Do niektorých miest je lepšie cestovať vlakom, ale vo všeobecnosti je cestovanie železnicou v priemere štyrikrát drahšie ako let. Letectvo je však jedným z odvetví, ktoré najviac poškodzujú klímu, a je tiež jedným z najviac nespravodlivých odvetví: iba 1 % svetovej populácie zodpovedá za produkciu viac ako polovice emisií z letectva. Dôsledky ovplyvňujú každého na celom svete. Greenpeace vo svojej najnovšej štúdií porovnával ceny leteniek a vlakov na 112 európskych trasách.
Letecká doprava je najrýchlejšie rastúcim zdrojom emisií skleníkových plynov súvisiacich s dopravou v EÚ a škody, ktoré spôsobuje, postihujú každého. Od extrémnych poveternostných udalostí až po choroby súvisiace so znečistením a hlukom.
Inštitúcie EÚ a národné vlády však namiesto zodpovedného prístupu naďalej dotujú letecké spoločnosti a letiská a zároveň rušia železničné stanice a železničné trate, v dôsledku čoho sa európska letecká doprava vrátila na úroveň pred pandémiou: Ryanair bol v roku 2022 opäť najviac znečisťujúcou európskou leteckou spoločnosťou a minuloročné emisie Ryanair a Wizz Air prekročili rok 2019, takže sa očakáva, že rok 2022 bude rokom ich emisného maxima. Vplyv lietania na klímu je viac ako 80-krát horší ako pri cestovaní vlakom.
„Je úplne jasné, že letecká doprava predstavuje významnú a rastúcu časť produkcie emisií skleníkových plynov, je preto neuveriteľné, že letecké spoločnosti môžu lákať spotrebiteľov správami o tom, že „CO2 kompenzujú“ alebo sú „CO2 neutrálne“. Vyzývame zodpovedné úrady, aby toto zelené vymývanie mozgov, ktoré vážne zavádza spotrebiteľov, zastavili,“ uviedla Ursula Pachl z Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC, ktorá sa spolu s 22 spotrebiteľskými organizáciami z 18 krajín obrátila na Európsku komisiu a sieť orgánov na ochranu spotrebiteľa (CPC) vo veci zavádzajúcich tvrdení 17 európskych leteckých spoločností, týkajúcich sa klímy.
Smiešne lacné
Jedným z dôvodov, prečo sa ľudia rozhodnú cestovať lietadlom je cena: letenky sú v porovnaní s vlakom smiešne lacné.
Kľúčová je cenová dostupnosť a prechod z leteckej na železničnú dopravu začne postupným zrušením dotácií leteckých spoločností a letísk. Je čas urobiť železnicu dostupnejšou ako lietanie po Európe!
Pozrite si analýzu 112 európskych trás – porovnanie leteckých a železničných taríf na každej trase počas 9 rôznych dní.
Vlak vs lietadlo – kľúčové zistenia
Na väčšine analyzovaných trás (79 zo 112 trás) sú lety lacnejšie ako železnica. Cestovanie vlakom je v priemere dvakrát drahšie ako letenky, hoci celkový vplyv lietania na klímu môže byť viac ako 80-krát horší ako vplyv vlaku.
Zo 112 analyzovaných trás je vlak (takmer) vždy lacnejší ako lietadlo len na 23 trasách. A len polovica z nich sú slušné vlakové trasy, zvyšok má veľmi zlé alebo pomalé vlakové spojenie, ako napríklad Tallinn – Riga a Varšava – Ľubľana. 16 z týchto 23 trás neobsluhujú nízkonákladové letecké spoločnosti (Zürich-Viedeň a Brusel-Hamburg), 6 z týchto 23 trás nemá vôbec žiadne priame lety (Berlín-Praha a Ľubľana-Miláno).
Cena lístka na vlak môže stáť až 30-krát viac ako cena letenky na cestu v ten istý deň, najväčší cenový rozdiel bol na trase Barcelona – Londýn. Niektoré trasy medzi veľkými európskymi mestami, ako napríklad Londýn-Bratislava (15,5-krát), Budapešť-Brusel (12,5-krát), Madrid-Brusel (15-krát), Valencia-Paríž (12-krát) alebo Rím-Viedeň (10,2-krát) tiež dokazujú veľký cenový rozdiel.
