Nové analýzy ukazujú, že spoločnosti Facebook a Google tlačia používateľov k tomu, aby zdieľali svoje osobné údaje…
Facebook a Google nás nútia zdieľať veľké množstva informácií o nás samých vďaka šikovnému dizajnu, súkromným invazívne predvoleným nastaveniam a tzv. ber alebo nechaj tak voľbe, tvrdí nová analýza postupov týkajúcich sa zmeny nastavení na ochranu súkromia v týchto spoločnostiach.
Kvôli implementácii nového nariadenia na ochranu údajov (GDPR) v Európe boli používatelia digitálnych služieb konfrontovaní s novými nastaveniami ochrany osobných údajov prostredníctvom mnohých správ. Norwegian Consumer Council (NCC), najstaršia spotrebiteľská organizácia v Európe však práve dnes zverejnila analýzu, ktorá dokazuje, že spoločnosti majú zatiaľ len malú snahu dať nám – užívateľom skutočnú možnosť voľby.
„Manipulujú nás, aby sme aj naďalej poskytovali informácie o sebe, čo značí nedostatok rešpektu voči vlastným užívateľom a obchádzanie koncepcie poskytnutia kontroly spotrebiteľom nad ich osobnými údajmi,“ uviedol Finn Myrstad, riaditeľ sekcie digitálnych služieb NCC.
Nórska spotrebiteľská organizácia a niekoľko ďalších združení na ochranu spotrebiteľov a ich súkromia v Európe a USA teraz žiadajú európske orgány zodpovedné za ochranu údajov, aby prešetrili, či tieto spoločnosti konajú v súlade s pravidlami GDPR a pravidlami platnými v USA.
Predvolené zdieľanie
Podľa analýzy okien a odkazov týkajúcich sa ochrany súkromia je evidentné, že spotrebitelia sú tlačení k zdieľaniu dát;
Štandardné nastavenia
Výskum NCC ukázal, že užívatelia len zriedkavo menia predvolené nastavenia. V mnohých prípadoch spoločnosti Facebook a Google nastavili ako predvolenú práve voľbu, ktorá ich súkromie a osobné údaje chráni najmenej. ·
Rafinovaný dizajn
Zdieľanie osobných údajov a používanie cielenej reklamy sa prezentujú len ako pre spotrebiteľov veľmi výhodné možnosti najmä vďaka použitým formuláciám a dizajnu, často v kombinácii s hrozbami straty funkcií, ak ich používatelia odmietnu.
Mätúce usporiadanie
Voľby, ktoré posilňujú ochranu súkromia a osobných údajov si vyžadujú oveľa viac kliknutí a sú často dobre ukryté.
Ilúzia možnosti výberu
V mnohých prípadoch služby skrývajú fakt, že používatelia majú len veľmi málo skutočných možností výberu, a komplexné zdieľanie údajov akceptujú už využívaním služby. Pocit falošnej kontroly môže používateľov tiež viesť k tomu, aby o sebe poskytli ešte viac informácií.
Legislatíva, ktorá upravuje ochranu osobných údajov vyžaduje, aby spoločnosti uľahčili používateľom robiť jasné a informované rozhodnutia a umožnili im prevziať plnú kontrolu nad vlastnými osobnými údajmi. Žiaľ, opak je pravdou, čo je v priamom rozpore s očakávaniami spotrebiteľov a zámerom prijatého európskeho nariadenia.
Monique Goyens, generálna riaditeľka Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC):„Spoločnosti musia rešpektovať znenie i ducha GDPR. Analýza NCC dokazuje, že mnohí globálni i lokálni digitálni hráči majú pred sebou ešte veľmi dlhú cestu, aby to naplnili. Európske spotrebiteľské organizácie budú preto naďalej ostražité a pokračujú v odhaľovaní nesprávnych postupov. Budeme tiež spolupracovať s európskymi a národnými regulátormi, aby sme systém vylepšili.“
Ailid Callander, právny poradca spoločnosti PrivacyInternational dodáva:„Analýzu Norwegian Consumer Council vítame. Keďže GDPR do praxe zavádzajú rôzne inštitúcie a súkromné spoločnosti, je dôležité overovať, ako menia pravidlá poskytovania svojich svojich produktov a služieb, aby naozaj zabezpečili ochranu súkromia a osobných údajov svojich používateľov. Vyzývame aj regulačné orgány, aby prešetrili praktiky, na ktoré analýza NCC poukazuje.“
Kompletnú spráua NCC nájdete tu:
www.forbrukerradet.no/undersokelse/no-undersokelsekategori/deceived-by-design