Aj vy čoraz častejšie nakupujete online? Radosť z dostupnosti služieb však môže pokaziť zlý výber internetového obchodu. Univerzálna rada ako nesadnúť na lep podvodníkom neexistuje, ale odporúča sa vždy si skontrolovať, kto je predajca, nepozerať len na základnú cenu inzerovaného tovaru, neplatiť vopred, overiť si informácie o e-shope na fórach, v recenziách iných spotrebiteľov a venovať pozornosť obchodným podmienkam. Ako si teda vybrať správny e-shop a nespáliť sa?
Porovnanie cien v e-shopoch
Ceny môžu byť pri rovnakom tovare rozdielne aj o desiatky či stovky eur. Prvý prehľad získate pomocou cenových porovnávačov, ktoré na jednom mieste zhromažďujú ponuky viacerých obchodov alebo malým prieskumom rôznych predajcov na internete. Pri porovnávačoch buďte opatrní, nie vždy zobrazujú najvýhodnejšiu kúpu na prvom mieste. Navyše ide o komerčné projekty, ktoré majú svojmu prevádzkovateľovi najmä zarábať. Cena produktu vám vôbec nič nepovie o predajcovi, preto, ak je to možné, si v online recenziách a na fórach overte, akú skúsenosti s ním mali ostatní spotrebitelia.
Termín dodania tovaru
Druhým častým problémom je termín dodania tovaru. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápätí zákazníka informuje, že výraz „tovar skladom“ v jeho reči znamená, že ho má očakávať najskôr o 14 dní. Neobjednávajte tovar z e-shopov, ktoré vás o termíne dodania tovaru neinformujú jasne a jednoznačne ešte pred jeho kúpou.
Zahraničné e-shopy
Že je web v slovenčine neznamená, že ho nemôže prevádzkovať niekto z Poľska, Maďarska či Číny. Vďaka sťahovacím spoločnostiam a distribučným skladom môžu zahraniční prevádzkovatelia konkurovať domácim obchodníkom. Na vašich právach sa teoreticky nič nemení, no keď sa tovar rozhodnete vrátiť, poštovné do zahraničia bude určite vyššie. Na obchodníkov z krajín mimo EÚ sú navyše kontrolné inštitúcie krátke, a tak beztrestne často spotrebiteľom upierajú právo objednávku v zákonnej lehote zrušiť či zmeniť, tovar nepríde a peniaze sú nevymožiteľné. Ak je to možné, plaťte vždy na dobierku či pri prevzatí tovaru.
Obchodné podmienky
Občiansky zákonník hovorí, že zmluvy a obchodné podmienky majú byť čitateľné a zrozumiteľné, aby ich pochopil bežný človek. Nemali by obsahovať malé písmenka, skryté odkazy či prekvapujúce ustanovenia, a zároveň by nemali byť extrémne dlhé a plné právnických odborných výrazov. Ak odklikávate súhlas, mali by ste sa cez jednoduchý odkaz dostať aj k tomu, s čím súhlasíte.
Recenzie a reklamácie
Dôveru v anonymnom prostredí internetu dodávajú e-shopom užívateľské recenzie, no treba k nim pristupovať kriticky. Nikto vám nezaručí, že niekoľko pozitívnych recenzií si obchodník na svoj web nenapísal sám alebo si nenajal reklamnú agentúru, ktorá sa mu o pozitívne ohlasy stará profesionálne. Mnoho recenzií sa môže týkať napríklad len rýchlosti nákupu, doby doručenia a či bol tovar v poriadku. Ako ale obchod vybavuje reklamácie sa z nich nedozviete.
Pozor na automatické predlžovanie zmluvy
Mnohé firmy si svoj biznis model založili na tom, že predlžujú online účty svojim užívateľom, bez toho, aby ich o tom dostatočne informovali. Automaticky teda predlžujú, prolongujú zmluvy. Online zoznamky s takýmto modelom na rôznych weboch lákajú zoznámiť sa alebo stráviť rande na jednu noc s rovnako nastaveným záujemcom. Na začiatku dostanete informáciu, že ich služby si za poplatok cca 5 eur môžete na jeden mesiac vyskúšať. Háčik je v tom, že platba prebieha platobnou kartou a na platobnej stránke je maličkým a nevýrazným písmom uvedené, že po uplynutí skúšobného mesiaca dôjde
k predĺženiu členstva na ďalšie tri mesiace alebo až pol roka, za čo si už účtujú desiatky eur.
Čítajte a venujte pozornosť malému písmu
Ak dochádza k uzatvoreniu zmluvy cez internet a zmluva pozostáva z opakovaných plnení, musí prevádzkovateľ služby spotrebiteľa podľa občianskeho zákonníka ešte pred uzatvorením zmluvy, teda pred odkliknutím objednávky a prevedením platby, informovať o cene za jedno zúčtovacie obdobie, ktorým je mesiac. Ďalej musí tiež informovať o dĺžke trvania záväzku a podmienkach jeho ukončenia.
Reálne však spoločnosti prevádzkujúce online zoznamky uvádzajú spomínané informácie drobným, nenápadným písmom pod inými podstatnými informáciami. Spotrebiteľ preto informáciu o automatickom predlžovaní zmluvy a podmienkach jej ukončenia veľmi ľahko prehliadne.
Pozor na údaje o karte
Pri objednávke online služieb overiť či v podmienkach alebo inde na webe nenájdete informáciu o automatickom predlžovaní poskytovania služby, pretože na báze pravidelných platieb a predlžovania zmluvy fungujú aj iné služby. Pred zadaním údajov zo svojej platobnej karty preto vždy overte, či po uplynutí často bezplatného skúšobného obdobia, nezačne automaticky spoplatnené predlžovanie.
Predvyplnené kolonky alebo cookies
V prihlasovacom formulári do e-mailu, online profilu či pri objednávke tovaru sa po kliknutí automaticky zobrazí vaše meno či emailová adresa vďaka tzv. cookies alebo malým dátovým súborom, ktoré sa a vašim súhlasom ukladajú do počítača a následne pri otvorení webových stránok prispôsobujú stránku vašim preferenciám.
Cookies sa dnes využívajú najmä na cielenú reklamu. Názov cookie, alebo keksík, koláčik, je odvodený od anglosaského zvyku ponúknuť návštevníkom pamlsok, aby sa rýchlejšie vytvorila príjemná atmosféra. Všetky cookies je možné zakázať alebo následne z počítača zmazať. Vďaka cookies niektoré spoločnosti môžu mapovať váš pohyb po sieti alebo priamo fyzickú adresu, preto sa odporúča nastavením prehliadača cookies tretích strán zakázať.
Informácie o nás sú platidlom
Na sociálne siete dávame denne veľké množstvo osobných údajov – či už ide o fotografie so životnými úspechmi, informácie o zmene zamestnania, o sťahovaní či jednoducho „len“ meno, priezvisko a dátum narodenia. Vaše údaje sú tu v podstate platidlom, ktoré vymieňate za možnosť využívať službu. Sociálne siete a ďalšie internetové spoločnosti (predovšetkým Facebook a Google) nie sú charita, ak svoje služby poskytujú zdarma, primárnym zdrojom ich nemalých príjmov je využívanie vašich osobných údajov na reklamu. Dobre si vždy preto zvážte, komu detaily zo svojho súkromia prezradíte.
Európske spotrebiteľské centrum
Ak máte problém s podnikateľom z inej členskej krajiny EÚ, Nórska alebo Islandu, môžete využiť pomoc Európskeho spotrebiteľského centra, ktoré vám pri riešení situácie bude bezplatne asistovať. Centrum funguje pri Ministerstve hospodárstva SR a informácie, ako sa na naň obrátiť, nájdete na stránke https://esc-sr.sk/.