V strednej a východnej Európe sú vlaky v porovnaní s letmi často lacnejšie ako v západnej Európe. Frekvencia vlakov, rýchlosť, spojenie a služby sú však vo všeobecnosti horšie ako v západných krajinách.
Veľká Británia, Španielsko, Belgicko, Francúzsko a Taliansko sú krajiny s najdrahšími lístkami na vlak v porovnaní s letenkami.
Niektoré skutočne efektívne vlakové trasy ako Amsterdam-Londýn, Londýn-Edinburgh a Toulouse-Paríž (4-4,5 hodiny vlakom každá) stále patria medzi 3 najobľúbenejšie lety na krátke vzdialenosti v Európe. Lety na týchto trasách sú stále oveľa lacnejšie.
Nízkonákladové letecké spoločnosti sú prítomné v celej Európe: prevádzkujú 79 % všetkých analyzovaných trás. Pre ďalších 12 % analyzovaných trás sú prestupné lety prevádzkované týmito spoločnosťami najlacnejšou možnosťou letu.
EasyJet, Ryanair, Wizz Air, Volotea a ďalšie nízkonákladové letecké spoločnosti so svojimi neférovými a agresívnymi cenovými stratégiami ponúkajú najnižšie ceny a sú takmer vždy lacnejšie ako železnica. Najlacnejšia letenka stála 9,99 € a predával ju Ryanair.
Cesty vlakom sú drahšie, čím viac rôznych železničných spoločností je zapojených do cesty a čím viac samostatných lístkov si musíte kúpiť na rôzne časti cesty. Cena sa môže líšiť aj u jednotlivých poskytovateľov služieb.
Pretože existuje menej prestupov a/alebo menej rôznych vlakových spoločností, s ktorými sa dá cestovať, nočné vlaky sú často lacnejšie ako denné. Vo všeobecnosti sú však stále drahšie ako nízkonákladové letecké spoločnosti.
Niektoré železničné spoločnosti neponúkajú lístky viac ako 2-3 mesiace vopred, čo je ďalšia výhoda pre letecké spoločnosti.
Super znečisťujúce prestupy
Prestupné lety sú tiež zďaleka najviac znečisťujúce: podľa autorov štúdie spôsobujú až desaťkrát viac emisií skleníkových plynov ako priame lety, ktoré už znečisťujú životné prostredie. Táto prax ničiaca klímu môže viesť cestujúcich k tomu, aby leteli z Budapešti do Paríža cez Bergamo, z Luxemburgu do Milána cez Londýn, z Madridu do Zürichu cez Barcelonu, z Marseille do Berlína cez Kodaň.
Príklad Maďarsko
Maďarsko (Wizz Air) je domovskou krajinou leteckej spoločnosti s najagresívnejšou cenovou politikou. Wizz Air z Budapešti lieta do desiatok destinácií, a to isté platí aj pre Ryanair. Okrem toho EasyJet lieta aj do Londýna a Švajčiarska. Dominancia nízkonákladových leteckých spoločností v Budapešti je čiastočne spôsobená bankrotom bývalého maďarského vlajkového prepravcu MALÉV v roku 2012.
Ceny leteniek sú najnižšie na linkách, ktoré prevádzkujú obe nízkonákladové letecké spoločnosti (Paríž a Brusel).
Železnične je Maďarsko dobre spojené s mnohými krajinami. Do Viedne premáva denne 18 párov vlakov, takže nočnými vlakmi odtiaľ môžete cestovať všetkými smermi.
Maďarská železničná spoločnosť MÁV tiež ponúka niektoré nočné vlakové spoje z Budapešti, vrátane Zürichu, Stuttgartu a Rumunska.
Na analyzovaných trasách do Bruselu a Paríža sa takmer vždy zistilo, že znečisťujúca letenka je lacnejšia, cenový rozdiel môže byť až 12,5-násobok ceny vlakového lístka z Budapešti do Bruselu.
Často je lacnejšie lietať z Viedne ako z Budapešti: letenku z Viedne kúpite o 10-15 alebo aj 30 tisíc HUF lacnejšie (v priemere sú letenky z Maďarska o 3900 HUF drahšie ako zo susedných krajín). (zdroj: Money Center)
Kam by ste z Budapešti mali ísť radšej vlakom?
