júna spoločnosť Meta miliónom používateľov Facebooku a Instagramu oznámila, že ich údaje a obsah zverejnený online bude využívať na tréning generatívnych algoritmov svojej umelej inteligencie. Používatelia síce mohli odmietnuť, no len čiastočne, prostredníctvom zámerne veľmi ťažkopádneho postupu. Písali sme o tom v inom článku, spolu s návodom, ako zdieľanie svojich údajov odmietnuť.

Čo je predmetom sporu s Metou?

Sťažnosti používateľov sa týkajú viacerých aspektov. Meta nekonkretizuje účel zhromažďovania údajov, a podľa toho čo vieme, sa osobné údaje používateľov môžu jednoducho použiť na marketing alebo dokonca na výcvik vojenských dronov. Meta neuvádza ani komu budú údaje odovzdané, a odvoláva sa na nedefinované „tretie strany“ (spoločnosti, banky, poisťovne, vlády?).

Pre spotrebiteľov a spotrebiteľské združenia je znepokojujúci aj rozsah informácií, ktoré má umelá inteligencia spoločnosti Meta triediť. Týkalo by sa to všetkých verejných a súkromných údajov používateľov, ktoré zverejnili od roku 2007, vrátane mnohých „neaktívnych“ účtov na Facebooku, kde je stále obrovské množstvo osobných informácií.

Jedinou výnimkou mimo zberu by podľa spoločnosti Meta boli konverzácie medzi súkromnými osobami. Navyše by nebolo možné uplatniť žiadne právo na vymazanie alebo zabudnutie.

Hlavným problémom je však absencia „oprávneného záujmu“ na používaní údajov bez súhlasu používateľov, čo je právo, ktoré Meta môže uplatňovať podľa ľubovôle, na úkor práv používateľov.

Na základe čoho má Meta právo používať údaje používateľov bez ich súhlasu?

Spoločnosť Meta je presvedčená, že má oprávnený záujem na používanie informácií o používateľoch. V skutočnosti sa v oznámení rozoslanom začiatkom júna píše: „…pri používaní vašich informácií budeme vychádzať z právneho základu našich oprávnených záujmov…“.

Spoločnosť Meta sa prakticky snaží o zákonné spracovanie údajov tým, že vo svoj prospech interpretuje nariadenie na ochranu osobných údajov (GDPR). To umožňuje spoločnosti, ktorá už má vzťah so zákazníkom, používať jeho údaje bez toho, aby si vyžiadala jeho súhlas, ak tieto údaje slúžia na realizáciu oprávneného záujmu, napríklad ak sa používajú na overenie totožnosti osoby, ktorá vykonáva platbu. V týchto prípadoch však spoločnosť musí informovať o účele použitia a používatelia musia mať možnosť odmietnuť.

Stačí na obídenie pravidiel ochrany osobných údajov deklarovať „oprávnený záujem“?

Nestačí sa skryť za „oprávnený záujem“, aby ste sa vyhli žiadosti o súhlas a obišli všetky pravidlá ochrany osobných údajov. Záujem spoločnosti nikdy nemôže prevážiť nad právami a slobodami jednotlivca, pretože ak by sa tak stalo, spracovanie by sa stalo nezákonným. Oprávneným záujmom nemožno odôvodniť napríklad online sledovanie používateľa.

Okrem toho by mal prevádzkovateľ údajov posúdiť, či správne zohľadnil všetky riziká pre spracované údaje a zohľadniť napríklad rešpektovanie citlivých údajov a detí.

Spoločnosť Meta v minulosti tvrdila, že existuje oprávnený záujem na používanie osobných údajov na reklamu, no Súdny dvor jej rozsudkom C-252/21 objasnil, že používanie údajov používateľov na reklamu si vyžaduje slobodný a výslovný súhlas dotknutej osoby.

Čo sa stane teraz?

Podmienky ochrany osobných údajov pre používateľov sa na stránke spoločnosti Meta zatiaľ nezmenili. Zdá sa, že Meta len prisľúbila spoluprácu a ďalšiu diskusiu orgánom na ochranu osobných údajov. No nič konkrétne.

Vzhľadom na to, že GDPR nezakazuje spracovanie osobných údajov na účely výcviku umelej inteligencie, no požaduje dodržiavanie pravidiel informovania a súhlasu, Meta by mohla používateľov požiadať o výslovný súhlas (opt-in) a poskytnúť im správne informácie.

Prečítajte si tiež Facebook a Instagram chcú naše fotky a iný obsah využiť na vývoj ich umelej inteligencie – ako im to môžete zakázať?

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad