Najmenej pred phishingom svojich užívateľov paradoxne chráni najobľúbenejší internetový prehliadač. V teste britskej spotrebiteľskej organizácie Which? na poslednom mieste skončil Google Chrome a naopak najlepšie hodnotenie v teste získal Firefox neziskovej organizácie Mozilla Foundation.

Phishingové internetové stránky sú navrhnuté tak, aby prinútili používateľa zadať prihlasovacie mená, heslá alebo osobné údaje na podvodné stránky a podvodníkom tak umožnili prístup do ďalších vašich internetových profilov alebo rovno krádež peňazí. Webové prehliadače dokážu pokusy o podvod čiastočne blokovať.

Mozilla Firefox počas testu v operačnom systéme Windows zabránila prístupu až 85% phishingových stránok. Microsoft Edge ich dokázal rozpoznať a zablokovať v 82%-tách prípadov, Opera uspela v 56%-tách pokusov a Google Chrome zachytil len 28%. V prostredí operačného systému Mac (Mac OS) prehliadač Mozilla Firefox uspel v 78%-tách prípadov, Apple Safari v 77%-tách, Opera v 56%-tách prípadov a Google Chrome opäť zachytil len v 25%.
Podľa spoločnosti Statcounter používa práve Google Chrome až 67,3% používateľov internetu, vďaka čomu je zďaleka najobľúbenejším webovým prehliadačom na svete. Užívateľská základňa víťaznej Mozilla Firefox tvorí naopak len 7,5% trhu.

Životnosť phishingových stránok je len niekoľko hodín. Hneď ako ich antivírusové programy a webové prehliadače rozpoznajú, sú okamžite zablokované. Britský test sa zameral na 800 novo objavených podvodných stránok krátko po ich odhalení. Nerozlišovali pritom široko zdieľané phishingové weby a tie, na ktoré sa okrem testovacieho tímu predtým nikto nedostal. Do úvahy nebrali ani spôsob, ako sa phishingové odkazy dostávajú k užívateľom internetu. Môžu byť rozoslané mailom či v chate, no tieto služby často majú aj vlastný systém, aby podozrivé javy dokázali rozpoznať a dokázali svojich klientov ochrániť. To znamená, že keď v prehliadači Google Chrome kliknete na pochybný odkaz, neskončíte vždy na phishingovej stránke. Výsledky testu však ukazujú, že práve voľba internetového prehliadača môže výrazne ovplyvniť, do akej miery ste pred internetovými podvodmi chránení.

Pred rozkliknutím neznámeho zdieľaného odkazu si vždy skontrolujte názov domény v riadku adresy. Ide skutočne o stránku, ktorú ste chceli otvoriť? Nie je v adrese nenápadný preklep? Aké informácie od vás stránka vyžaduje a prečo? Žiada platbu alebo prihlasovacie údaje, ktoré zvyčajne neuvádzate? Dostali ste webový odkaz od niekoho, s kým sa stretávate len veľmi málo alebo vám prišiel iným, neobvyklým spôsobom? Ak je odpoveď na uvedené otázky „áno“, pravdepodobne ide o pokus podviesť vás.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad