fbpx

ALTERNATÍVNE RIEŠENIE SPOROV – atraktívne pre spotrebiteľov – prospešné pre predajcov

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov organizuje v dňoch 24. a 25. októbra 2024 I. spotrebiteľský summit, ktorého ústrednou témou je porovnanie rôznych postupov mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov, ktoré majú zlepšiť prístup spotrebiteľov k spravodlivosti.

Hlavným cieľom summitu je zmapovať, zviditeľniť a zatraktívniť existujúce postupy a metódy mimosúdneho riešenia sporov, aplikovateľné pre oblasť spotrebiteľských sporov na Slovensku. Osvedčené postupy a skúsenosti odprezentujú rôznorodí domáci a zahraniční odborníci v špecializovaných prezentáciách a dvoch panelových diskusiách.

Prečo sme sa rozhodli organizovať I. spotrebiteľský summit:
Vysoká úroveň ochrany spotrebiteľov patrí medzi kľúčové priority EÚ, a jedným z nástrojov, ako ju zabezpečiť, je funkčný a efektívny systém alternatívneho/mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov.

Využívanie mimosúdnych nástrojov pri riešení spotrebiteľských sporov je na Slovensku v praxi stále nízke. Nedostatok záujmu spotrebiteľov, obchodníkov aj odbornej verejnosti môže byť následkom neexistujúcej zvykovej tradície, aj slabej informovanosti.

Slovenská legislatíva v súčasnosti spotrebiteľom umožňuje spotrebiteľské spory riešiť mimosúdne za pomoci spotrebiteľského združenia, subjektu ARS alebo mediátora. Jednotlivé oblasti spotrebiteľskej ochrany dozorujú či presadzujú rôzne autority a orgány štátnej a verejnej správy. Problematiku spotrebiteľskej ochrany legislatívne pokrýva sedem rôznych ministerstiev. Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov je teda na prvý pohľad veľmi komplexná problematika s veľmi „jednoduchým“ cieľom: poskytnúť spotrebiteľovi jednoduché, rýchle a ideálne bezplatné riešenie sporu s obchodníkom.

Spoločnosť ochrany spotrebiteľov sa ako spotrebiteľské združenie mimosúdnemu riešeniu spotrebiteľských sporov venuje od roku 2012. V prospech spotrebiteľov sa mimosúdnou cestou doteraz podarilo zachrániť viac ako 800 000 eur. No kým európskym trendom je postavenie spotrebiteľov v rámci legislatívy a kľúčových politík ďalej posilňovať, na Slovensku stále nie je potenciál efektívnej spotrebiteľskej ochrany rozvinutý dostatočne.

Od 1. júla zároveň platí nový zákon na ochranu spotrebiteľa, ktorý výrazne mení napríklad podstatu a proces reklamačného konania, aj pravidlá ochrany spotrebiteľov v digitálnom prostredí a na energetickom trhu, čoho dôsledkom môže byť aj zvýšený počet spotrebiteľských sporov.

Systém ochrany spotrebiteľov je aktívny organizmus, ktorý sa rýchlo vyvíja a mení tak na európskej, ako aj slovenskej úrovni. Kľúčovými stakeholdermi sú v ňom najmä spotrebitelia, autority a obchodníci, preto sme sa pre nich rozhodli vytvoriť platformu na výmenu skúseností a pozitívnych príkladov fungovania spotrebiteľského ADR v podobe I. spotrebiteľského samitu na Slovensku. Zároveň by sme tým radi vytvorili dlhodobejšiu tradíciu, kde si každý rok odborníci i nadšenci z rôznych oblastí spotrebiteľskej ochrany budú môcť vymeniť svoje poznatky a skúsenosti.

Čomu sa budeme venovať?
Zástupca Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre spravodlivosť a spotrebiteľov nás oboznámi s pohľadom Európskej komisie na súčasné využitie a úspešnosť ADR v spotrebiteľských sporoch.

Plánovaný je príspevok zástupcu Ministerstva hospodárstva SR, ktorý by mal účastníkom sprostredkovať slovenskú skúsenosť so systémom alternatívneho riešenia sporov z pohľadu ministerstva.

V dvoch medzinárodných panelových diskusiách preskúmame možnosti mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov a efektivitu rôznych postupov v Belgicku, Chorvátsku, Lotyšsku, Rakúsku a Poľsku (poradenstvo, ARS, mediácia, arbitráž, zmierovacie rady, súdna prax…). Diskutovať tiež príde výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky, a pozvaní sú aj zástupcovia Sekcie ochrany spotrebiteľa a trhového dohľadu Ministerstva hospodárstva SR, zástupcovia Ministerstva spravodlivosti SR, zástupca Odboru ochrany finančných spotrebiteľov Národnej banky Slovenska, Slovenská obchodná inšpekcia a iné registrované subjekty ARS, mediátori a zástupcovia stálych rozhodcovských súdov na Slovensku.

Cieľom summitu je najmä:
• načrtnúť stratégiu rozvoja praktickej spotrebiteľskej ochrany a mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov na Slovensku
• prispieť k zlepšeniu kvality existujúceho systému alternatívneho riešenia sporov a podporiť profesionálny rozvoj a kapacity relevantných partnerov zdieľaním pozitívnych riešení a návodov zo Slovenska i zahraničia
• prepojiť profesionálov aktívnych v tejto oblasti a rozvoj platformy na výmenu názorov a skúseností v rôznych špecifických oblastiach alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov zo Slovenska a zahraničia.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad