Veľké zľavy sú často len spôsobom ako nás primäť k neuváženým nákupom alebo spropagovať priemerné produkty. A ceny sú často znížené len naoko. Využiť tento deň zliav naozaj naplno, na nákup kvalitného produktu, ktorý skutočne potrebujete, vám pomôže nasledujúcich 10 tipov.

1. Urobte si zoznam želaní

Počas Black Friday veľa internetových obchodov propaguje produkty, o ktoré v skutočnosti nemáte záujem. Urobte si preto zoznam produktov, o ktoré máte záujem, vopred, aby sledujte, či sa objavia v akcii. Svoj nákupný zoznam si uložte na karte Obľúbené v danom internetovom obchode.

2. Prihláste sa na odber noviniek

Maloobchodníci často prezentujú svoje produkty v newslettroch. Prihláste sa na ich odber a získajte informácie o produktoch z vášho zoznamu. Odporúčame vytvoriť si na to samostatnú e-mailovú adresu, ktorú budete používať len na odoberanie e-mailových noviniek. Keď ich po uplynutí zľavového obdobia už nebudete chcieť dostávať, jednoducho sa odhláste z odberu kliknutím na Zrušiť odber v spodnej časti newslettera). Svoje obľúbené značky alebo internetové obchody sledujte aj na sociálnych sieťach (Facebook, Instagram či Twitter). Keď sa tam objaví dobrá/výhodná ponuka, Budete o tom hneď informovaní.

3. Pozerajte sa na cenu, nie na „zľavu“

Nemyslite si, že ponuka je dobrá len preto, že predajca propaguje veľkú zľavu. Inzerenti to so znižovaním cien často preháňajú. Nenechajte sa preto oklamať sloganmi ako „50 € namiesto 100 €“ alebo „70 % mega výpredaj“. Venujte tomu pár sekúnd a nájdite aj pôvodnú cenu produktu, aby ste videli ako sa v priebehu mesiaca „vyvíja“. Určite si skontrolujte aj ceny u iných predajcov, pretože sa často stáva, že zľavnená cena u jedného obchodníka je rovnaká ako bežná cena u iného predajcu.

4. Nebuďte posadnutí značkou

Či už nakupujete na Black Friday alebo pri inej príležitosti, nikdy nie je dobré vyberať si produkt len ​kvôli značke. Pri kúpe vždy zvážte aj niekoľko ďalších kritérií. Nenechajte sa tiež oklamať veľmi lacnými či dokonca neznámymi značkami. Nemusia byť nevyhnutne zlé, no nie je náhoda, že niektoré z nich sa objavujú iba počas zľavových akcií.

5. Online recenzie produktov – čo je skutočné a čo nie?

Súhlasíte s tvrdením, že ak produkt získal v internetovom obchode pri hodnotení päť hviezdičiek, musí byť zaručene dobrý? Odpoveď nie je taká jednoduchá. Možno ho hodnotil len jeden kupujúci alebo sú falošné. Stojí za to pozrieť si nielen konečný výsledok hodnotení, ale prečítať si aj obsah recenzií.

Príliš pozitívne komentáre, ktoré vyzerajú skôr ako reklamy alebo veľa recenzií uverejnených v ten istý deň môžu naznačovať, že recenzie sú kúpené. Takéto falošné hodnotenia navyše zakazuje zákon, no záruku, že sa tým obchodník riadi, nemáte.

6. Prečítajte si všeobecné obchodné podmienky

Skontrolujte, či konečná cena zahŕňa daň a náklady na doručenie, a nezabudnite na dovozné clo, ak si produkt objednávate zo zahraničia. Odporúčame vždy si prečítať alebo aspoň prelistovať všeobecné obchodné podmienky predávajúceho, pretože zvyčajne obsahujú informácie o nákladoch a termíne dodania, záručných podmienkach, podmienkach vrátenia tovaru a samotnom predajcovi.

Pri nákupe na online platformách si vždy overte, kto je predajca. Ak ide o ich partnerského predajcu, je dôležité vedieť, že kúpnu zmluvu uzatvárate s ním a nie online platformou, a ste viazaní všeobecnými obchodnými podmienkami platformy aj predajcu.

7. Pri nákupoch na webových stránkach mimo EÚ buďte opatrní

Online nákupy odporúčame obmedziť na predajcov so sídlom na Slovensku alebo v EÚ. Je to bezpečnejšie z hľadiska záruky aj zákazníckeho servisu. Navyše, ak si niečo kúpite z e-shopu mimo EÚ, budete musieť zaplatiť ďalšie dane, clo a dovozné clo. Tieto poplatky sa zvyčajne platia prepravcovi, ktorý vám balík doručí. Od Brexitu to platí aj pre balíky z Veľkej Británie.

8. Recenzie môžu byť falošné

Pred pár dňami cena stúpla, a zrazu klesla späť na predchádzajúcu úroveň? Umelé navyšovanie cien tesne pred zľavami je považované za nekalú a klamlivú obchodnú praktiku.

Pri zľavnení produktov musí predajca okrem novej ceny uviesť aj cenu, ktorá bola najnižšia za posledných 30 dní pred zlacnením. Zľava preto musí byť reálna. Ak si všimnete, že obchodník nedodržiava vyššie uvedené zákonné ustanovenie, ktoré má predovšetkým chrániť spotrebiteľa, ide o priestupok. Odporúčame takýto postup nahlásiť Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá zodpovedá za monitorovanie a prijímanie opatrení v takýchto prípadoch, a môže obchodníkovi uložiť pokutu.

9. Pozor na podvodníkov

Pamätajte, že obdobie, keď sa internetové obchody predháňajú v ponuke akcií a výnimočných ponúk, vo veľkom obľubujú aj podvodníci. Ak sa vám ponuka zdá príliš dobrá na to, aby bola pravdivá, zbystrite pozornosť a buďte ešte opatrnejší. Odkaz v reklame alebo e-maile na Black Friday môže viesť na falošnú webovú stránku, ktorú vytvorili počítačoví zločinci. Ak tam zadáte svoje osobné alebo platobné údaje, môžu ich zneužiť na odcudzenie vašej identity alebo vyprázdnenie bankového účtu. Venujte vždy zvýšenú pozornosť mailovej adrese odosielateľa správy a vopred zistite, kam adresa URL v e-maili alebo reklame skutočne smeruje.

10. Doručený tovar hneď skontrolujte

Ani po kúpe neprestávajte byť opatrní. Predajca musí zabezpečiť, aby vám bolo doručené to, čo ste si objednali. Ak dodaný tovar nezodpovedá objednanému alebo je poškodený, zodpovedný je predajca.

Doručený tovar vždy čo najskôr skontrolujte, či ste dostali to, čo ste objednali, a ak nie, reagujte okamžite. Ak problém vidíte už pri preberaní zásielky, balík odmietnite.

Ak si problém všimnete pri rozbaľovaní produktu, hneď kontaktujte predajcu prostredníctvom jeho webovej stránky alebo emailom. V prípade, že neodpovie, pošlite mu list doporučenou poštou.

Vždy si uschovajte všetky dôkazy ako sú fotografie odchýlok oproti objednanému, aby ste v prípade potreby mali dôkazy. Ak ste si reklamáciu uplatnili do 12 mesiacov od kúpy výrobku, predávajúci ju nemôže zamietnuť bez odborného posúdenia. Ak ste si ju uplatnili po 12 mesiacoch, predávajúci ju môže zamietnuť aj bez odborného posúdenia. Musí vás však poučiť o tom, komu môžete výrobok sami zaslať na odborné posúdenie.

Zdroj foto: >Image by Freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad