Od 18. augusta 2022 platí, že všetky marketingové volania musia mať predvoľbu (0)888. Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb upozornil verejnosť, že ak kontaktovaný zákazník uvidí na svojom telefónnom displeji trojčíslie (0)888, ide o marketingový hovor s ponukou produktov alebo služieb, a sám sa môže rozhodnúť, či takýto hovor príjme alebo nie. Od 1.11.2022 zároveň platí, že zákazník sa môže rozhodnúť, v ktorej marketingovej oblasti chce byť kontaktovaný. Registrujte svoje telefónne číslo do zoznamu na nevyziadanevolania.sk a vyberte si sami.
Od 1.11.2022 je spotrebiteľom k dispozícii Zoznam telefónnych čísel pre zamedzenie nevyžiadaných marketingových volaní. Nájsť ho môžu na webovej adrese nevyziadanevolania.sk alebo na webovom sídle úradu www.teleoff.gov.sk v ľavom stĺpci, kde je banner s názvom Nevyžiadané volania.
Do tohto zoznamu je možné registrovať každé slovenské telefónne číslo, bez ohľadu na to, či ide o telefónne číslo registrované na fyzickú alebo právnickú osobu. Spotrebiteľ sa pri registrácii sám rozhodne, či zamedzí všetky marketingové volania na svoje telefónne číslo alebo si vyberie len konkrétne marketingové oblasti, z ktorých si neželá byť s ponukami telefonicky kontaktovaný. Všetky subjekty, ktoré vykonávajú telemarketing, sú povinné overovať si v tomto zozname registrované telefónne čísla a vôľu zákazníka rešpektovať.
Kontrolu dodržiavania ustanovení Zákona o elektronických komunikáciách vykonáva Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, no podozrenia z porušenia môže hlásiť ktokoľvek na e-mailovej adrese podnety@teleoff.gov.sk.
Existuje však niekoľko výnimiek, kedy je možné marketingovou ponukou osloviť aj telefónne číslo registrované v zozname:
1. Ak ide o priamy marketing vlastných podobných tovarov a služieb subjektu, ktorý kontaktné údaje získal pri predaji tovaru alebo služieb. Ak bude volať napríklad zástupca e-shopu, v ktorom nedávno zákazník nakúpil a uviedol svoje kontaktné údaje, e-shop mu môže zavolať a predstaviť ponuku podobných tovarov alebo služieb, napríklad doplnkového sortimentu. V takomto prípade nejde o porušenie a e-shop môže svojmu zákazníkovi zavolať aj napriek tomu, že číslo uviedol v zozname. Je možné toto volanie priamo počas telefonátu alebo aj inou formou namietať a volajúci subjekt je zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac túto osobu telefonicky nekontaktovať.
2. Ak je osoba v zmluvnom vzťahu s konkrétnym subjektom.
Ak má konkrétna osoba uzatvorenú zmluvu s mobilným operátorom, môže mobilný operátor tejto osobe zavolať napriek tomu, že uviedla svoje číslo v zozname. Aj v tomto prípade platí právo toto volanie priamo počas telefonátu, alebo aj inou formou namietať a mobilný operátor je zo zákona povinný námietku preukázateľne potvrdiť a viac svojho zákazníka telefonicky s marketingovou ponukou nekontaktovať.
3. Ak si účastník alebo užívateľ marketingovú komunikáciu vyslovene vyžiadal.
Napríklad ak niekto požiadal o cenovú ponuku na zimnú dovolenku, môže mu cestovná kancelária zavolať bez toho, aby si overovala, či telefónne číslo záujemcu je registrované v zozname.
Zdroj foto: >Image by Freepik<