Po sťažnosti, ktorou BEUC a jej 11 členov1, vrátane Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.), Poprad, v júli 2020 upozornilo na systematické porušovanie práv cestujúcich v leteckej doprave a následnom prešetrení sťažnosti Európskou komisiou a sieťou národných autorít na ochranu spotrebiteľa (CPC), sa dnes 16 veľkých leteckých spoločností so sídlom v EÚ zaviazalo dodržiavať stanovené pravidlá pri rušení letov a zlepšiť postupy svojho správania k cestujúcim v takýchto situáciách.
To je pre spotrebiteľov výborná správa. Letecké spoločnosti sa tiež zaviazali, že budú voči spotrebiteľom transparentnejšie, a tých, ktorí prijali cestovné poukazy za neuskutočnené lety, teraz proaktívne informujú o ich práve na vrátenie peňazí (záväzok, ktorý Wizzair a Iberia odmietli).
Tieto dobré správy prišli po sťažnosti BEUC, ktorá inštitúcie informovala o početných porušovaniach práv cestujúcich a nekalých obchodných praktikách, ktoré letecké spoločnosti používali počas prvého lockdawnu pandémie COVID-19 (nútenie spotrebiteľov prijímať poukazy za zrušené lety, zatajovanie alebo dezinformovanie spotrebiteľov o ich právach). Vymožiteľnosť práv cestujúcich v leteckej doprave je však problematická dlhodobo a kríza COVID-19 tieto vážne nedostatky ešte zhoršila.
Napriek predchádzajúcim prísľubom niektorých leteckých spoločností, že spotrebiteľom, ktorí dostali poukazy, vrátia peniaze, už niekoľko spotrebiteľských organizácií informovalo, že v skutočnosti spotrebitelia na svoje peniaze stále čakajú – v niektorých prípadoch aj rok alebo viac. Inde zase letecké spoločnosti opäť jednostranne odložili refundáciu svojich poukazov.
Generálna riaditeľka BEUC Monique Goyens: „Letecké spoločnosti počas pandémie vo veľkom porušovali európske práva spotrebiteľov. Je čas, aby to napravili. Mnoho spotrebiteľov v celej Európe stále čaká na vrátenie peňazí za lety zrušené počas prvého lockdownu v roku 2020.
Sľuby sú teda jedna vec, no či ich letecké spoločnosti aj dodržia, je vec druhá. BEUC a jej členovia preto žiadajú Európsku komisiu a vnútroštátne orgány, aby pozorne sledovali, či letecké spoločnosti v praxi aj plnia svoje sľuby, a v prípade potreby zabezpečili správne uplatňovanie, rešpektovanie a vymožiteľnosť práv cestujúcich.Vnútroštátne orgány musia zabezpečiť, aby boli všetkým spotrebiteľom, ktorí boli nútení prijať poukazy, peniaze vrátené a v prípade, že tomu tak nie je, prijať opatrenia na vymoženie ich práv. Spotrebiteľské združenia situáciu v jednotlivých krajinách monitorujú a v prípade potreby znova upozornia zodpovedné orgány na nekalé praktiky.
1/ Spotrebiteľské organizácie, členovia BEUC, ktoré spoločne sťažnosť podali: Altroconsumo (Italy), Adiconsum (Italy), DECO (Portugal), EKPIZO (Greece), Forbrukerrådet (Norway), KEPKA (Greece), OCU (Spain), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S. (Slovakia), Test-Achats/Test-Aankoop (Belgium), UFC Que Choisir (France), Which? (UK)
2/Aegean Airlines, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Brussels Airlines, Easyjet, Eurowings, Iberia, KLM, Lufthansa, Norwegian, Ryanair, TAP, Vueling and Wizz Air.