Európska komisia zverejnila dlho očakávaný balík opatrení pre mobilitu cestujúcich1, ktorý zahŕňa iniciatívy týkajúce sa práv cestujúcich, aj návrh revidovanej smernice o balíkoch cestovných služieb, ktoré by mohli zabezpečiť viac práv pre cestujúcich a dovolenkárov pri cestovaní a rezerváciách cestovných služieb. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov zámer aktualizovať práva cestujúcich v EÚ a zlepšiť ich presadzovanie víta, no niektoré z návrhov nie sú dostatočné.

V iniciatíve týkajúcej sa práv cestujúcich chýbajú kľúčové body ako systém ochrany spotrebiteľov pred platobnou neschopnosťou v prípade úpadku leteckých spoločností a právo spotrebiteľov bezplatne zrušiť svoje letenky v čase krízy. Európska komisia tieto návrhy zvažovala, ale nakoniec boli vynechané. Ide o zlú správu pre spotrebiteľov, keďže sú to práve oni, kto je vystavený vysokým finančným stratám, keď sa niečo pokazí.

V prípade multimodálnych práv cestujúcich sú navrhované politické opatrenia premárnenou príležitosťou na posilnenie ochrany spotrebiteľov pri kombinovaní rôznych druhov dopravy, napriek jasnej potrebe ustanoviť základné práva cestujúcich v zákone (informácie, starostlivosť a pomoc, presmerovanie) pre všetky typy kombinovaných ciest.

V oblasti vymožiteľnosti práva, napriek mnohým dôkazom o porušovaní práv cestujúcich zo strany dopravcov, nebolo nenavrhnuté žiadne opatrenie, ktoré by zmenilo hru a umožnilo spotrebiteľom jednoducho uplatniť ich práva. Zavedenie štandardizovaného formulára refundácie a kompenzácie pre všetky druhy dopravy, aj prísnejšie oznamovacie povinnosti prevádzkovateľov dopravy zodpovedným orgánom sú vítané, no nedostatočné.

Najrelevantnejším krokom vpred sú v nových iniciatívach online sprostredkovatelia rezervácie, kde sa definujú jasné pravidlá vrátenia peňazí. Cieľom je, aby nároky spotrebiteľov neboli predmetom nekonečného ping-pongu medzi dopravcami a sprostredkovateľmi.

V rámci smernice o balíku cestovných služieb BEUC jednoznačne podporuje návrh obmedzenia výšky platieb, ktoré môžu cestovné kancelárie požadovať od spotrebiteľov pred dovolenkou. Finančné straty spotrebiteľov budú nižšie a cestujúci ľahšie získajú refundáciu, keď sa niečo pokazí.

BEUC podporuje úsilie Komisie objasniť cestovné varovania v čase krízy, aj navrhované minimálne požiadavky na vouchre (poukážky), ktoré budú pre spotrebiteľov dobrovoľné, chránené pred platobnou neschopnosťou a refundovateľné. Tieto zmeny odrážajú ponaučenia získané z pandémie. BEUC však ľutuje, že neexistujú prísnejšie pravidlá presadzovania práv a nápravy, ktoré sú na zabezpečenie dodržiavania zákonov v sektore cestovných služieb naliehavo potrebné.

Cestujúci sa príliš často stretávajú so zrušením alebo meškaním dopravného prostriedku, no vrátenie ceny lístkov či finančná kompenzácia, na ktorú majú nárok, bývajú problematické. Dnešné návrhy sú malým krokom správnym smerom, aby sa spotrebitelia boli pred nekalými praktikami dopravcov alebo v nečakanej situácii lepšie chránení.

Riešenie dobre známych a dlhodobých problémov, ktoré poškodzujú cestujúcich, ako napríklad nedostatočná ochrana spotrebiteľa v prípade bankrotu leteckej spoločnosti, sa opäť odkladá. Zavedenie práva cestujúcich na bezplatné zrušenie cestovných lístkov v čase krízy je ďalšou nevyriešenou požiadavkou spotrebiteľov, ktorá opäť zostala bokom napriek zjavnej potrebe konať.

Multimodálne práva cestujúcich: Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o právach cestujúcich v kontexte multimodálnych ciest.
Presadzovanie práv cestujúcich: Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa menia nariadenia (ES) č. 261/2004, (ES) č. 1107/2006, (EÚ) č. 1177/2010, (EÚ) č. a (EÚ) 2021/782, pokiaľ ide o presadzovanie práv cestujúcich v Únii.
Smernica o balíku cestovných služieb: Návrh smernice Európskeho parlamentu a Rady, ktorou sa mení a dopĺňa smernica (EÚ) 2015/2302 s cieľom zefektívniť ochranu cestujúcich a zjednodušiť a objasniť niektoré aspekty smernice.

Zdroj foto: >Image by Freepik<

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad