Spoločnosť ochrany spotrebiteľov v Poprade upozorňuje aj na pretrvávajúce problémy s módnou obuvou

POPRAD 6. februára (SITA) – Najviac podnetov a sťažností zo strany spotrebiteľov, ktoré vlani riešila Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad, sa týkalo podomového a zásielkového predaja a predaja mimo prevádzkových priestorov, vrátane podomového predaja energií. Kontaktné osoby tiež riešili podnety týkajúce sa finančných služieb, reklamácie obuvi, stavebných a remeselných prác a podobne. „Na tri naše poradenské centrá v Poprade, Bratislave a Trnave sa vlani obrátilo s prosbou o pomoc celkovo 648 spotrebiteľov. V ich prospech sa nám podarilo vymôcť prostriedky v celkovej hodnote 64 200 eur. Združenie okrem toho poskytuje aj telefonické a online poradenstvo a takto sme spolu vybavili 1 695 konzultácií,“ zhrnula pre agentúru SITA projektová manažérka S.O.S. Poprad Petra Čakovská.

Čoraz viac spotrebiteľov sa na S.O.S. obracia nielen kvôli prezentačným akciám, ale aj kvôli problémom  s problémami s rôznymi nevyžiadanými zásielkami. „Stáva sa, že spotrebitelia počas rýchleho prieskumu na ulici alebo v telefonickom rozhovore uvedú, že im predajcovia môžu poslať na skúšku tovar, a o pár mesiacov od nich už vymáhajú neuhradené poplatky za ďalšie zásielky, na ktoré nevedomky uzatvorili zmluvu,“ uviedla Čakovská. Problematický ostáva i naďalej  spomínaný podomový predaj energií. „Zmluvy o poskytovaní elektriny alebo plynu nikdy neslobodno uzatvárať medzi dverami. Ak vám niekto zaklope a snaží sa vás na prahu presvedčiť, že má výhodnú ponuku, už to by mal byť varovný signál,“ upozornila projektová manažérka na fakt, že podľa európskej smernice môže ísť o nekalú obchodnú praktiku. „Ten, kto reálne potrebuje zmeniť dodávateľa, pretože nie je spokojný s tým pôvodným, si môže návrh zmluvy  spolu s obchodnými podmienkami vyžiadať od dodávateľa na preštudovanie bez toho, aby ju hneď podpísal, a o jej výhodách sa v pokoji poradiť s odborníkom. Zástupcovi seriózneho dodávateľa energie nebude prekážať, ak si dohodnú iný termín. Ak odmietne a tlačí, aby zmluvu spotrebiteľ podpísal hneď, nejde spravidla o seriózneho dodávateľa,“ radí Čakovská.

Druhá veľká skupina podnetov sa týkala finančných služieb, najmä úverových zmlúv a vymáhania rôznych dlhov, preto je pre spotrebiteľské združenie veľkým sklamaním čerstvé rozhodnutie Pléna Ústavného súdu SR o tom, že ustanovenie zákona o ochrane spotrebiteľa, ktoré mu poskytuje širšiu právnu ochranu, nie je v súlade s Ústavou SR.  Pre slovenských spotrebiteľov je to doslova katastrofa. Viacerých odborníkov stálo naozaj veľa úsilia dostať to do zákona o ochrane spotrebiteľa. A súd, ten, čo má chrániť, to zrušil. Chrániť sa teraz budú „práva“ vymáhačov a skupovačov premlčaných pohľadávok, pretože účinný nástroj na rozbujnelú zlú prax, s ktorou si štát roky nevie poradiť, je protiústavný. Diskutuje sa tu o exekučnej amnestii, no toto rozhodnutie ide úplne proti snahe štátu pomôcť ľuďom zbaviť sa exekúcií vedených na základe často premlčaných dlhov,“ zdôraznila Čakovská.

Stále pretrvávajú aj problémy s reklamáciami obuvi, najmä tzv. módnej obuvi. Európska norma ju definuje ako obuv, ktorá nie je navrhnutá a nevyrába sa na bežné nosenie. Uprednostňuje sa pri nej módny štýl, preto sa môže používať len obmedzene. „Informácia, že ide o módnu obuv, býva uvedená na škatuli, priamo na pokladničnom doklade alebo je odfajknutá v návodoch na ošetrenie obuvi,“ vysvetlila projektová manažérka S.O.S.. Takto označená obuv je podľa nej prakticky nereklamovateľná, v obchodoch už takmer inú ako módnu obuv nenájdete a rovnaký problém riešia aj spotrebiteľské združenia v Českej republike či napríklad v Maďarsku.

Množstvo podnetov sa týkalo aj zmlúv o dielo na stavebné a remeselné práce. „Ľudia dôverčivo zaplatia vysoké zálohy zhotoviteľom, ktorí u nich zazvonili a sľúbili, že výhodne vymenia strechu alebo zateplia pivnicu. Po tom, čo dostanú zálohu však často býva veľmi komplikované primäť ich k tomu, aby objednané dielo v požadovanej kvalite aj odovzdali,“ vysvetlila problém Čakovská. Spotrebitelia často reklamovali aj nábytok, šperky, oblečenie, ale napríklad aj kozmetické služby, spodnú bielizeň či napríklad účes.

S.O.S. v roku 2017 vydala tri spotrebiteľské manuály, aj v Braillovom písme, a zorganizovala 12 seminárov pre seniorov.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad