S tepelným čerpadlom môžete svoj dom vykurovať alebo chladiť úsporne a energeticky efektívne. Pravidelná údržba a servis sú však pre ich bezproblémovú prevádzku a dlhú životnosť nevyhnutné. Odporúča sa vykonávať ju vždy na začiatku alebo na konci vykurovacej sezóny. Ušetríte tak náklady za opravy možných porúch spôsobených nepravidelnou starostlivosťou.
Dbajte, aby údržbu spotrebiča vykonal autorizovaný servisný technik výrobcu, pretože ten vie, ako funguje, má k dispozícii originálne náhradné diely, ak je potrebné vymeniť niektorý z komponentov zariadenia, a v prípade potreby môže upraviť nastavenia, aby sa zabezpečil optimálny výkon čerpadla. Pravidelný a autorizovaný servis je často aj podmienkou záruky.
Tepelné čerpadlo sa skladá z niekoľkých vzájomne prepojených komponentov, ktoré musia dokonale fungovať, aby ste dosiahli maximálnu účinnosť. Najmä vonkajšia jednotka je vystavená rôznym poveternostným vplyvom ako teplotné zmeny, dážď či sneh, a nie je chránená ani pred prachom. Pravidelná údržba zabezpečuje bezproblémový a efektívny chod jednotky, čím sa znižujú náklady na vykurovanie a chladenie, a predlžuje životnosť tepelného čerpadla.
Údržbu a monitorovanie tepelných čerpadiel v súčasnosti výrazne uľahčuje cloudový systém diaľkového monitorovania, ktorý výrobcovi alebo technikovi údržby umožňuje čerpadlo diagnostikovať na diaľku. Na odstraňovanie porúch a pravidelný servis je však stále potrebná osobná návšteva technika.
Kedy je správny čas na servis tepelného čerpadla?
Frekvencia servisu závisí od typu tepelného čerpadla, jeho veku a tiež od spôsobu jeho používania. Servis sa odporúča vykonávať minimálne raz za dva roky, ideálne každý rok. Včasným servisom môžete predísť potenciálne nákladným poruchám práve v čase vrcholu vykurovacej sezóny, ktoré vás o teplo domova môžu pripraviť uprostred zimy. Určite sa tiež oplatí dodržiavať odporúčania výrobcu.
Ako zistíte, že Je najvyšší čas zavolať technika? Varovať by vás mali nasledujúce varovné signály…
- nezvyčajné zvuky počas prevádzky tepelného čerpadla – nezvyčajné pípanie alebo hrkotanie môže naznačovať problémy s kompresorom alebo inými mechanickými časťami;
- slabý výkon vykurovania (alebo chladenia) – ak tepelné čerpadlo nevyhrieva (alebo nechladí) miestnosť na požadovanú teplotu, môže to znamenať zablokovanie systému alebo problém s chladivom;
- vyššia spotreba energie – neočakávane vysoký účet za elektrinu naznačuje, že systém nepracuje efektívne a je potrebné ho skontrolovať;
- automatické vypnutie – dôvodom automatického vypnutia tepelného čerpadla môže byť vnútorná porucha alebo iná nepravidelnosť v systéme.
Čo zahŕňa pravidelný servis?
Servis zahŕňa niekoľko dôležitých krokov, ktoré sa môžu u jednotlivých výrobcov mierne líšiť. Vo všeobecnosti však technik vykoná komplexnú vizuálnu a funkčnú kontrolu vnútorných aj vonkajších jednotiek, vrátane:
- vyčistenia vnútornej jednotky od prachu a nečistôt a vonkajšej jednotky od lístia a iných predmetov, ktoré môžu brániť prúdeniu vzduchu,
- kontroly funkčnosti hlavných komponentov tepelného čerpadla,
- vyčistenia výmenníka tepla (nečistoty a usadeniny zhoršujú jeho výkon, a tým ovplyvňujú (ne)účinnosť celého vykurovacieho systému),
- kontroly vykurovacej vody v systéme – voda musí byť priehľadná a čistá, bez usadenín, ktoré bránia prietoku a môžu spôsobiť upchatie,
- kontroly odvodu kondenzátu z vonkajšej jednotky,
- kontroly tlaku chladiaceho plynu a tesnosť spojov,
- kontroly funkčnosti vodných filtrov a expanznej nádoby.
Čo môžete urobiť sami?
Základnou údržbou pomôžete vášmu tepelnému čerpadlu fungovať efektívnejšie, a predĺžite jeho životnosť ak:
- každý mesiac skontrolujete vzduchové filtre a v prípade potreby ich vyčistíte alebo vymeníte,
- v zime z vonkajšej jednotky pravidelne odstráňite sneh a ľad, ktoré môžu brániť správnej prevádzke tepelného čerpadla,
- odstránite z bezprostrednej blízkosti vonkajšej jednotky konáre a všetko, čo by sa mohlo dostať do ventilátora,
- zabezpečíte pravidelné kontroly jednotky u autorizovaného servisného pracovníka.