fbpx
Milí spotrebitelia, vážení čitatelia,

hoci je vonku zima a u nás pod Tatrami vďaka snehu aj bielo, zelené reklamy na nás vyskakujú už aj z krabice na bábiky. O spoľahlivosti rôznych ekologických tvrdení však vieme len veľmi málo. Novembrová štúdia spotrebiteľských organizácií odhalila, že jeden zo štyroch Európanov pri rozhodovaní o nákupe hľadá informácie o životnom prostredí, ale dvaja z troch uvádzajú len letmú predstavu o požiadavkách, ktoré musia obchodníci dodržiavať, aby mohli ekologické tvrdenia používať. Ako teda robiť zodpovedné rozhodnutia, keď len 3 % Európanov veria, že vždy dokážu greenwashing rozpoznať, a 35 % spotrebiteľov sa mylne domnieva, že všetky ekologické tvrdenia a označenia na obaloch sú overené?

Na falošné zelené tvrdenia narazíte už pri najbežnejších cestách do supermarketu, na potravinách a nápojoch často vidieť zavádzajúce tvrdenia o ich klimatickej neutralite. Nemožno sa však na nich spoliehať, pretože sú často vedecky nepresné, založené na pochybných systémoch kompenzácie uhlíka a ich hlavným cieľom je vyvolať u spotrebiteľov falošný dojem, že potravinové výrobky s označením „uhlíkovo neutrálne“ sú dobrou voľbou pre životné prostredie, hoci tomu tak nie je. Typický greenwashing možno nájsť aj na rôznych plastových fľašiach na vodu, pretože je nemožné, aby boli vyrobené zo 100 % recyklovaných materiálov.

Greenwashing mnohorako ovplyvňuje aj naše financie. Objavujú sa „zelené“ alebo „udržateľné“ investičné či iné finančné produkty, no často v skutočnosti ide len o zelené zavádzanie. V prvej polovici roka 2024 naše združenie plánuje tieto produkty preveriť aj prostredníctvom mystery shoppingu, pretože spotrebitelia takto kúpia aj tovar či službu, ktorú by nekúpili, keby mali prístup k nezávislým a presným informáciám, alebo sa mohli spoľahnúť na dôveryhodné tvrdenia a označenia.

Greenwashing nepozná hranice a s dezinformáciami sa spotrebitelia stretávajú aj v leteckej doprave. V júni 2023 skupina 24 spotrebiteľských organizácií z celej EÚ podala sťažnosť na 17 leteckých spoločností za greenwashing po tom, čo identifikovali množstvo príkladov tvrdení, ktoré napríklad uvádzajú, že zaplatenie dodatočných kreditov môže „kompenzovať“ emisie CO2 z letu, čo je v skutočnosti nepravdivé.

Všetky vyššie uvedené príklady pomohli spotrebiteľským organizáciám dosiahnuť sprísnenie pravidiel proti zavádzajúcim praktikám greenwashingu. Vďaka týmto konkrétnym príkladom sa nám podarilo presvedčiť zákonodarcov EÚ, aby tvrdenia o uhlíkovej neutralite úplne zakázali. Od roku 2026 by sa tak, vďaka smernici o posilnení postavenia spotrebiteľov v rámci zelenej transformácie, tieto tvrdenia mali stať minulosťou.

Ďalším novým, dôležitým kúskom skladačky udržateľného životného štýlu je aj predĺženie životnosti produktov. Začiatkom decembra EÚ prijala nové pravidlá pre ekodizajn výrobkov, ktoré sa vďaka nim stanú ľahšie opraviteľné a odolnejšie. A neudržateľné praktiky, ako ničenie nepredaného textilu a obuvi, budú tiež konečne zakázané.

Boj proti greenwashingu a ochrana spotrebiteľov všeobecne však nie je šprint, ale maratón a rok 2024 prinesie spotrebiteľským združeniam ako je to naše aj ďalšie nové výzvy. Odštartujte ho s nami.

Pevné zdravie a veľa udržateľných rozhodnutí praje

Petra Čakovská a celý tím S.O.S.

#Novinky

Nové práva a ochrana pre odberateľov plynu
Európski zákonodarcovia uzavreli dohodu o balíku EÚ pre trh s plynom, ktorá definuje, že dodávatelia plynu musia spotrebiteľom poskytnúť podobné základné práva a ochranu ako dodávateľ elektriny. Nové pravidlá lepšej ochrany spotrebiteľov, ktorí využívajú plyn na vykurovanie a varenie, sú viac ako vítané. Získajú jasnejšiu predstavu za čo platia, a zmeniť dodávateľa by malo byť jednoduchšie. Najzraniteľnejší navyše nebudú od zdroja tepla odpojení.
Nové označovanie chemikálií v prospech spotrebiteľov
Spotrebitelia si zaslúžia život bez toxických látok, no etikety na výrobkoch sú často nejasné, spotrebitelia im nerozumejú a spájajú sa s nimi aj možné zdravotné riziká. Podľa nových požiadaviek, budú mať všetky produktové štítky bežných prostriedkov ako pracie prostriedky, lepidlá a čističe odtokov predpísanú minimálnu veľkosť a farbu písma, a budú ľahšie čitateľné, čo mám pomôže robiť pri nákupoch lepšie rozhodnutia.
Lepšia ochrana, keď chybné výrobky spôsobia škodu
Spotrebitelia, ktorí utrpeli ujmu pri manipulácií s chybným výrobkom, budú viac chránení. Vďaka novej dohode EÚ si budú môcť spotrebitelia nárokovať náhradu škody v prípade, že dostatočne preukážu negatívny vplyv chybného výrobku na ich zdravotný stav, resp. keď im chybný výrobok spôsobí inú fyzickú ujmu. Dôležitým pozitívom je, že za škody v týchto prípadoch budú okrem výrobcov, dovozcov a distribútorov niesť zodpovedať aj online trhoviská.

#BRÁŇME SA SPOLOČNE

Sťažnosť na spoločnosť Meta kvôli modelu „Zaplať, inak súhlasíš“
Spoločnosť Meta v súčasnosti v EÚ zavádza zmeny v poskytovaní svojich služieb, ktoré od používateľov Facebooku a Instagramu vyžadujú, aby súhlasili so spracovaním svojich údajov na reklamné účely alebo zaplatili, aby sa im tieto reklamy nezobrazovali. Podľa spotrebiteľských organizácií ide o voľbu v rozpore s právnymi predpismi na ochranu spotrebiteľov v EÚ, a podali sťažnosť za používanie nekalých obchodných praktík.
Kryptobublina praskla – prečo je čas zasiahnuť aj proti sociálnym médiám?
Užívateľom sociálnych sietí určite neunikli „zaručené“ informácie, ako „Zbohatnete za 5 minút!“ alebo „Ako z vás kryptohranie urobí milionára!“ Všetky tieto tvrdenia sú príliš dobré na to, aby boli pravdivé. Spotrebiteľské organizácie si uvedomili, že spotrebitelia sú ohrození, môžu prísť o veľa peňazí, nedovolajú sa spravodlivosti a rozhodli sa pre spoločnú európsku reakciu voči sociálnym médiam.
Tzv. „zelené reklamy“ sú podľa spotrebiteľov mätúce
Ekologické tvrdenia dnes nájdeme doslova všade – od potravín po textil – a spotrebitelia nevedia, ktoré z nich sú dôveryhodné či pravdivé. Nové pravidlá vnášajú do ich používania poriadok. „CO2 neutrálny“ syr, plastová fľaša, letenka ani bankový účet jednoducho neexistuje. Ide o greenwashing, zelené vymývanie mozgov, ktoré má vyvolať dojem, že obchodníci znižujú svoj negatívny vplyv na klímu. Sme radi, že EÚ uhlíkovo neutrálne tvrdenia zakázala.

#Dobre vedieť

Trvalo udržateľné produkty sa v EÚ stanú normou
Spotrebiteľské organizácie už roky riešia veľké množstvo sťažností  na krátku životnosť  práčok, chladničiek, telefónov či televízorov. Európski zákonodarcovia uzavreli dohodu, ktorej cieľom je urobiť z udržateľných produktov normu na celom trhu v rámci EÚ. Podľa nových pravidiel budú spotrebitelia pri kúpe tovaru vopred informovaní o jeho dôležitých vlastnostiach ako životnosť a opraviteľnosť.
Je ochrana práv cestujúcich v EÚ dostatočná?  
Európska komisia zverejnila dlho očakávaný balík opatrení pre mobilitu cestujúcich, ktorý má zabezpečiť viac práv pre cestujúcich a dovolenkárov pri cestovaní rôznymi cestovnými prostriedkami a rezerváciách cestovných služieb a balíkov. Hoci európske spotrebiteľské organizácie tento krok vítajú, niektoré z návrhov na ochranu práv spotrebiteľa – cestujúceho stále považujú za nedostatočné.
Reklamujete vianočný darček alebo tovar z novoročného výpredaja ?
Pred i povianočný čas je obdobím zvýšeného stresu nielen pre spotrebiteľov, ale aj predajcov. Pod vianočným stromčekom či v schránke ste možno našli darček, ktorý nezodpovedal požadovanej kvalite, parametrom či vašim preferenciám. Ako takýto spotrebiteľský problém riešiť? Jedným z účinných, jednoduchých a bezplatných spôsobov je systém alternatívneho riešenia sporov. Ak máte spotrebiteľský problém, s ktorým si neviete radi, kontaktujte nás!

#Zaujímavé videá

Informačný YouTube kanál pre spotrebiteľov  

https://mcusercontent.com/5a9100e60883dbb6e69e26d5f/images/3ba7c6c4-8ff2-3c91-9408-ea1bc43d65d3.pngProstredníctvom nášho YouTube kanála prinášame spotrebiteľom zaujímavé a aktuálne tipy, rady, užitočné informácie z oblasti ochrany a práv spotrebiteľov na Slovensku i v rámci celej EÚ. Sledujte nás na sociálnych sieťach, prihláste sa na pravidelný odber nášho Spotrebiteľského newsfiltra a budete vždy vedieť viac…


SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBE

Chcete sa dozvedieť viac o našej práci?

STAŇTE SA NAŠIM FANÚŠIKOM

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad