15. marec 2021 – Hlavnou témou tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv je boj proti znečisťovaniu plastami. Cieľom kampane spotrebiteľských združení po celom svete je zvýšiť povedomie, globálne zapojiť spotrebiteľov a podporovať udržateľnú spotrebu. V nadväznosti na minuloročnú tému „Trvalo udržateľný spotrebiteľ“ sa kampaň tohto roku zameriava najmä na hlavných aktérov ako sú spotrebiteľské združenia, vlády a obchodníci, ktorí môžu veľkou mierou prispieť k riešeniu globálnej krízy zamorenia Zeme plastami.
Hoci nepochybne ide o v každodennom živote veľmi užitočný materiál, naša spotreba a výroba najmä plastov na jedno použitie sa stali neudržateľnými. Negatívny dopad na ekosystémy sa prejavuje environmentálnymi dôsledkami vo forme znečistenia životného prostredia a ohrozenia ľudského zdravia.
Správa spoločnosti Pew Charitable Trusts & SYSTEMIQ s názvom Breaking the Plastic Wave (Prelomiť vlnu plastov) z augusta 2020 počíta, že ak nedôjde k zásadným zmenám v politikách, inováciách a našom správaní k životnému prostrediu, do roku 2040 sa obsah plastového odpadu vo svetových oceánoch strojnásobí.
Boj proti zamorovaniu zemegule plastami je globálnou výzvou, ktorá si vyžaduje koordinované národné i medzinárodné riešenia. Spotrebiteľské združenia môžu zohrať rozhodujúcu úlohu pri riešení tejto otázky práve podporou udržateľnej spotreby a výroby plastov.
• Odhaduje sa, že do roku 2050 bude v oceánoch viac plastov ako rýb.
• 100 000 morských cicavcov a korytnačiek a milión morských vtákov ročne zabije práve plastový odpad v oceánoch.
• Odhaduje sa, že každý rok sa do našich oceánov dostane 8 miliónov ton plastu.
• Plasty na jedno použitie tvoria každoročne 50% z celkového množstva plastov.
• Polovica všetkých plastov, ktoré sa kedy vyrobili, bola vyrobená za posledných 15 rokov.
• 40% vyrobených plastov tvoria obaly, ktoré sa po jednom použití likvidujú.
Spotrebitelia majú zo znečisťovania plastami obavy a mnohí sa snažia meniť svoje spotrebiteľské správanie. Globálna štúdia z roku 2019 ukázala, že väčšina spotrebiteľov je proti plastovému odpadu (82% respondentov používa čistiace pomôcky na viac ako jedno použitie, namiesto jednorázových plastových alternatív, 72% na nákupy používa eko tašky a 62% pije z fliaš, ktoré sa dajú opätovne naplniť). Napriek zvýšenému používaniu plastov na jedno použitie počas pandémie sa až 55% spotrebiteľov na celom svete začalo práve v súvislosti s ochorením COVID-19 viac zaujímať o životné prostredie a takmer 74% spotrebiteľov (v Európe, USA a Južnej Amerike) ochotne minie viac na eko a udržateľné obaly.
Politici, obchodníci i legislatívci, ktorí nastavujú právne normy, by si mali uvedomiť, že na trhu je na všetkých úrovniach potrebná systémová zmena, aby bolo obmedzenie použitia plastov a udržateľná spotreba pre spotrebiteľov vždy tou ľahšou voľbou…