Osem spotrebiteľských organizácií, ktoré sú členmi Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC, dnes podáva sťažnosti svojim národným orgánom na ochranu osobných údajov proti spoločnosti Meta, pretože technologický gigant nedodržiava zásady spravodlivého spracúvania, minimalizácie údajov a obmedzenia účelu v zmysle GDPR.
- Zber obrovského množstva osobných údajov technologického giganta je v rozpore so zásadami nariadenia o ochrane osobných údajov (GDPR) týkajúcimi sa zákonnosti, spravodlivosti, minimalizácie údajov a obmedzenia účelu.
- Voľba „platba alebo súhlas“, ktorú spoločnosť Meta vnútila spotrebiteľom, je dymovou clonou, ktorá má zakryť skutočný problém nezákonného spracovania ich údajov.
- Tieto sťažnosti dopĺňajú sťažnosti, ktoré členovia Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC podali v novembri 2023 orgánom na ochranu spotrebiteľov, a ktoré sa zaoberali nekalými, klamlivými a agresívnymi marketingovými praktikami, ktorými spoločnosť Meta vnútila spotrebiteľom falošnú voľbu.
Okrem toho spoločnosť Meta nemá platný právny základ, ktorý by ospravedlňoval masívny zber údajov, ktorý vykonáva o používateľoch Facebooku a Instagramu, pretože voľba, pred ktorú stavia svojich používateľov, nemôže byť vykonaná na základe ich slobodne poskytnutého a informovaného súhlasu.
Spoločnosť Meta svojimi nezákonnými praktikami podporuje marketingový systém, ktorý sleduje spotrebiteľov online a zhromažďuje obrovské množstvo osobných údajov na účely zobrazovania reklám. Je to tiež hlavný spôsob, akým Meta dosahuje svoje zisky.
Ursula Pachl, zástupkyňa generálnej riaditeľky Európskej spotrebiteľskej organizácie spotrebiteľov BEUC, uviedla:
„Spoločnosť Meta sa opakovane pokúšala ospravedlniť masívny komerčný dohľad, ktorému vystavuje svojich používateľov. Jej nespravodlivá voľba „platba alebo súhlas“ je najnovšou snahou spoločnosti legalizovať svoj obchodný model. Ponuka spoločnosti Meta spotrebiteľom je však dymovou clonou na zakrytie toho, čo je vo svojej podstate tým istým, starým zhromažďovaním všetkých druhov citlivých informácií o životoch ľudí, ktoré potom speňažuje prostredníctvom svojho invazívneho reklamného modelu. Obchodné modely založené na dohľade predstavujú podľa GDPR množstvo problémov. Je najvyšší čas, aby orgány na ochranu osobných údajov nespravodlivé spracúvanie údajov a porušovanie základných práv ľudí zastavili.“
Pozadie
Rôzne súdne rozhodnutia a rozhodnutia orgánov na ochranu údajov prinútili spoločnosť Meta, aby zmenila právny základ pre zhromažďovanie a spracúvanie údajov svojich používateľov. Poslednou možnosťou spoločnosti Meta je získať súhlas svojich používateľov so zhromažďovaním a spracúvaním údajov, ktoré vykonáva.
V dôsledku toho začala spoločnosť Meta v novembri minulého roka ponúkať používateľom Facebooku a Instagramu nespravodlivú a zavádzajúcu voľbu, aby buď zaplatili za službu údajne bez reklám, alebo súhlasili s úplným komerčným dohľadom spoločnosti s reklamami. BEUC a 19 jej členov už minulý rok podali sťažnosť orgánom na ochranu spotrebiteľa, aby odsúdili zavádzajúce a agresívne praktiky spoločnosti. Dnešné sťažnosti sú založené na ochrane osobných údajov podľa GDPR a zákonov o ochrane údajov.
Sťažnosti, ktoré BEUC a jej členovia podali proti spoločnosti Meta na základe spotrebiteľského práva, nájdete tu.
– – –
1/ Členovia BEUC, ktorí sa zúčastňujú na tejto akcii: dTest (Česká republika), Forbrugerrådet Tænk (Dánsko), EKPIZO (Grécko), UFC-Que Choisir (Francúzsko), Forbrukerrådet (Nórsko), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov, (Slovensko), Zveza Potrošnikov Slovenije – ZPS (Slovinsko) a CECU (Španielsko). Consumentenbond (Holandsko) zašle holandskému orgánu na ochranu údajov list.
Zdroj foto: >BEUC<