Pre všetky analyzované maďarské trasy bol vlak v priemere o 53 % drahší ako lietadlo.
V dňoch s priamym letom Ryanair je linka Benátky – Budapešť jednoznačne lacnejšia lietadlom. Na druhej strane je lacnejšie cestovať vlakom na trasách v rámci krajín CEE, a to do Bukurešti a Prahy, ako aj do Berlína (väčšina tejto trasy je v krajinách CEE).
Okrem Budapešti sa jediné medzinárodné letisko v Maďarsku nachádza v Debrecíne. Keďže existuje len niekoľko letov denne, ich trasy neboli analyzované.
Budapešť – Berlín
Ryanair lieta na tejto linke denne, Wizz Air 6-krát týždenne.
Železnica ponúka 2 priame spojenia denne, jeden denný vlak a jeden nočný vlak, denný vlak trvá 11 hodín 33 minút.
Netypické pre trasy prevádzkované nízkonákladovými leteckými spoločnosťami sa ukázalo, že vlak bol lacnejší v 6 z 9 skúmaných dní. Na tejto trase bol denný vlak vždy lacnejší ako nočný. Dokonca v priemere bol vlak o 25 % lacnejší ako let.
Emisie: Let z Budapešti do Berlína vyprodukuje 221 kg škodlivých emisií skleníkových plynov na cestujúceho. Cesta vlakom dlhá 880 km zahŕňa o 87 % menej emisií skleníkových plynov o 29 kg.
Benátky – Budapešť
Ryanair lieta na tejto trase 3x týždenne, cestovné začína na 20,99 €. V ďalších 2 analyzovaných dňoch boli spoje Ryanairu cez Londýn a Norimberg lacnejšie ako vlak, v 4 z 9 analyzovaných dní bol vlak o niečo lacnejší (najväčšia cenová výhoda zistená pri vlaku bola 12,28 EUR). Najrýchlejší vlak trvá takmer 11 hodín, vždy treba prestupovať vo Viedni. Existuje niekoľko denných a nočných vlakových spojov z Benátok do Viedne. Denný vlak bol vždy lacnejší ako nočný vlakový spoj. Vlak bol v priemere o 25 % drahší ako letenka. Všetky nájdené ceny boli pod 100€.
Emisie: Let z Benátok do Budapešti má za následok 183 kg emisií škodlivých skleníkových plynov na cestujúceho. Cesta vlakom dlhá 850 km zahŕňa 28 kg skleníkových plynov, čo je o 85 % menej ako let s prestupom.
Budapešť – Brusel
Z Budapešti do Bruselu lietajú denne priame lety s nízkonákladovými spoločnosťami Ryanair a Wizz Air a na tejto trase premávajú aj Brussels Airlines.
Lety sa našli za skutočne nízke ceny už od 20,37 eur. Medzi najlepšie cestovanie vlakom patrí nočný vlak, či už z Budapešti do Stuttgartu alebo z Viedne do Bruselu. Prvá bola vždy najlacnejšia vlaková cesta. Nočný vlak do Stuttgartu bol vždy cenovo dostupný, ceny sa väčšinou pohybovali od 29,90 do 59 eur, ale ICE alebo TGV a Thalys zo Stuttgartu do Bruselu cez Frankfurt alebo Paríž boli dvakrát až štyrikrát drahšie ako nočný vlak, s výnimkou dlhých -termínové rezervácie. Cestovanie po železnici bolo systematicky drahšie ako cestovanie lietadlom, v priemere stálo 4,5-krát toľko. V prípade strednodobej rezervácie stál vlak 12,5-krát viac ako letenka.
Emisie: Let z Budapešti do Bruselu spôsobí 421 kg škodlivých emisií skleníkových plynov na cestujúceho. Vlaková trasa dlhá 1 350 km dokáže tieto emisie znížiť o 90 %. Na základe maďarského elektrického mixu táto úspora zodpovedá spotrebe 1 700 kWh elektriny, čo domácnosti vystačí približne na 10 mesiacov.
Zdroj foto: >Image by Freepik<