Od volieb do Európskeho parlamentu nás delí už len pár dní a o tom, čo všetko EÚ robí pre náš každodenný život, stále nevieme dosť. Z médií poznáme najmä obrázky poľnohospodárov, ktorí úniu vinia zo svojich problémov, alebo neúnavne opakujúce sa štatistiky o raste populizmu a euroskepticizmu. Tieto obavy sú nepochybne namieste, no v tomto informačnom šume sa strácajú hodnoty a výhody, ktoré EÚ ľuďom skutočne prináša. Len veľmi málo sa hovorí o tom, čo EÚ urobila, robí a mala by urobiť pre spotrebiteľov. Nielen v tomto predvolebnom období by sa to však malo dostať do centra pozornosti nás všetkých.

Spotrebitelia sú motorom jednotného trhu EÚ. Nakupujeme, pracujeme, cestujeme a investujeme do neho, vďaka čomu prekvitá. EÚ prijíma zákony, ktoré zabezpečujú, aby tento trh fungoval a práve tieto zákony sú bezpečnostnou sieťou v našom každodennom živote aj v supermarkete, vo vlaku, či na internete…

Súčasní i kandidujúci politici by mali svojim voličom ukázať skutočnú hodnotu Európskej únie a zamerať sa na konkrétne výhody, ktoré aj slovenským spotrebiteľom prináša. Je hlavným záujmom európskych politikov, aby verejnosti ukázali, čo EÚ urobila a môže urobiť pre zlepšenie každodenného života spotrebiteľov. Tu je niekoľko konkrétnych príkladov.

Vďaka zákonom na ochranu spotrebiteľov máme v EÚ nespočetné výhody. Práve EÚ zabezpečuje bezpečnosť potravín tým, že vyžaduje dodržiavanie prísnych hygienických noriem z farmy až na stôl. Vďaka systému rýchleho varovania EÚ RAPEX naše slovenské inštitúcie hneď vedia, keď sa v inej členskej krajine na trhu objaví nebezpečný výrobok. Pravidlá pre ekodizajn a energetické štítky nám zasa pomáhajú ročne ušetriť až 1 800 EUR vďaka energeticky účinnejším spotrebičom ako chladničky či práčky. EÚ tiež zabezpečuje konkurencieschopnosť našich trhov, a rozširuje tak možnosti spotrebiteľov pri výbere telekomunikačných služieb alebo leteckej dopravy. Chráni tiež zraniteľných spotrebiteľov, či už pred odpojením od dodávky elektriny a plynu, pri problémoch s platením účtov alebo pred nadmerným zadĺžením.

Väčšina slovenských právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa v skutočnosti pochádza z dielne EÚ. Preto by sme úniu mali hodnotiť podľa prínosu, ktorý v našom každodennom živote nepochybne má. Nemusíme súhlasiť so všetkými rozhodnutiami EÚ, rovnako ako doma nesúhlasíme s niektorými rozhodnutiami vlády SR. Propagujme však výhody a žiadajme riešenie každodenných problémov, ktorým spotrebitelia čelia alebo by mohli čeliť v budúcnosti.

Pozitívnych príkladov je však oveľa viac. Spomeňte si, s akými úskaliami sa spotrebitelia boria, keď chcú zatepliť svoje domy, aby ušetrili na účtoch za energiu. Alebo zavádzajúce ekologické tvrdenia, ktoré sa hrdo zobrazujú na mnohých stránkach, od webov leteckých spoločností a balení syra až po džínsy vyrábané na celom svete v pochybných pracovných podmienkach. Keď nezdravé potraviny kraľujú, je veľmi ťažké identifikovať a dovoliť si zdravé a udržateľné potraviny. A čo tak získať odškodné, keď sa niečo pokazí? Digitalizácia má potenciál priniesť do nášho života mnohé výhody, ale tiež nové formy diskriminácie, ako napríklad odmietanie výhodnejšieho poistenia spotrebiteľom, ktorých roboti vyhodnotia ako chorých.

Dobrou správou je, že riešenia existujú a jedným z nich Európska zelená dohoda. Vďaka tejto ambicióznej reforme môžu spotrebitelia veľa získať. Zrekonštruované domy a energeticky účinné spotrebiče znižujú energetickú spotrebu domácností aj ich účty za energie. Prísnejšie emisné normy pre autá zlepšia kvalitu ovzdušia, aby čistý vzduch mohli dýchať aj naše deti. Obnovené ekosystémy a ekologickejšie poľnohospodárske postupy sú z dlhodobého hľadiska kľúčom k našej potravinovej bezpečnosti. Zastavenie ekologického marketingu ochráni spotrebiteľov pred falošnými „zelenými“ výrobkami. A je toho ešte oveľa viac!

Osem z desiatich Európanov sa obáva klimatickej krízy. Zákonodarcovia EÚ by preto nemali zabúdať, že občania EÚ očakávajú, že uprednostnia a zamerajú sa na boj proti chudobe, verejné zdravie a opatrenia proti zmene klímy.

Poslanci Európskeho parlamentu môžu Únii pomôcť vybudovať si lepší vzťah s Európanmi, ak sa tieto výzvy stanú aj ich prioritami. Ak však naďalej budeme o „Európe“ viesť len všeobecnú diskusiu bez toho, aby sme sa zaoberali tým, čo pre nás skutočne robí, riskujeme, že úplne oslabíme jej prínos. Ešte stále je čas na to, aby sme to pochopili správne.

EURÓPA DOKÁŽE VIAC!

Zdroj foto: >Image by Freepik<

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad