ALTERNATÍVNE RIEŠENIE SPOROV – atraktívne pre spotrebiteľov – prospešné pre predajcov
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov organizuje v dňoch 24. a 25. októbra 2024 I. spotrebiteľský summit, ktorého ústrednou témou je porovnanie rôznych postupov mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov, ktoré majú zlepšiť prístup spotrebiteľov k spravodlivosti.
Hlavným cieľom summitu je zmapovať, zviditeľniť a zatraktívniť existujúce postupy a metódy mimosúdneho riešenia sporov, aplikovateľné pre oblasť spotrebiteľských sporov na Slovensku. Osvedčené postupy a skúsenosti odprezentujú rôznorodí domáci a zahraniční odborníci v špecializovaných prezentáciách a dvoch panelových diskusiách.
Prečo sme sa rozhodli organizovať I. spotrebiteľský summit:
Vysoká úroveň ochrany spotrebiteľov patrí medzi kľúčové priority EÚ, a jedným z nástrojov, ako ju zabezpečiť, je funkčný a efektívny systém alternatívneho/mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov.
Využívanie mimosúdnych nástrojov pri riešení spotrebiteľských sporov je na Slovensku v praxi stále nízke. Nedostatok záujmu spotrebiteľov, obchodníkov aj odbornej verejnosti môže byť následkom neexistujúcej zvykovej tradície, aj slabej informovanosti.
Slovenská legislatíva v súčasnosti spotrebiteľom umožňuje spotrebiteľské spory riešiť mimosúdne za pomoci spotrebiteľského združenia, subjektu ARS alebo mediátora. Jednotlivé oblasti spotrebiteľskej ochrany dozorujú či presadzujú rôzne autority a orgány štátnej a verejnej správy. Problematiku spotrebiteľskej ochrany legislatívne pokrýva sedem rôznych ministerstiev. Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov je teda na prvý pohľad veľmi komplexná problematika s veľmi „jednoduchým“ cieľom: poskytnúť spotrebiteľovi jednoduché, rýchle a ideálne bezplatné riešenie sporu s obchodníkom.
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov sa ako spotrebiteľské združenie mimosúdnemu riešeniu spotrebiteľských sporov venuje od roku 2012. V prospech spotrebiteľov sa mimosúdnou cestou doteraz podarilo zachrániť viac ako 800 000 eur. No kým európskym trendom je postavenie spotrebiteľov v rámci legislatívy a kľúčových politík ďalej posilňovať, na Slovensku stále nie je potenciál efektívnej spotrebiteľskej ochrany rozvinutý dostatočne.
Od 1. júla zároveň platí nový zákon na ochranu spotrebiteľa, ktorý výrazne mení napríklad podstatu a proces reklamačného konania, aj pravidlá ochrany spotrebiteľov v digitálnom prostredí a na energetickom trhu, čoho dôsledkom môže byť aj zvýšený počet spotrebiteľských sporov.
Systém ochrany spotrebiteľov je aktívny organizmus, ktorý sa rýchlo vyvíja a mení tak na európskej, ako aj slovenskej úrovni. Kľúčovými stakeholdermi sú v ňom najmä spotrebitelia, autority a obchodníci, preto sme sa pre nich rozhodli vytvoriť platformu na výmenu skúseností a pozitívnych príkladov fungovania spotrebiteľského ADR v podobe I. spotrebiteľského samitu na Slovensku. Zároveň by sme tým radi vytvorili dlhodobejšiu tradíciu, kde si každý rok odborníci i nadšenci z rôznych oblastí spotrebiteľskej ochrany budú môcť vymeniť svoje poznatky a skúsenosti.
Čomu sa budeme venovať?
Zástupca Generálneho riaditeľstva Európskej komisie pre spravodlivosť a spotrebiteľov nás oboznámi s pohľadom Európskej komisie na súčasné využitie a úspešnosť ADR v spotrebiteľských sporoch.
Plánovaný je príspevok zástupcu Ministerstva hospodárstva SR, ktorý by mal účastníkom sprostredkovať slovenskú skúsenosť so systémom alternatívneho riešenia sporov z pohľadu ministerstva.
V dvoch medzinárodných panelových diskusiách preskúmame možnosti mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov a efektivitu rôznych postupov v Belgicku, Chorvátsku, Lotyšsku, Rakúsku a Poľsku (poradenstvo, ARS, mediácia, arbitráž, zmierovacie rady, súdna prax…). Diskutovať tiež príde výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky, a pozvaní sú aj zástupcovia Sekcie ochrany spotrebiteľa a trhového dohľadu Ministerstva hospodárstva SR, zástupcovia Ministerstva spravodlivosti SR, zástupca Odboru ochrany finančných spotrebiteľov Národnej banky Slovenska, Slovenská obchodná inšpekcia a iné registrované subjekty ARS, mediátori a zástupcovia stálych rozhodcovských súdov na Slovensku.
Cieľom summitu je najmä:
• načrtnúť stratégiu rozvoja praktickej spotrebiteľskej ochrany a mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov na Slovensku
• prispieť k zlepšeniu kvality existujúceho systému alternatívneho riešenia sporov a podporiť profesionálny rozvoj a kapacity relevantných partnerov zdieľaním pozitívnych riešení a návodov zo Slovenska i zahraničia
• prepojiť profesionálov aktívnych v tejto oblasti a rozvoj platformy na výmenu názorov a skúseností v rôznych špecifických oblastiach alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov zo Slovenska a zahraničia.