Taliansky úrad pre hospodársku súťaž a spotrebiteľov (AGCM) uložil spoločnosti TikTok pokutu vo výške 10 miliónov eur za šírenie škodlivého obsahu. Pokutu dostala sociálna platforma za ohrozovanie duševnej a fyzickej bezpečnosti detí a nekalé zneužívanie ich zraniteľnosti. Je však potrebné prijať aj ďalšie opatrenia.

Podobne ako iné online platformy, aj TikTok generuje svoje príjmy na základe času, ktorý jednotlivci trávia v jeho aplikácii. Zhromažďovaním a využívaním ich osobných údajov a zobrazovaním reklamy. Tento obchodný model vytvára zrejmú motiváciu navrhovať svoje služby tak, aby maximalizovali zapojenie a čas používateľov strávený na TikToku.

V praxi to predstavuje najrôznejšie, veľmi nebezpečné praktiky ako je napríklad podsúvanie extrémistického obsahu, zneužívanie zraniteľnosti používateľov alebo vyvolávanie a pestovanie digitálnych závislostí. Podľa štúdie Amnesty International z roku 2023, realizovanej vďaka novým účtom vydávajúcim sa za 13-ročné deti zistili, že platforma ich nemilosrdne tlačí do „do kúta“, teda k potenciálne škodlivému obsahu, depresívnemu mysleniu, seba poškodzovaniu a samovraždám.

A to je, vzhľadom na to, kto sú používatelia TikToku, obrovský problém, pretože túto platformu používa viac ako polovica nemeckých tínedžerov a napríklad až tretina britských detí vo veku od päť do sedem rokov. TikTok tak nechráni svojich najzraniteľnejších spotrebiteľov, ktorí to potrebujú najviac, teda deti.

Spotrebiteľské právo sa uplatňuje v plnom rozsahu

Používatelia online platforiem často neplatia peniazmi, no namiesto toho im venujú svoju pozornosť a angažovanosť. Nedávne rozhodnutie talianskeho AGCM rieši túto otázku priamo, pričom podrobne analyzuje obchodný model spoločnosti TikTok a ukazuje, aká je aktivita používateľov pre príjmy spoločnosti dôležitá.

Taliansky úrad však už tiež diskutuje o tom, ako algoritmus štandardne umožňuje personalizované odporúčacie systémy a zosilňuje škodlivé účinky obsahu prostredníctvom opakovania a personalizácie. Zistilo sa, že napriek tomu, že si je TikTok vedomý týchto účinkov, uprednostňuje svoje vlastné záujmy pri vytváraní a speňažovaní digitálnych závislostí, najmä u neplnoletých osôb, s cieľom zvýšiť svoje obchodné príjmy.

Talianske rozhodnutie je jedným z prvých, ktoré zohľadňuje, že spotrebitelia, ktorých čas a pozornosť sa speňažujú, sú účastníkmi transakcie, a ako takí teda majú právo na ochranu prostredníctvom spotrebiteľského práva rovnako, ako keby platili peniazmi, v súlade s usmerneniami Európskej komisie o nekalých obchodných praktikách.

Nová nádej pre spotrebiteľov

Talianske rozhodnutie prichádza krátko po začatí vyšetrovania Európskej komisie, ktoré sa týka povinností TikToku vyplývajúcich zo zákona o digitálnych službách a uznesenia Európskeho parlamentu o návykovom dizajne digitálnych služieb. Tie požadujú zákaz návykových techník a povinnosť vyvíjať digitálne produkty, ktoré sú svojím dizajnom spravodlivé a etické.

Tento vývoj môže ukončiť dlhé obdobie, keď neetické a nezákonné obchodné modely sociálnych médií úspešne unikali verejnej kontrole napriek tomu, že ich škody sú už známe. Európske organizácie na znepokojujúce aktivity spoločnosti TikTok upozornili už v roku 2021, vrátane sťažnosti adresovanej Európskej sieti orgánov na ochranu spotrebiteľov, v ktorej na mnohé porušenia, vrátane poškodzovania detí, jasne upozornili.

Po dlhom čakaní sa zdá, že sa veci pohli dobrým smerom. Je najvyšší čas, aby aj platformy ako TikTok za svoje škodlivé a neetické praktiky niesli zodpovednosť. Deti patria medzi skupiny zraniteľných spotrebiteľov, preto potrebujú väčšiu ochranu.

Zdroj foto: >Image by freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad