Európska komisia a európska sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (sieť CPC) oznámili, že podnikli kroky proti politike spoločnosti Meta, známej ako „zaplať alebo súhlas“, ktorú od novembra 2023 zaviedla pre používateľov Facebooku a Instagramu. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov víta, že Komisia a národné autority prijali opatrenia na základe koordinovaného súboru sťažností, ktoré spotrebiteľské organizácie, združené v BEUC, voči tejto spoločnosti podali.

Orgány na ochranu spotrebiteľa posúdili prvky, ktoré by mohli predstavovať zavádzajúce alebo agresívne praktiky. Skúmali, či Meta vopred poskytla spotrebiteľom pravdivé, jasné a dostatočné informácie. Analyzovali, či tieto informácie umožňujú spotrebiteľom pochopiť dôsledky ich rozhodnutia, že uhradia poplatok alebo prijmú spracovanie ich osobných údajov na obchodné účely, na ich spotrebiteľské práva. Orgány siete CPC sa tiež obávajú, že mnohí spotrebitelia mohli byť vystavení neprimeranému tlaku, aby si rýchlo jednu z možností vybrali v obave, že okamžite stratia prístup k svojim účtom a sieti kontaktov. Spoločnosť Meta musí sieti CPC a Komisii odpovedať a navrhnúť riešenia do 1. septembra 2024. Ak spoločnosť potrebné opatrenia neprijme, orgány siete CPC môžu prijať opatrenia, vrátane sankcií.

V novembri 2023 Meta zaviedla zmenu v používaní služieb, a od používateľov Facebooku a Instagramu v EÚ vyžaduje, aby buď súhlasili so spracovaním ich údajov na reklamné účely, alebo zaplatili, a reklamy sa im zobrazovať nebudú. Spotrebitelia boli uvedení do omylu, keď poplatok zaplatili v domnení, že ochrana ich osobných údajov bude lepšie chránená a vyhnú sa sledovaniu a profilovaniu. Podľa analýzy 19 členov1 BEUC je táto praktika v rozpore so smernicou o nekalých obchodných praktikách.

Agustín Reyna, generálny riaditeľ Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC), v tejto súvislosti uviedol: „Spotrebitelia na Facebooku a Instagrame od novembra čelia veľmi nespravodlivej voľbe, čo znamená, že svoj súhlas so spracovaním osobných údajov spoločnosti Meta neudeľujú slobodne. Dobrou správou je, že aj orgány na ochranu spotrebiteľov naprieč EÚ teraz oficiálne uznali, že tieto praktiky spoločnosti Meta sú neprijateľné.“

„Vyzývame spoločnosť Meta, aby čo najskôr zmenila zobrazovanie voľby „platba alebo súhlas“, spôsobom, ktorý spotrebiteľom umožní spravodlivé a slobodné rozhodnutie. Pred zavedením akýchkoľvek zmien musí spoločnosť Meta preveriť ich súlad so všetkými príslušnými zákonmi. Žiadame národné autority, aby na presadzovanie práva voči spoločnosti Meta prijali odstrašujúce opatrenia aj v súvislosti s platným aktom o digitálnych trhoch a všeobecným nariadením o ochrane osobných údajov.“

Vyšetrovanie sťažnosti koordinuje Európska komisia a vedie ho francúzske Generálne riaditeľstvo pre hospodársku súťaž, spotrebiteľské záležitosti a predchádzanie podvodom. Prebieha oddelene od predbežných zistení, ku ktorým Komisia dospela začiatkom júla, že prístup „zaplať alebo súhlas“ je v rozpore s aktom o digitálnych trhoch. Je tiež oddelené od prebiehajúcej analýzy írskeho orgánu na ochranu osobných údajov, ktorý preveruje, či Meta porušila všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov.

Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (sieť CPC) je sieťou orgánov zodpovedných za presadzovanie právnych predpisov EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Podľa nariadenia o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa, v koordinácii s Európskou komisiou, môže sieť prijať opatrenia na riešenie cezhraničných otázok na úrovni EÚ. Navyše, v rovnakom rámci môžu spotrebiteľské združenia, ako je Európska spotrebiteľská organizácia BEUC, upozorňovať na hrozby vznikajúce na trhu. Ich informácie budú potom priamo prístupné orgánom presadzovania práva.

30. novembra 2023 Európska organizácia spotrebiteľov upozornila sieť CPC na potenciálne zavádzajúce a agresívne praktiky nového modelu predplatného spoločnosti Meta. Orgány siete CPC v rôznych členských štátoch tiež v tejto súvislosti dostali sťažnosti od národných spotrebiteľských organizácií.

– – –

1/ Členovia BEUC, ktorí sa zúčastňujú tejto koordinovanej akcie: Асоциация Активни потреби users (Bulharsko), dTest (Česká republika), Forbrugerrådet Tænk (Dánsko), UFC-Que Choisir (Francúzsko), EKPIZO & KEPKA (Grécko), Adiconsum (Taliansko), Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (Lotyšsko), Vartotojų aljansas (Litva), Consumentenbond (Holandsko), Forbrukerrådet (Nórsko), Federacja Konsumentów & Fundacja Konsumentów (Poľsko), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (Slovensko), ZPS (Slovinsko), Asufin & CECU (Španielsko), Sveriges Konsumenter (Švédsko), Union Luxembourgeoise des Consommateurs (Luxembursko).

Zdroj foto: >BEUC<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad