Poburujúce falošné online recenzie a zákerné skryté poplatky sú odteraz zakázané. Ide o veľké, prelomové víťazstvo spotrebiteľov vo Veľkej Británii, pretože práve falošné recenzie a skryté poplatky ich každoročne stáli až 2,2 miliardy libier.

Pri kúpe lístkov na vlak už spotrebiteľov nezaskočí skrytý poplatok za rezerváciu, a pri objednávke jedla musia byť poplatky za doručenie či administratívu zobrazené hneď na začiatku. To isté platí pri všetkých online nákupoch – od lístkov na koncerty až po kino.

Všetky povinné poplatky, ako sú poplatky za spracovanie či poplatky za rezerváciu lístkov, musia byť po novom zahrnuté v základnej cene, a nesmú byť zamlčané alebo postupne pridávané počas nákupu, vďaka čomu zákazníci zaplatili často viac, ako očakávali. Zákon zakazuje iba nevyhnutné skryté poplatky. Voliteľné poplatky – napríklad výber miesta v lietadle alebo príplatok za batožinu – nie sú súčasťou zákazu.

Zakázané sú aj vymyslené recenzie, takže zákazníci budú mať jasnú predstavu o tom, čo si kupujú. Prevádzkovatelia webových stránok sú za recenzie na svojich stránkach zodpovední a spolu s online platformami musia prijať opatrenia na zamedzenie a odstránenie falošných recenzií – napríklad zavedením vhodných systémov na ich odhaľovanie a mazanie.

Novoprijatá britská legislatíva chce zabrániť tomu, aby ľudia prišli do reštaurácie s 5-hviezdičkovým hodnotením a dostali jedlo na úrovni jednej hviezdy. Alebo si objednali produkt od top predajcu a ten im nikdy nepríde, alebo vyzerá úplne inak, než sľubovali recenzie.

Online recenzie využíva až 90% spotrebiteľov, a v roku 2023 sa v online maloobchode minulo spolu 217 miliárd libier, čo len podčiarkuje význam týchto nových zákonov na ochranu spotrebiteľa vo Veľkej Británii. Nové pravidlá chránia aj poctivé firmy pred neférovou konkurenciou obchodníkov, ktoré sa snažia zákazníkov oklamať falošnými recenziami a skrytými poplatkami.

Britský Úrad pre hospodársku súťaž a trhy (CMA) zároveň získal nové právomoci na priamu kontrolu a presadzovanie nových spotrebiteľských zákonov. Zmeny majú chrániť spotrebiteľov a vytvoriť rovnaké podmienky pre obchodníkov. Nové opatrenia, ktoré už začali platiť, dávajú verejnosti väčšiu kontrolu nad ich peniazmi a dlhodobo pomôžu spotrebiteľom ušetriť.

Nové pravidlá majú zvýšiť transparentnosť na trhu a spotrebitelia vďaka nim ľahšie porovnajú produkty a služby, aby si mohli byť istí, že získavajú tú najlepšiu hodnotu za svoje peniaze. Môžu tiež nakupovať s vedomím, že sú pred falošnými recenziami a skrytými poplatkami chránený zákonom.

Britský CMA tieto nové právomoci využije na ochranu spotrebiteľov pred škodlivým a neférovým správaním obchodníkov, a podporu spravodlivých podmienok pre firmy, ktoré k svojim zákazníkom pristupujú čestne. Najprv sa zameria na najzávažnejšie nekalé praktiky a nový systém ochrany spotrebiteľa bude implementovať spôsobom, ktorý bude čo najjednoduchší pre malé podniky.

– – –

Ilustračné foto: www.freepik.com

 

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad