Nákupy cez internet sa stali našou každodennou rutinou, no je veľmi dôležité vopred zvážiť, od koho si tovar objednávate. Často sa totiž stáva, že ak spotrebiteľ s tovarom nie je spokojný, alebo ho chce vrátiť, nevie kam. Aby ste predišli nepríjemnostiam a neprišli o svoje peniaze, vždy si pred objednávkou obchodníka dôkladne preverte.

Prečo je dôležité vedieť, od koho nakupujete?
Pán Ján si objednal cez internet špeciálne okuliare. Vyplnil objednávkový formulár na webe a tovar mu doručili na dobierku. Keď balík zaplatil a prevzal, zistil, že mu okuliare nevyhovujú a chcel ich v zákonnej 14-dňovej lehote na odstúpenie od zmluvy vrátiť. Problém nastal v momente, keď zistil, že si nepamätá názov e-shopu, ktorý mu tovar poslal, a na zásielke bolo uvedené len obchodné meno, bez ďalších kontaktných údajov. Pán Ján tak nevedel, ako a kam tovar vrátiť.

Spoľahlivý obchodník má na webe svoje meno, adresu i kontaktné údaje
Pred každým nákupom na internete si vždy skontrolujte, od koho tovar kupujete. Každý spoľahlivý obchodník musí mať na svojej webovej stránke jasne uvedené kontaktné údaje e-shopu, obchodné meno alebo iné označenie predajcu, aj kontakt a adresu pracoviska, kam možno zaslať reklamáciu alebo tovar vrátiť. Ak spotrebiteľ nepozná alebo nemá uložené informácie o obchodníkovi, proces vrátenia tovaru či peňazí sa spravidla komplikuje a predlžuje.
Mnoho spotrebiteľov sa mylne domnieva, že keď tovar doručuje kuriérska alebo zásielková spoločnosť, práve ona by mala niesť zodpovednosť aj za správnosť a kompletnosť údajov o odosielateľovi, a v prípade potreby ich poskytnúť. Podľa Úradu pre reguláciu elektronickej komunikácie a poštových služieb je to však inak. Podľa §31 ods. 2 písm. a) zákona č. 324/2011 Z. z. o poštových službách je odosielateľ povinný označiť poštovú zásielku podľa poštových podmienok. To znamená, že odosielateľ musí zabezpečiť, aby na zásielke boli uvedené správne a úplné adresné údaje.

Na doručovateľa sa nespoliehajte
Doručovacia spoločnosť teda nie je povinná správnosť a kompletnosť údajov o odosielateľovi kontrolovať. Odosielateľ je povinný v jej informačnom systéme uviesť správne a zrozumiteľné údaje ako názov firmy, e-shopu alebo označenie, pod ktorým je známy. Zásielková spoločnosť splní svoju úlohu doručením zásielky, no za údaje uvedené na balíku nezodpovedá. V prípade reklamácie alebo vrátenia tovaru je na spotrebiteľovi, aby týmito informáciami disponoval.

Čo si treba zapamätať?
1. Pred objednávkou si vždy v zmluvných podmienkach skontrolujte, od koho si tovar objednávate. Predstavte si, že budete potrebovať tovar vrátiť alebo komunikovať s obchodníkom – čo sa výrazne komplikuje, ak ide napríklad o zahraničný e-shop.
2. Vždy si uložte e-maily s potvrdením objednávky, aj údaje o predajcovi (názov, adresa, kontakty).
3. Nespoliehajte sa na zásielkové spoločnosti – nemajú povinnosť kontrolovať údaje o odosielateľovi. Informácie kam a ako tovar vrátiť by mal podľa zákona každý e-shop poskytovať jasne priamo na svojom webe. Ak to tam nie je, nič od neho nekupujte.

Stalo sa vám niečo podobné? Máte iný spotrebiteľský problém? Napíšte nám na info@sospotrebitelov.sk alebo volajte na 0944 533 011 a poradíme vám…

Ilustračné foto: www.freepik.com

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad