Spoofing čoraz častejšie spôsobuje problémy aj slovenským spotrebiteľom. Útočníci zneužijú telefónne číslo niekoho iného na volania alebo posielanie SMS, čím poškodzujú majiteľa čísla aj ľudí, ktorým sa takéto hovory či správy doručia. V tomto článku vysvetľujeme ako spoofing funguje a čo robiť, keď sa s ním stretnete.
Spoofing je technika, ktorou sa útočník vydáva za inú osobu alebo subjekt tak, že manipuluje s údajmi o volajúcom čísle. Keď niekto zneužije vaše telefónne číslo, príjemca hovoru alebo správy vidí, že ho kontaktujete vy, hoci s tým nemáte nič spoločné. Môže sa stať, že sa neznámi ľudia značnú sťažovať, že ich obťažujete, prezváňate alebo im posielate nevyžiadané správy. Pre vlastníka čísla je to frustrujúce, no pamätajte, že pri prípade spoofingu vaša sim karta ani telefón technicky napadnuté nie sú.
Útočníci pri spoofingu zneužívajú technológie, ktoré im umožňujú podvrhnúť telefónne číslo ako identifikátor volajúceho. Napriek tomu, že hovor alebo správa technicky nepochádzajú z vášho telefónu, číslo uvedené v ID volajúceho patrí vám. Táto technika zneužíva slabiny telekomunikačných systémov na celom svete a často sa využíva na phishingové útoky, podvody s falošnými odmenami a iné nekalosti. Spoofing môže byť veľmi nepríjemný. Prečítajte si čo robiť, keď sa stanete jeho obeťou:
1. Kontaktujte svojho mobilného operátora
Hneď ako zistíte, že vaše číslo bolo zneužité, informujte svojho operátora. Operátor môže monitorovať podozrivé aktivity spojené s vašim číslom a v niektorých prípadoch určitý typ hovorov zablokovať.
Opýtajte sa na možnosti technickej ochrany proti spoofingu – hoci sú obmedzené, operátor môže poskytnúť aspoň užitočné rady.
2. Nahláste problém polícii
Spoofing je v podstate zneužitie vašich údajov, preto kontaktujte políciu a situáciu zdokumentujte. Dôkazy ako napríklad volania od ľudí, ktorí vás kontaktovali kvôli falošným hovorom a správam, ktoré ste neodoslali vy, poskytnite polícii.
3. Informujte prijímateľov falošných hovorov a sms
Cudzím osobám, ktoré sa sťažujú na nevyžiadané hovory či správy od vás, vysvetlite, že ste obeťou spoofingu. Môžete použiť jednoduchú odpoveď ako napríklad:
„Dobrý deň, zdá sa, že moje telefónne číslo bolo zneužité na tzv. spoofing. Ubezpečujem vás, že tieto hovory alebo správy neposielam ja. Odporúčam podozrivé hovory a sms ignorovať.“
4. Nezverejňujte svoje telefónne číslo
Ak ste svoje číslo zverejnili na sociálnych sieťach, verejných fórach alebo iných stránkach, odstráňte ho. Útočníci často získavajú telefónne čísla práve z týchto zdrojov.
5. Aplikácie na blokovanie hovorov
Existujú aplikácie, ktoré dokážu identifikovať a blokovať podozrivé volania. Pred spoofingom síce priamo neochránia, ale môžu zlepšiť bezpečnosť pri používaní telefónu.
6. V krajnom prípade zvážte zmenu telefónneho čísla
Ak spoofing pretrváva a situácia sa zhoršuje, zvážte zmenu telefónneho čísla. Hoci toto riešenie nie je ideálne, často môže byť najrýchlejším spôsobom ako predísť ďalším problémom.
Čo si treba zapamätať
- Spoofing nie je vaša chyba. Nejde o napadnutie vášho telefónu alebo sim karty, niekto zneužil vaše číslo cez telekomunikačné systémy.
- Riešenie nie je vždy jednoduché. Ak problém pretrváva, môže byť potrebné nahlásiť spoofing polícii, spolupracovať s operátorom a v krajnom prípade zvážiť aj zmenu čísla.
- Ochrana súkromia je dôležitá. Obmedzte zverejňovanie svojho čísla a využívajte aplikácie na zlepšenie bezpečnosti.
– – –
Ilustračné foto: >Image by freepik<