Systém mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov (ADR) by na Slovensku mohol a mal fungovať lepšie či už ide o legislatívne nastavenie alebo záujem spotrebiteľov využívať ho na vymáhanie svojich práv. Hlavným cieľom projektu Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov – atraktívne pre spotrebiteľov, prospešné pre predajcov, ktorý v súčasnosti realizuje Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, je preto najmä zviditeľniť, zatraktívniť a lepšie oboznámiť spotrebiteľov a obchodníkov s fungovaním, možnosťami a výhodami mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov.

„Chceme zvýšiť povedomie slovenských spotrebiteľov a obchodníkov o výhodách mimosúdneho riešenia ich prípadných sporov. Osvedčené postupy z rôznych krajín EÚ – predbežne komunikujeme s partnermi z Lotyšska, Chorvátska, Poľska, Rakúska a Belgicka – na špecializovanom samite v októbri tohto roka odprezentujeme aj registrovaným subjektom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov (ARS), mediátorom, a ďalším zástupcom odbornej verejnosti a obchodníkov zo Slovenska,“ vysvetľuje JUDr. Renáta Dolanská, projektová metodologička a mentorka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov.
Na samit následne nadviaže unikátny školiaci program, ktorého cieľom je nájsť, vyškoliť a po dobu 12-mesiacov mentorovať 5 nových odborníkov, ktorí budú pôsobiť ako poverené osoby ARS. Vybrané poverené osoby ARS absolvujú, na základe metodiky vypracovanej Spoločnosťou ochrany spotrebiteľov, špecializovaný vzdelávací program. Metodika spolu s programom odbornej prípravy budúcich poverených osôb ARS definuje konkrétne postupy a systém práce.

V rámci projektu je tiež plánovaná vzdelávacia kampaň s cieľom pozvať spotrebiteľov, aby systém mimosúdneho riešenia svojich spotrebiteľských problémov využívali viac. „Veríme, že aj pozitívne skúsenosti zo zahraničia môžu presvedčiť slovenských spotrebiteľov aj obchodníkov, že mimosúdna dohoda je pre obe strany výhodnejšia.“

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov je spotrebiteľská organizácia s viac ako 14-ročnými skúsenosťami s mimosúdnym riešením spotrebiteľských sporov. Od roku 2012 sa jej v prospech spotrebiteľov podarilo mimosúdnou cestou zachrániť spolu už 821 236 eur. „Cítime zodpovednosť naďalej zdokonaľovať existujúci systém mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov, aby spotrebitelia aj obchodníci využívali jeho výhody.“

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov je registrovaným subjektom ARS pre všetky oblasti spotrebiteľských sporov. Je aktívnym členom Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC, zapája do prípravy spotrebiteľskej legislatívy a je členom rôznych medzinárodných expertných skupín.

Projekt Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov – atraktívne pre spotrebiteľov, prospešné pre obchodníkov potrvá 18 mesiacov – od júna 2024 do konca novembra 2025. V prípade záujmu o bližšie informácie o projekte, účasť na samite alebo pozíciu poverenej osoby subjektu ARS nás kontaktujte na poprad@sospotrebitelov.sk.

Zdroj foto: >Image by peoplecreations on Freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad