Britská vláda pripravuje inšpiratívny zákon, ktorý má ochrániť prístup občanov k hotovosti a zabezpečiť vrátenie peňazí tým, ktorí o ne podvodne prišli. Profitovať z neho budú najme zraniteľné skupiny spotrebiteľov, ktorí trpia tzv. digitálnou chudobou. Na platenie hotovosťou sa spoliehajú najmä domácnosti postihnuté zvyšovaním životných nákladov, preto by sme obdobnú pomoc mali zvážiť aj na Slovensku.
Podľa najväčšieho britského prevádzkovateľa bankomatov, spoločnosti Link, sa na hotovosť spolieha zhruba 5,4 miliónov dospelých. Hotovosť je životne dôležitá pre niektoré spoločenské skupiny ako napríklad seniori, digitálne vylúčené osoby, občania s nízkymi príjmami, príjemcovia sociálnych dávok či ľudia s duševnými chorobami alebo telesným postihnutím. Pandémia síce urýchlila prechod k digitálnym finančným službám, ale mnohí spotrebitelia na nich vôbec nie sú pripravení.
Od roku 2015 zatvorili takmer polovicu bankových pobočiek na území Spojeného kráľovstva. Od roku 2018 zmizlo spolu 12 178 voľne prístupných bankomatov a vznikli tak celé oblasti bez možnosti vybrať si hotovosť.
Hotovostné platby sú však druhý najčastejšie používaný spôsob platby v Spojenom kráľovstve. Nedávny prieskum spotrebiteľskej organizácie Which? naznačuje, že závislosť ľudí na hotovosti môže ďalej rásť najmä kvôli zvyšovaniu životných nákladov – mnohé domácností radšej požívajú hotovosť kvôli lepšej prehľadnosti výdajov.
Návrh zákona má obsahovať aj opatrenie pre lepšiu ochranu obetí podvodov, ktorým má byť preplatenie čiastok, o ktoré kvôli nim prišli. Viaceré banky už podpísali kódex dobrovoľnej úhrady strát. Zďaleka nie všetky sa však pripojili, no podľa nového zákona bude môcť britský regulátor platobných systémov primäť všetky banky, aby spotrebiteľom vyrovnali straty spôsobené podvodnými platbami.
Inšpirujeme sa aj na Slovensku?