Podľa správy nórskej skupiny pre ochranu spotrebiteľa Google napriek novým nariadeniam Európskej únie pokračuje v zneužívaní dát užívateľov. Výskumy po šiestich mesiacoch platnosti GDPR naznačili upevnenie jeho postavenia na trhu s internetovou reklamou a pokles investícií do start-upov.
Spotrebiteľské skupiny v Českej republike, Grécku, Nórsku, Slovinsku a Švédsku podali sťažnosť na technologického giganta Google svojim národným úradom pre ochranu dát na základe správy nórskej agentúry Forbrukerradet. Nórsko nariadenie Európskej únie zapracovalo do svojej legislatívy napriek faktu, že nie je členom Európskej únie. K rovnakému kroku sa podujalo Lichtenštajnsko a Island.
Predpoveď premávky alebo súkromie
Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC) obvinila Google z využívania viacerých prostriedkov, ktoré mali podnecovať užívateľov k povoleniu služby „história polohy“ a „aktivita na zariadeniach“, ktoré sú integrované vo všetky účtoch používateľov Googlu.
„Kvôli týmto neférovým praktikám používatelia nemajú prehľad o následnom využití ich osobných dát,“ píše sa vo vyhlásení BEUC, ktorá zastupuje národné spotrebiteľské skupiny.
Europoslanci o ochrane osobných údajov: GDPR je iba začiatok
Europoslanci sa zhodli, že je nutné zabrániť ďalšiemu rozsiahlemu zneužitiu osobných údajov. GDPR je podľa viacerých len začiatok. Niektorí spomenuli aj kontroverzný legislatívny návrh ePrivacy.
„Tieto aktivity nie sú v súlade s nariadením GDPR. Spoločnosti Google chýba pri spracovaní príslušných dát legálne zázemie. Správa ukazuje, že používateľ súhlas so spracovaním týchto údajov neudeľuje dobrovoľne,“ píše sa ďalej vo vyhlásení BEUC.
Všeobecné nariadenie o ochrane údajov (skrátene GDPR, pozn. red.), ktoré používateľom umožňuje kontrolovať svoje dáta, počíta s pokutou do výšky štyroch percent globálnych príjmov pre spoločnosti, ktoré nové pravidlá porušia.
„História polohy je predvolene vypnutá. V prípade potreby môžu užívatelia nastavenie kedykoľvek upraviť, vymazať históriu alebo pozastaviť jeho činnosť. Pokiaľ je nastavenie polohy povolené, pomáha zlepšovať služby ako napríklad predpoveď premávky na vašej ceste,“ napísal k obvineniam hovorca spoločnosti Google Al Verney.
Informácie o Twitter reklamách a súkromie
„Pokiaľ činnosť histórie polohy prerušíte, spoločnosť môže v závislosti od vášho zariadenia a nastavení stále zbierať údaje o vašej polohe aby tak zlepšila váš užívateľský zážitok,“ pokračuje Verney.
„Neustále pracujeme na zlepšovaní našich kontrolných mechanizmov. Správu budeme čítať veľmi dôkladne a pokiaľ v nej nájdeme relevantné zistenia budeme sa snažiť problémy napraviť,“ zakončil Verney.
V Spojených štátoch už Google čelí obžalobe pre monitorovanie mobilných zariadení používateľov v rozpore s ich nastaveniami súkromia.
Nejedná sa pritom o prvú sťažnosť o porušení nových pravidiel. Za prvý polrok platnosti GDPR ich agentúry pre ochranu spotrebiteľov podali už 57 tisíc.
Prvou veľkou skúškou pre GDPR sa minulý mesiac stal Facebook, po tom ako Írska agentúra pre ochranu spotrebiteľa otvorila vyšetrovanie narušenia bezpečnosti, ktoré mohlo zasiahnuť viac ako 50 miliónov účtov.
Google si upevnil postavenie na trhu
Výskum iniciatívy WhoTracks.me pod hlavičkou nemeckého start-upu Cliqz zameraného na online súkromie naznačuje, že po takmer šiestich mesiacoch platnosti GDPR si Googlu upevnil svoje postavenie na európskom trhu s internetovou reklamou. Internetový gigant svoj podiel navýšil o necelé jedno percento.
Na GDPR podľa výskumu najviac doplatili menšie reklamné spoločnosti. Ich strata sa pohybuje v rozmedzí 18 a 31 percent. Podiel Facebooku sa prepadol o niečo menej ako sedem percent. Iniciatíva merala podiel na trhu pomocou dosahu reklamy jednotlivých spoločností.
Google dostal od Európskej komisie rekordnú pokutu, vyše 4 miliardy eur
Internetový gigant je údajne zneužívanie dominantnej pozície operačného systému Android pre mobily. Pre Google ide už o druhý prípad návrhu rekordnej pokuty. Aj v tomto prípade sa ale spoločnosť odvolá.
Vysvetlením je podľa iniciátorov výskumu fakt, že veľké technologické spoločnosti majú dostatok prostriedkov, ktoré vynaložili do prispôsobenia sa novým pravidlám. Google, ktorý si už predtým užíval dominantné postavenie na trhu, podľa výskumníkov využil neistotu okolo GDPR k upevneniu svojej pozície.
Rovnaký trend výskumníci vysledovali pri počte trackerov, cez ktoré technologické spoločnosti získavajú dáta. Od apríla do júla 2018 sa ich počet na stránkach na území Európskej únie znížil o takmer štyri percentá. Tento trend sa prejavuje na všetkých typoch webových stránok s výnimkou stránok bankového sektoru. Najviac trackerov je na stránkach internetových médií.
Pre spotrebiteľov to znamená, že aj keď sa počet trackerov žiadajúcich prístup k ich dátam znížil, najmä veľké spoločnosti využívajúce rozporuplné praktiky dostávajú prístup k väčšiemu množstvu dát.
Ďalší výskum dopadov GDPR, tentokrát zameraný na investície do technologického sektoru, odhalil pokles investícií do start-upov. Zatiaľ čo celkové investície do odvetvia by mali pokoriť minuloročných 19 miliárd dolárov, start-upy zaznamenali oproti obdobiu pred vstupom GDPR do praxe pokles o 40 percent. Pokles sa prejavil v počte start-upov, do ktorých investori vložili peniaze aj v celkovej hodnote investícií.