Možno ste si na sociálnych sieťach všimli influencerov alebo reklamy, ktoré propagujú krypto produkty a služby ako peňaženky, školenia ako zbohatnúť alebo osobné rady. Po implementácii nového nariadenia EÚ o trhu s kryptomenami budú mnohé z týchto praktík nezákonné. No niektorých veľkých hráčov, ako platformy sociálnych médií, ktoré sú kľúčové v šírení informácií o kryptomenách, nariadenie vynechalo.

Kryptoproblém rastie

Popularita kryptomien v posledných rokoch rýchlo rastie v celej EÚ. Kryptoaktíva vlastní (alebo vlastnilo) 12 % holandských spotrebiteľov, v Slovinsku je toto číslo ešte vyššie – 18 %. Napriek rizikám sa zdá, že si získavajú aj uznanie. Vo Veľkej Británii ich za hazard považuje len 38 % (pokles zo 47 %) používateľov, väčšina kryptoaktíva vníma ako alternatívu bežných investícií. Kryptomeny však kvôli vysokej nestálosti ostávajú vysoko rizikovou investíciou nevhodnou pre mnohých spotrebiteľov. Na rozdiel od tradičných investícií nie sú kryté hmotnými aktívami, a sú založené najmä na špekuláciách.

Začiatkom roka 2023 Elon Musk, majiteľ a potom generálny riaditeľ Twittru, teraz „X“, dočasne zmenil logo platformy z tweetujúceho vtáka na nevinne vyzerajúceho psa. Pes sa však stal aj logom kryptomeny Dogecoin. Tento veľmi nezvyčajný krok zvýšil hodnotu Dogecoinu za 30 minút o 20 %, čo ukazuje, aké nestále  kryptomeny môžu byť.

Sociálne médiá sú plné reklám a sľubov influencerov ako vďaka kryptomenám „rýchlo zbohatnúť“. No tieto tvrdenia sú príliš dobré na to, aby boli pravdivé. Spotrebitelia riskujú, že prídu o veľa peňazí a nedovolajú sa spravodlivosti, upozorňujú spotrebiteľské organizácie i európske orgány finančného dohľadu. Napriek tomu sú spotrebitelia vystavení propagácii kryptomien v takom veľkom meradle ako nikdy predtým.

Žiada sa európske riešenie

Spotrebiteľské organizácie si uvedomili, že spotrebitelia sú ohrození, a rozhodli sa, že je čas na európsku reakciu. Európska spotrebiteľská organizácia BEUC a deväť jej členov podalo sťažnosť Európskej komisii a spotrebiteľským úradom na ochranu spotrebiteľov na praktiky Twitteru (X), Instagramu, YouTube a TikTok-u za uľahčenie zavádzajúcej propagácie kryptoaktív na svojich platformách.

Podľa spotrebiteľských organizácií sú sociálne média zodpovedné za to, že umožňujú, aby sa na ich platformách prostredníctvom „finfluencerov“ šírili zavádzajúce kryptoreklamy. Ide o nekalú obchodnú praktiku, pretože spotrebiteľov vystavujú strate značného množstva finančných prostriedkov.

Katalóg zavádzajúcej propagácie

Správa BEUC podrobne popisuje niektoré z najhorších príkladov zavádzajúcej propagácie kryptomien na sociálnych sieťach. Spotrebiteľské organizácie našli „zaručené“ informácie, ako „Zbohatnete za 5 minút!“ alebo „Ako z vás kryptohranie urobí milionára!“ To všetko je v rozpore s vlastnými reklamnými zásadami platforiem.

Správa BEUC vyzerá ako znepokojujúci katalóg negatívnych príkladov zavádzajúcej propagácie kryptomien na sociálnych sieťach, preto naša sťažnosť obsahuje aj dôraznú výzvu pre Európsku sieť vnútroštátnych orgánov na ochranu spotrebiteľa, aby od platforiem žiadali sprísnenie reklamných zásad týkajúcich sa kryptomien a zabránili influencerom zavádzať spotrebiteľov. Mali by tiež Komisiu informovať o účinnosti opatrení na ochranu spotrebiteľov pred takýmito nekalými praktikami.

Je najvyšší čas, aby platformy sociálnych médií lepšie chránili spotrebiteľov

Hoci kryptomeny budú čoskoro regulované, nebude sa to týkať sociálnych médií. Medzeru v regulačnom rámci teda musia riešiť orgány na presadzovanie spotrebiteľského práva. Práve platformy sociálnych médií totiž ťažia z propagácie špekulatívnych aktív na úkor spotrebiteľov, a je povinnosťou zodpovedných úradov spotrebiteľov pred kryptopodvodmi a falošnými sľubmi chrániť.

Spotrebiteľské organizácie upozorňujú spotrebiteľov, že im v prípade investície do kryptomien hrozí strata ťažko zarobených peňazí. Je však na orgánoch zodpovedných za ochranu spotrebiteľov, aby zabezpečili, že aj Instagram, YouTube, TikTok a Twitter (X) si budú plniť svoje povinnosti.

Zdroj foto: >BEUC<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad