Britská spotrebiteľská organizácia Which? porovnala ceny troch aprílových letov z londýnskych letísk do Malagy, Atén a Neapola. Základné inzerované ceny spoločnosti Ryanair boli nižšie ako ceny British Airways alebo Jet2. Keď si však kolegovia k rezervácii pridali príručnú batožinu a vybrali miesta v lietadle, ponuka British Airways bola na dvoch trasách nižšia ako ponuka spoločnosti Ryanair, a na tretej trase lepšia ako ponuka Jet2.
Spoločnosť Ryanair zaviedla nové príplatky a poplatky. V jej základnej tarife je zahrnutý len batoh alebo kabelka, ktoré sa zmestia pod sedadlo. Ak chcú rodičia sedieť vedľa svojich detí starších ako tri roky, musia si za túto možnosť zaplatiť.
Základná cena spiatočnej letenky Londýn – Malaga spoločnosti Ryanair bola o 36 libier nižšia ako s British Airways, s príručnou batožinou a výberom sedadla však bola o 25 libier lacnejšia letenka British Airways.
Porovnanie spiatočných leteniek Londýn – Atény dopadlo podobne. Základná letenka Ryanair bola o 32 libier lacnejšia ako rovnaká letenka spoločnosti Jet2. S príručnou batožinou a miestom na sedenie sa však pomer zmenil a cesta s Jet2 bola o 29 libier lacnešia. Základné tarify British Airways aj Jet2 zahŕňajú aj príručnú batožinu a operátori pri registrácii zvyčajne cestujúcich posadia vedľa seba zadarmo, takže za výber miesta sa nepripláca.
V prípade Wizz Air a Ryanair je oveľa menej pravdepodobné, že spolu cestujúci budú sedieť vedľa seba, ak si za to nezaplatia. Letenka spoločnosti easyJet bola lacnejšia ako letenka Ryanair, hoci obaja dopravcovia účtujú poplatok za príručnú batožinu. Príplatky Wizz Air boli vyššie ako príplatky Ryanair, hoci základné ceny vyzerali najvýhodnejšie. Príručná batožina stála 89 libier a výber miesta 24 libier.
Which? porovnávala lety počas rovnakých víkendov v apríli, s rovnakým časom rezervácie v decembri, a vždy s návratom o týždeň neskôr. Vybrala destinácie, do ktorých všetky porovnávané letecké spoločnosti lietali z londýnskych letísk. V prípade Ryanair a Wizz Air porovnávala cenu za výber sedadla, pretože tieto letecké spoločnosti často ľudí, ktorí letia spolu, no nezaplatili za výber, usádzajú oddelene. V prípade ostatných leteckých spoločností pritom viac ako 90% cestujúcich zvyčajne sedí spolu bez poplatku.
Nízkonákladové letecké spoločnosti ako easyJet, Ryanair alebo Wizz Air teda môžu byť najlacnejšie, ak cestujete s malou taškou, ktorá sa zmestí pod sedadlo. V prípade ostatných leteckých spoločností, kde je príručná batožina v základnej cene, môžu byť lety skoro ráno alebo v noci veľmi výhodnejšie. Porovnajte si vždy celkové náklady na poskytované služby aj prípadné príplatky, aby ste si skutočne vybrali najvýhodnejšia možnosť.
Lietanie je neekologický spôsob cestovania, pozor na greenwashing
Letecké spoločnosti často k cene letenky pripočítavajú poplatok za používanie udržateľných palív alebo financovanie zalesňovania, aby kompenzovali emisie CO2 zo svojich letov. Ide však len o marketingové kampane, ktorých cieľom nie je dobro planéty, ale zisk.
Žiadať cestujúcich, aby prispeli na boj proti klimatickej kríze, je prenášanie zodpovednosti šírenie zavádzajúceho posolstva, že letecké spoločnosti aktívne prispievajú k ochrane životného prostredia. V skutočnosti ho však naďalej znečisťujú a takýmito stratégiami sa vydávajú za ekologické subjekty.
Spoločnosť Lufthansa napríklad tvrdí, že zaplatením osobitného poplatku spotrebitelia prispievajú na kombinovaný nákup paliva pre udržateľnú leteckú dopravu, čím sa znížia individuálne emisie CO2 o 20 %. Iné stratégie sa odvolávajú na čiastočnú alebo úplnú kompenzáciu emisií CO2, ktorú zákazník zaplatí ako dodatočné náklady (Eurowings, Ryanair, TAP, Volotea, Vueling), ale pravdivosť tohto tvrdenia sa nedá overiť. Inokedy príplatok prezentujú ako príspevok na rozvoj udržateľných palív a zníženie budúcich emisií (Air France). Napríklad Austrian Airlines „sa usiluje dosiahnuť neutrálnu bilanciu CO2“, čo však neznamená nulové emisie, ale ich kompenzáciu prostredníctvom zalesňovania.
Udržateľné letecké palivá (SAF) nebudú bežne dostupné ešte minimálne do konca budúceho desaťročia. Žiadať spotrebiteľov, aby prispeli na ich podporu, je preto v tejto fáze úplne zavádzajúce.
Zdroj foto: >SOS<