Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) realizovala v období leto – jeseň 2024 (teda v čase keď nebola spustená žiadna štandardná výzva projektu Obnov dom) tajný nákup (mystery shopping) energetických certifikátov a analýzu samotného postupu získavania energetického certifikátu zo strany bežných spotrebiteľov, ktorí sú vlastníkmi rodinného domu. Výsledky nie sú pre spotrebiteľov priaznivé…

Začalo ďalšie kolo predkladania žiadostí v štandardnej výzve č. 6 v rámci podporného mechanizmu na obnovu rodinných domov na Slovensku. Kým v predošlých výzvach bolo potrebné energetický certifikát alebo projektové energetické hodnotenie predložiť do 3 mesiacov od nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí prostriedkov mechanizmu (3. výzva), resp. do 90 kalendárnych dní od vyplnenia online formulára (4.výzva), v aktuálne vyhlásenej 6. výzve musí mať žiadateľ zabezpečený certifikát alebo energetické hodnotenie už pri vypĺňaní formulára. Napriek sľubovanému zjednodušeniu získavania prostriedkov z tejto dotačnej schémy, dochádza naopak k sprísneniu predošlých podmienok, a to relatívne krátko pred spustením samotnej výzvy. Pozreli sme sa na to, ako sa vlastne energetický certifikát dá dnes na Slovensku získať.

Hoci v čase prieskumu neboli vyhlásené štandardné výzvy pre bežných vlastníkov domov v rámci celého Slovenska, čo znamená, že odborníci s oprávnením na vydávanie certifikátov nemuseli byť až tak zavalení objednávkami, zabezpečenie vypracovania certifikátu nebolo pre tajných nákupcov vôbec jednoduchým procesom. Výsledky ukázali, že z 24 oprávnených osôb na vydávanie energetických certifikátov, ktoré boli oslovené za účelom objednania si ich služieb, väčšina reagovala odmietnutím z dôvodu nedostatku času, a ostatní ponúkali len služby na diaľku, čo znamená bez reálnej obhliadky domu, na ktorý mali vydať certifikát.

Pri oslovení ďalších oprávnených osôb zo zoznamu vedeného Slovenskou komorou stavebných inžinierov sa nakoniec pre tri domy podarilo vypracovať 6 certifikátov od 4 rôznych poskytovateľov. Okrem nich ešte ďalší dvaja odborníci vykonali obhliadky domov, ale do dnešného dňa energetický certifikát nedodali a komunikáciu prerušili.

Pri domoch, kde sa podarilo zabezpečiť pre porovnanie viacero certifikátov, došlo k rozdielnej kalkulácii hodnôt energie potrebnej v jednotlivých častiach domov, čo v prípade dvoch domov a dvoch certifikátov znamenalo, že výpočty celkovej energie potrebnej pre daný dom nezodpovedali ich skutočnej potrebe primárnej energie. Pri jednom dome bol dokonca vypracovaný certifikát, ktorý zatriedil dom do nesprávnej energetickej triedy.

Čo to znamená pre spotrebiteľa? Vôbec sa mu nemusí podariť získať energetický certifikát v požadovanom čase, čo ho môže stáť šancu požiadať o dotáciu. Veľmi pravdepodobne môže získať certifikát bez toho, aby ten, kto ho vypracuje, reálne videl jeho dom. A môže dôjsť aj k tomu, že ohodnotenie energetického stavu jeho nehnuteľnosti, za ktoré zaplatí minimálne 160 eur (v prieskume sa ceny pohybovali od 160 do 520 eur), bude nesprávne, čo môže následne viesť k problémom pri porovnaní energetického certifikátu po realizácii renovácie, na ktorú dotáciu od štátu získal.

– – –

Ilustračné foto: >Image by freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad