EÚ prijala balík opatrení s názvom „Ecodesign“, ktorý bude prínosom najmä v prípade piatich druhov výrobkov, ktoré má väčšina spotrebiteľov doma: osvetlenie, chladničky, televízne obrazovky, umývačky riadu a práčky. Okrem toho, že sa spotrebiče majú spotrebúvať menej energie, bude jednoduchšie ich opraviť a v niektorých prípadoch budú aj bezpečnejšie. Prijaté opatrenia by však mali ísť ešte ďalej tak, aby spotrebiteľom skutočne opravu výrobkov uľahčili.

Spotrebiteľské organizácie dlhodobo volali po prijatí nasledujúcich opatrení, ktoré prinesú spotrebiteľom nasledovné výhody:

  • Náhradné diely musia byť k dispozícii minimálne 7 až 10 rokov, vďaka čomu budú výrobky odolnejšie a budeme produkovať menej odpadu.
  • Toxické spomaľovače horenia budú zakázané pri výrobe televíznych obrazoviek[1], čo povedie k tomu, že výrobcovia budú musieť používať bezpečnejšie alternatívy proti požiarom.
  • Blikanie žiaroviek sa zníži, pretože opakované vystavenie blikajúcemu svetlu môže ovplyvniť nervový systém.
  • Spotreba energie bude naďalej klesať, čo pomôže spotrebiteľom nielen ušetriť peniaze, ale aj minimalizovať ich vplyv na planétu.

Nové požiadavky na opravu pomôžu predĺžiť životnosť denne používaných spotrebičov, ktoré sa v súčasnosti kazia príliš rýchlo.[2] Je nevyhnutné zohľadniť súčasný trend „vyhadzovania vecí“, ktorý vyčerpáva prírodné zdroje a vyprázdňuje vrecká spotrebiteľov. Je vynikajúcou správou, že zdravie spotrebiteľov bude lepšie chránené vďaka menej častému blikaniu žiaroviek a odstráneniu škodlivých spomaľovačov horenia z televíznych obrazoviek. EÚ začala piatimi výrobkami, ktoré má väčšina spotrebiteľov doma, no dôrazne nabádame zákonodarcov aj na národnej úrovni, aby zjednodušili opravu viacerých druhov a kategórií výrobkov.“

Je však podľa nás sklamaním, že spotrebitelia si nebudú môcť sami opraviť výrobky.

Niektoré náhradné diely a tipy na údržbu budú k dispozícii iba profesionálnym opravovniam. To znamená, že ľudia, ktorí si chcú opraviť výrobky sami, najmä z ekonomických dôvodov, tak nebudú môcť urobiť. Ak chceme, aby spotrebitelia skutočne využívali svoje právo na opravu, výrobcovia by mali opravu sprístupniť aj takýmto spotrebiteľom.

Nové opatrenia by mali ísť ešte ďalej, aby tovar spotrebiteľom vydržal naozaj dlhý čas. „Vítame, že náhradné diely sú k dispozícii, no maximálna dodacia lehota tri týždne je pravdepodobne príliš dlhý čas pre rodinu, ktorej sa pokazila práčka. V praxi by tento stav mohol trvať aj mesiac, pretože po dodaní náhradného dielu je potrebné práčku ešte aj opraviť. “

————————————————

[1] Zákaz sa vzťahuje na zadný kryt a stojan elektronických displejov. Pozrite si blog BEUC ‘Time’s up for harmful flame retardants in TV screens’, jún 2019.

[2] Belgická spotrebiteľská organizácia Test Achats / Test Aankoop uviedla na trh online platformu ‘Trop vite usé’/’Te rap kapot’ , aby mohli spotrebitelia označiť výrobky, ktoré zlyhajú príliš rýchlo. Od uvedenia platformy  na konci roka 2016 bolo hlásených takmer 8 500 výrobkov.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad