Spoločnosť ochrany spotrebiteľov v Poprade upozorňuje aj na pretrvávajúce problémy s módnou obuvou
POPRAD 6. februára (SITA) – Najviac podnetov a sťažností zo strany spotrebiteľov, ktoré vlani riešila Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad, sa týkalo podomového a zásielkového predaja a predaja mimo prevádzkových priestorov, vrátane podomového predaja energií. Kontaktné osoby tiež riešili podnety týkajúce sa finančných služieb, reklamácie obuvi, stavebných a remeselných prác a podobne. „Na tri naše poradenské centrá v Poprade, Bratislave a Trnave sa vlani obrátilo s prosbou o pomoc celkovo 648 spotrebiteľov. V ich prospech sa nám podarilo vymôcť prostriedky v celkovej hodnote 64 200 eur. Združenie okrem toho poskytuje aj telefonické a online poradenstvo a takto sme spolu vybavili 1 695 konzultácií,“ zhrnula pre agentúru SITA projektová manažérka S.O.S. Poprad Petra Čakovská.
Čoraz viac spotrebiteľov sa na S.O.S. obracia nielen kvôli prezentačným akciám, ale aj kvôli problémom s problémami s rôznymi nevyžiadanými zásielkami. „Stáva sa, že spotrebitelia počas rýchleho prieskumu na ulici alebo v telefonickom rozhovore uvedú, že im predajcovia môžu poslať na skúšku tovar, a o pár mesiacov od nich už vymáhajú neuhradené poplatky za ďalšie zásielky, na ktoré nevedomky uzatvorili zmluvu,“ uviedla Čakovská. Problematický ostáva i naďalej spomínaný podomový predaj energií. „Zmluvy o poskytovaní elektriny alebo plynu nikdy neslobodno uzatvárať medzi dverami. Ak vám niekto zaklope a snaží sa vás na prahu presvedčiť, že má výhodnú ponuku, už to by mal byť varovný signál,“ upozornila projektová manažérka na fakt, že podľa európskej smernice môže ísť o nekalú obchodnú praktiku. „Ten, kto reálne potrebuje zmeniť dodávateľa, pretože nie je spokojný s tým pôvodným, si môže návrh zmluvy spolu s obchodnými podmienkami vyžiadať od dodávateľa na preštudovanie bez toho, aby ju hneď podpísal, a o jej výhodách sa v pokoji poradiť s odborníkom. Zástupcovi seriózneho dodávateľa energie nebude prekážať, ak si dohodnú iný termín. Ak odmietne a tlačí, aby zmluvu spotrebiteľ podpísal hneď, nejde spravidla o seriózneho dodávateľa,“ radí Čakovská.
Druhá veľká skupina podnetov sa týkala finančných služieb, najmä úverových zmlúv a vymáhania rôznych dlhov, preto je pre spotrebiteľské združenie veľkým sklamaním čerstvé rozhodnutie Pléna Ústavného súdu SR o tom, že ustanovenie zákona o ochrane spotrebiteľa, ktoré mu poskytuje širšiu právnu ochranu, nie je v súlade s Ústavou SR. Pre slovenských spotrebiteľov je to doslova katastrofa. Viacerých odborníkov stálo naozaj veľa úsilia dostať to do zákona o ochrane spotrebiteľa. A súd, ten, čo má chrániť, to zrušil. Chrániť sa teraz budú „práva“ vymáhačov a skupovačov premlčaných pohľadávok, pretože účinný nástroj na rozbujnelú zlú prax, s ktorou si štát roky nevie poradiť, je protiústavný. Diskutuje sa tu o exekučnej amnestii, no toto rozhodnutie ide úplne proti snahe štátu pomôcť ľuďom zbaviť sa exekúcií vedených na základe často premlčaných dlhov,“ zdôraznila Čakovská.
Stále pretrvávajú aj problémy s reklamáciami obuvi, najmä tzv. módnej obuvi. Európska norma ju definuje ako obuv, ktorá nie je navrhnutá a nevyrába sa na bežné nosenie. Uprednostňuje sa pri nej módny štýl, preto sa môže používať len obmedzene. „Informácia, že ide o módnu obuv, býva uvedená na škatuli, priamo na pokladničnom doklade alebo je odfajknutá v návodoch na ošetrenie obuvi,“ vysvetlila projektová manažérka S.O.S.. Takto označená obuv je podľa nej prakticky nereklamovateľná, v obchodoch už takmer inú ako módnu obuv nenájdete a rovnaký problém riešia aj spotrebiteľské združenia v Českej republike či napríklad v Maďarsku.
Množstvo podnetov sa týkalo aj zmlúv o dielo na stavebné a remeselné práce. „Ľudia dôverčivo zaplatia vysoké zálohy zhotoviteľom, ktorí u nich zazvonili a sľúbili, že výhodne vymenia strechu alebo zateplia pivnicu. Po tom, čo dostanú zálohu však často býva veľmi komplikované primäť ich k tomu, aby objednané dielo v požadovanej kvalite aj odovzdali,“ vysvetlila problém Čakovská. Spotrebitelia často reklamovali aj nábytok, šperky, oblečenie, ale napríklad aj kozmetické služby, spodnú bielizeň či napríklad účes.
S.O.S. v roku 2017 vydala tri spotrebiteľské manuály, aj v Braillovom písme, a zorganizovala 12 seminárov pre seniorov.