Nákupy cez internet sa stali našou každodennou rutinou, no je veľmi dôležité vopred zvážiť, od koho si tovar objednávate. Často sa totiž stáva, že ak spotrebiteľ s tovarom nie je spokojný, alebo ho chce vrátiť, nevie kam. Aby ste predišli nepríjemnostiam a neprišli o svoje peniaze, vždy si pred objednávkou obchodníka dôkladne preverte.
Prečo je dôležité vedieť, od koho nakupujete?
Pán Ján si objednal cez internet špeciálne okuliare. Vyplnil objednávkový formulár na webe a tovar mu doručili na dobierku. Keď balík zaplatil a prevzal, zistil, že mu okuliare nevyhovujú a chcel ich v zákonnej 14-dňovej lehote na odstúpenie od zmluvy vrátiť. Problém nastal v momente, keď zistil, že si nepamätá názov e-shopu, ktorý mu tovar poslal, a na zásielke bolo uvedené len obchodné meno, bez ďalších kontaktných údajov. Pán Ján tak nevedel, ako a kam tovar vrátiť.
Spoľahlivý obchodník má na webe svoje meno, adresu i kontaktné údaje
Pred každým nákupom na internete si vždy skontrolujte, od koho tovar kupujete. Každý spoľahlivý obchodník musí mať na svojej webovej stránke jasne uvedené kontaktné údaje e-shopu, obchodné meno alebo iné označenie predajcu, aj kontakt a adresu pracoviska, kam možno zaslať reklamáciu alebo tovar vrátiť. Ak spotrebiteľ nepozná alebo nemá uložené informácie o obchodníkovi, proces vrátenia tovaru či peňazí sa spravidla komplikuje a predlžuje.
Mnoho spotrebiteľov sa mylne domnieva, že keď tovar doručuje kuriérska alebo zásielková spoločnosť, práve ona by mala niesť zodpovednosť aj za správnosť a kompletnosť údajov o odosielateľovi, a v prípade potreby ich poskytnúť. Podľa Úradu pre reguláciu elektronickej komunikácie a poštových služieb je to však inak. Podľa §31 ods. 2 písm. a) zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách je odosielateľ povinný označiť poštovú zásielku podľa poštových podmienok. To znamená, že odosielateľ musí zabezpečiť, aby na zásielke boli uvedené správne a úplné adresné údaje.
Na doručovateľa sa nespoliehajte
Doručovacia spoločnosť teda nie je povinná správnosť a kompletnosť údajov o odosielateľovi kontrolovať. Odosielateľ je povinný v jej informačnom systéme uviesť správne a zrozumiteľné údaje ako názov firmy, e-shopu alebo označenie, pod ktorým je známy. Zásielková spoločnosť splní svoju úlohu doručením zásielky, no za údaje uvedené na balíku nezodpovedá. V prípade reklamácie alebo vrátenia tovaru je na spotrebiteľovi, aby týmito informáciami disponoval.
Čo si treba zapamätať?
1. Pred objednávkou si vždy v zmluvných podmienkach skontrolujte, od koho si tovar objednávate. Predstavte si, že budete potrebovať tovar vrátiť alebo komunikovať s obchodníkom – čo sa výrazne komplikuje, ak ide napríklad o zahraničný e-shop.
2. Vždy si uložte e-maily s potvrdením objednávky, aj údaje o predajcovi (názov, adresa, kontakty).
3. Nespoliehajte sa na zásielkové spoločnosti – nemajú povinnosť kontrolovať údaje o odosielateľovi. Informácie kam a ako tovar vrátiť by mal podľa zákona každý e-shop poskytovať jasne priamo na svojom webe. Ak to tam nie je, nič od neho nekupujte.
Stalo sa vám niečo podobné? Máte iný spotrebiteľský problém? Napíšte nám na info@sospotrebitelov.sk alebo volajte na 0944 533 011 a poradíme vám…
Ilustračné foto: www.freepik.com