fbpx

Podľa Občianskeho zákonníka musí byť predaná vec v súlade s dohodnutými aj všeobecnými požiadavkami. Subjektívne (dohodnuté) aj objektívne (všeobecné) požiadavky súladu sa pritom posudzujú súčasne. Pri tovare s digitálnymi prvkami musí požiadavky súladu spĺňať aj dodávaný digitálny obsah/digitálna služba, bez ohľadu na to, či ich dodáva obchodník alebo niekto iný.


Za subjektívne požiadavky súladu sa považujú požiadavky, na ktorých sa kupujúci a predávajúci dohodli v kúpnej zmluve. Ide predovšetkým o množstvo, akosť, opis a druh produktu, možnosť jeho použitia na zmluvne vymedzené účely, funkčnosť, kompatibilitu, interoperabilitu a dodanie dohodnutého príslušenstva. Patria sem aj požiadavky vyplývajúce z predzmluvných informácií, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou spotrebiteľskej kúpnej zmluvy.

Pri objektívnych, teda všeobecných požiadavkách sa súlad veci posudzuje aj z pohľadu použitia na účely, na ktoré sa vec bežne používa, či bol tovar dodaný s príslušenstvom, ktoré môže kupujúci dôvodne očakávať, a či má vec akosť a vlastnosti bežné pre tovary rovnakého druhu.

V prípade veci s digitálnymi prvkami je obchodník povinný kupujúcemu poskytovať okrem zmluvne dohodnutých aktualizácií aj aktualizácie, vrátane bezpečnostných, ktoré sú potrebné pre súlad veci s dohodnutými a všeobecnými požiadavkami.  Výnimkou je situácia, keď obchodník pri uzavretí zmluvy výslovne informuje kupujúceho, že určitá vlastnosť tovaru nezodpovedá všeobecným požiadavkám súladu, a kupujúci s týmto nesúladom výslovne súhlasí. To umožňuje flexibilnejší predaj najmä použitých vecí.

Zodpovednosť obchodníka za vady tovaru

Predaná vec má vady, ak nespĺňa dohodnuté a všeobecné požiadavky alebo jej používanie znemožňujú či obmedzujú práva tretej osoby, vrátane práv duševného vlastníctva.

Za akúkoľvek vadu, ktorú má predaná vec v čase dodania, a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania veci, zodpovedá obchodník. To platí aj pre veci s jednorazovým dodaním digitálneho obsahu alebo digitálnej služby. V prípade vecí, pri ktorých sa digitálny obsah alebo digitálna služba dodávajú nepretržite počas určitej doby, obchodník zodpovedá aj za každú vadu digitálneho obsahu alebo digitálnej služby, ktorá sa prejaví počas dohodnutej doby, minimálne počas dvoch rokov od jej dodania.

Predaj použitých vecí je flexibilnejší, kupujúci a obchodník sa môžu dohodnúť na kratšej dobe. Doba zodpovednosti za vady však nesmie byť kratšia ako jeden rok od dodania použitej veci.

Mnoho produktov, vrátane digitálneho obsahu a digitálnych služieb, si tiež vyžaduje montáž alebo inštaláciu. Občiansky zákonník preto definuje, že predávajúci zodpovedá aj za vadu spôsobenú nesprávnou montážou alebo inštaláciou, ak boli súčasťou kúpnej zmluvy, vykonal ju predávajúci, bola realizovaná na jeho zodpovednosť, alebo ak ju spotrebiteľ urobil nesprávne kvôli chybnému návodu, ktorý obchodník poskytol, .

Predávajúci nezodpovedá za vadu produktu s digitálnymi prvkami, spôsobenú nenainštalovaním aktualizácie, ak si ju kupujúci nenainštaloval v primeranej lehote, hoci ho predávajúci o jej dostupnosti a následkoch nenainštalovania informoval.

Ak sa vada prejaví do dvoch rokov od dodania u novej veci, vrátane veci s digitálnymi prvkami s jednorazovým dodaním, alebo v kratšom čase, predpokladá sa, že vadu mala vec už v čase dodania. Kupujúci je povinný preukázať nesúlad veci, ale nepreukazuje, že nesúlad existoval už v čase dodania.
U veci s digitálnymi prvkami, kde sa digitálny obsah dodáva alebo digitálna služba poskytuje nepretržite počas dohodnutej doby, dôkazné bremeno, že digitálny obsah dodal/digitálnu službu poskytol bez vád počas celej dohodnutej doby nesie predávajúci, najmenej dva roky od dodania. Kupujúci to nie je povinný preukázať.

Práva spotrebiteľa v prípade chybného produktu
Práva zo zodpovednosti za vady predanej veci upravuje Občiansky zákonník (§ 621). Spotrebiteľ má v prípade vady právo od obchodníka žiadať opravu, výmenu, primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže od kúpnej zmluvy odstúpiť. V zmysle zákona je prioritou odstránenie vady – opravou alebo výmenou. Právo výberu má síce kupujúci, no obchodník touto voľbou nie je viazaný. Ak oprava alebo výmena nie je možná, vážnosť vady odôvodňuje poskytnutie okamžitej zľavy z kúpnej ceny alebo má spotrebiteľ právo od kúpnej zmluvy odstúpiť.

Aby si predávajúci uvedené práva mohol uplatniť, musí vadu u predávajúceho vytknúť do dvoch mesiacov od jej zistenia. Súčasne tak musí spraviť najneskôr do uplynutia doby, počas ktorej predávajúci za vady zodpovedá. Ak to v uvedenej lehote neurobí, práva zo zodpovednosti za vady mu zaniknú.

– – –

Tento článok je súčasťou nášho letného špeciálu Horúce novinky z nového zákona o ochrane spotrebiteľa. V ďalšej časti sa zameriame na postup ako vadu tovaru reklamovať/vytknúť a ako postupovať pri výmene, oprave, zľave z ceny či odstúpení od zmluvy.

Zdroj foto: >Image by krakenimages.com on Freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad