Pán Jozef si v lekárni kúpil cukríky proti kašľu. Až po rozbalení zistil, že obsahujú látku, ktorá nie je vhodná pre astmatikov, a preto ich nemôže užívať. Aké má pán Jozef možnosti cukríky vrátiť?

V takýchto prípadoch platia dva postupy v závislosti od toho, či ide o liečivo alebo doplnkový tovar – resp. potravinu. A tiež je dôležité či si pán Jozef kúpil tovar na diaľku alebo v kamennom obchode. Reklamačné podmienky a možnosti vrátenia liekov a zdravotníckych pomôcok sa líšia od podmienok reklamácie a odstúpenie od zmluvy bežného tovaru.

Liečivo či potravina
Liečivo – Pri liekoch a liečivých prípravkoch nie je možné reklamáciu z dôvodu, že spotrebiteľovi nevyhovuje ich použitie, uplatniť vôbec, hoci obal nebol poškodený, a produkt je v súlade s predpismi. Lekárne majú povinnosť dodržiavať zákon o liekoch a zdravotníckych pomôckach.
Doplnkový tovar – potravina – Ak ide o bežnú potravinu alebo doplnok stravy (bez aktívnych liečivých látok), pravidlá sú miernejšie, no stále platí, že po otvorení tovaru reklamácia nemusí byť uznaná, ak nebola preukázaná výrobná vada.

Odstúpenie od zmluvy
Vo všeobecnosti platí, že spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku a od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka aj bez uvedenia dôvodu v lehote 14 dní. Okrem zmluvy, ktorej predmetom je dodanie tovaru uzavretého v ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov, ak ochranný obal bol po dodaní porušený.

Právo na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu sa na liečivá kúpené v lekárňach nevzťahuje. Kupujúci môže vrátiť iba liek kúpený na diaľku, napr. cez internet, a iba z dôvodov, ak zásielka obsahuje:

– liek v inej liekovej forme, v inom množstve liečiva v jednej dávke lieku alebo v inej veľkosti balenia, ako bolo objednané,
– iný počet balení lieku, ako bolo objednané,
– liek s dátumom exspirácie kratším, ako je čas liečby zaslaným liekom pri dodržaní dávkovania lieku v súlade s údajmi uvedenými v písomnej informácii pre používateľov lieku,
– je poškodený vnútorný obal lieku,
– liek je bez písomnej informácie pre používateľa lieku alebo písomná informácia pre používateľa lieku nie je v štátnom jazyku alebo v inom jazyku ako v štátnom jazyku, ak ide o písomnú informáciu pre používateľa lieku podľa § 22 ods. 6 písm. a) zákona o liekoch,
– liek s inou šaržou, ako je šarža uvedená na dodacom liste.

Ako pri reklamáciách postupujú lekárne
Lekárne sa riadia predovšetkým zákonom č. 362/2011 Z. z. o liekoch a zdravotníckych pomôckach, ktorý neumožňuje vrátenie liečiv po ich vydaní konečnému spotrebiteľovi, ak výrobok nie je vadný alebo poškodený. V prípade nejasností o vhodnosti liečiv je preto vhodné konzultovať výber priamo s lekárnikom ešte pred kúpou, najmä pri špecifických zdravotných obmedzeniach ako je spomínaná astma.

Ak cukríky majú vizuálnu chybu (napr. poškodený obal, narušená textúra) alebo iný fyzický nedostatok, máte právo ich reklamovať v lekárni alebo u predajcu, kde ste ich zakúpili. Pravidlom však je, že musia byť v pôvodnom balení a nesmú byť spotrebované.

Reklamovať môžete aj v prípade, že výrobok je po dátume spotreby alebo má zlé označenie. Predajca by nemal predávať liečivá po uplynutí doby spotreby, takže ak zistíte, že cukríky sú expirované, máte právo na reklamáciu a náhradu.

Ak máte pocit, že cukríky proti kašľu neúčinkovali, nie je to dôvod na reklamáciu. Subjektívne neúčinky sa nepovažujú za vadu produktu, pretože účinnosť liečiv môže byť individuálna.

Na rozdiel od bežných produktov sa liečivá nedajú vrátiť len z dôvodu nespokojnosti, ak neobsahujú preukázateľnú chybu. Lekárne majú prísne pravidlá týkajúce sa bezpečnosti liečiv, preto vrátené produkty nemôžu ďalej predávať.

Spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy, ak predajca neposkytol jasné a zrozumiteľné informácie o hlavnej vlastnosti produktu, ktoré sú potrebné pre rozhodnutie o kúpe. Obchodník je povinný spotrebiteľa ešte pred kúpou o dôležitých vlastnostiach produktu, jeho zložení a možných rizikách informovať, ak nie sú zjavné.

Ak chýbajúce informácie ovplyvnili rozhodnutie spotrebiteľa o kúpe alebo ho zaviedli do omylu (tzv. klamlivé konanie), má spotrebiteľ nárok na opravu, výmenu alebo zľavu z ceny, prípadne aj na odstúpenie od zmluvy.

Na základe uvedeného, hoci pán Jozef otvoril a tým poškodil obal pastiliek, inak by sa o nevhodnosti ich použitia pre astmatikov nedozvedel, preto má podľa nášho právneho názoru právo od zmluvy odstúpiť.

Stalo sa vám niečo podobné? Máte iný spotrebiteľský problém? Napíšte nám na info@sospotrebitelov.sk alebo volajte na 0944 533 011 a poradíme vám…

Ilustračné foto: >Image by gpointstudio on Freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad