Všetci dobre vieme, že pred nákupom treba skontrolovať recenzie na internete, najmä keď zaujímavé výpredaje, ako napríklad Black Friday, sľubujú neuveriteľné ponuky a zľavy. Sú však tieto recenzie pravdivé? Píšu ich skutoční zákazníci, ktorí výrobok alebo službu sami vyskúšali?

Skutočné pozadie online recenzií
Online recenzie sú dôležitou súčasťou toho, ako sa rozhodujeme pri online nakupovaní. Majú rôzne podoby ako hviezdičkové hodnotenia, písomné komentáre, odporúčania vplyvných osôb a dokonca aj číselné hodnotenia. Podľa britskej spotrebiteľskej organizácie Which? z roku 2021 sa 86% spotrebiteľov spolieha práve na online recenzie. Falošné recenzie však môžu mať za následok vážne finančné škody. Úrad pre hospodársku súťaž a trhy (CMA) uviedol, že falošné recenzie produktov spôsobujú spotrebiteľom ročnú škodu od 50 do 312 miliónov libier (600 až 374 miliónov eur).
Spotrebitelia uvedení do omylu si tiež viac ako dvakrát častejšie kupujú nekvalitné výrobky. Podľa štúdie, do ktorej sa zapojilo 10 000 účastníkov, aj 136% nárast nákupov zle hodnotených výrobkov, ktoré obsahovali nadhodnotené hviezdičkové hodnotenia a vymyslené pozitívne komentáre. Zvýšenie priemerného počtu hviezdičiek a počtu recenzií na výrobky viedlo k zvýšeniu počtu nákupov o 55%.

Obchod s online hodnotením
Mnohé falošné recenzie pochádzajú zo služieb poskytovaných „sprostredkovateľmi falošných recenzií“. Tieto subjekty za poplatok vytvárajú vymyslené recenzie a niekedy dokonca žiadajú recenzentov, aby písali o produktoch, ktoré videli len na fotografiách alebo vo vymyslených scenároch. Napriek zjavnej škodlivosti sú predpisy na kontrolu týchto praktík stále nedostatočné.

Nemecká spotrebiteľská organizácia vzbv v roku 2023 zistila, že 27 z 30 platforiem vrátane hlavných hráčov, ako sú Amazon a App Store spoločnosti Apple, nedodržiava dostatočne predpisy1. Webové stránky, ktoré tvrdia, že overujú recenzie, napríklad „recenzie môžu zanechať len overení kupujúci“, často nevysvetľujú, ako tieto procesy fungujú. Namiesto toho sú informácie často skryté pod viacerými kliknutiami alebo v rozbaľovacích ponukách, čo spotrebiteľom sťažuje prístup k pravde.

Napriek zákazom podvodné praktiky pokračujú. Which? odhalila, že 25% najlepších aplikácií v službe Google Play a 17% v obchode Apple App Store obsahuje falošné recenzie.

Ako identifikovať falošné recenzie
Dôveru v anonymnom prostredí internetu dodávajú produktom a službám užívateľské recenzie. Vždy k nim však pristupujte veľmi kriticky. Nikto vám nezaručí, že niekoľko pozitívnych recenzií si obchodník na svoj web nenapísal sám alebo si na to najal reklamnú agentúru, ktorá sa mu o pozitívne ohlasy stará. Veľa online recenzií sa často navyše týka len rýchlosti nákupu či doručenia, no nedozviete sa z nich nič o kvalite produktu či ako obchodník vybavuje reklamácie. Pozrite sa ako čítať recenzie, aby ste si vedeli správne vybrať.

Pozrite sa aj na iné ako hviezdičkové hodnotenie: Výrobok s piatimi hviezdičkami sa môže zdať dokonalý, ale môže to byť zavádzajúce. Prečítajte si aj obsah recenzií, aby ste zistili známky pravosti.

Sledujte vzory: Recenzie, ktoré sa zdajú byť príliš nadšené, sú v nich použité tie isté frázy či celé vety, pripomínajú reklamu alebo sú zverejnené v rovnakom dni, môžu byť falošné.

Skontrolujte profily recenzentov: Je väčšina pozitívnych recenzií od účtov s malou alebo žiadnou históriou hodnotení? Dôveryhodné recenzie zvyčajne pochádzajú od častých prispievateľov.

Preskúmajte načasovanie: Ak sa hneď po negatívnej spätnej väzbe objaví séria päťhviezdičkových recenzií, spoločnosť sa možno snaží prekryť zlú reklamu.

Krížová kontrola recenzií: Porovnajte recenzie toho istého produktu na rôznych platformách. Ak má produkt na jednej stránke výborné recenzie, no inde je hodnotený zlé, buďte opatrní.

Nakupujte len od obchodníkov z EÚ: Európski obchodníci musia dodržiavať európsku legislatívu na ochranu spotrebiteľa, ktorá vám dáva množstvo práv a záruk. Riešiť prípadnú reklamáciu či vrátenie peňazí s obchodníkom mimo EÚ je vo väčšine prípadov nemožné.

– – –

Stalo sa vám niečo podobné? Máte iný spotrebiteľský problém? Napíšte nám na info@sospotrebitelov.sk alebo volajte na 0944 533 011 a poradíme vám…

Ilustracný obrázok: >Image by freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad