Spoločnosť Meta v súčasnosti v EÚ zavádza zmeny v poskytovaní svojich služieb, ktoré od používateľov Facebooku a Instagramu vyžadujú, aby súhlasili so spracovaním svojich údajov na reklamné účely alebo zaplatili, aby sa im tieto reklamy nezobrazovali. Podľa spotrebiteľských organizácií však ide o pre používateľov nespravodlivú voľbu, ktorá je v rozpore s právnymi predpismi na ochranu spotrebiteľov v EÚ, a treba ju zastaviť.

Európska spotrebiteľská organizácia BEUC a 19 jej členov1 dnes podalo sťažnosť sieti národných orgánov zodpovedných za presadzovanie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa CPC-Network na konanie spoločnosti Meta, za používanie viacerých nekalých obchodných praktík. BEUC tiež analyzuje, či spoločnosť Meta neporušuje aj nariadenie o ochrane osobných údajov (GDPR).

Voľba, pred ktorú technologický gigant v súčasnosti postavil spotrebiteľov, je podľa spotrebiteľských organizácií nespravodlivá a nezákonná. Meta podľa nich porušuje spotrebiteľské právo EÚ, pretože používa nekalé, klamlivé a agresívne praktiky, vrátane čiastočného blokovania spotrebiteľov pri používaní služieb, v snahe prinútiť ich rýchlo sa rozhodnúť. Poskytuje pritom zavádzajúce a neúplné informácie, preto CPC-Network teraz musí začať konať a tieto praktiky zastaviť. Prístup spoločnosti navyše vyvoláva obavy aj v súvislosti s GDPR.

Prečo je to pre ochranu práv spotrebiteľov problém

Spoločnosť Meta čiastočne blokuje používanie služieb Facebook a Instagram, kým si používatelia nevyberú jednu alebo druhú možnosť, čo v európskom spotrebiteľskom práve predstavuje agresívnu obchodnú praktiku. Vytrvalým naliehaním spoločnosť Meta núti spotrebiteľov urobiť rozhodnutie, ktoré možno nechcú prijať.

Množstvo spotrebiteľov si pravdepodobne tiež myslí, že ak si vyberú platené predplatné, ako je prezentované, získajú možnosť s posilnenou ochranou súkromia, čo znamená aj menej sledovania a profilovania. V skutočnosti je pravdepodobné, že spoločnosť bude naďalej zhromažďovať a používať ich osobné údaje, ale na iné účely ako reklama.

Meta poskytuje spotrebiteľom zavádzajúce a neúplné informácie, ktoré im neumožňujú urobiť informované rozhodnutie. Spoločnosť zavádza, pretože prezentuje voľbu ako voľbu medzi platenou a „bezplatnou“ možnosťou, pričom táto druhá možnosť nie je „bezplatná“. Spotrebitelia platia spoločnosti Meta poskytnutím svojich údajov, ako už bolo deklarované aj vo viacerých súdnych rozhodnutiach.

Vzhľadom na silnú pozíciu služieb Facebooku a Instagramu spoločnosti Meta na trhu v EÚ a veľmi silné sociálne účinky platforiem sociálnych médií (všetci vaši priatelia sú na Facebooku a Instagrame), nemajú spotrebitelia skutočnú možnosť voľby. Keď odídu, stratila všetky svoje kontakty a interakcie, ktoré si za roky vytvorili. Veľmi vysoké predplatné za služby „bez reklám“ spotrebiteľov odrádza tiež, a to znamená, že v skutočnosti možnosť voľby vôbec nemajú.

Annex – Legal assessment – Choose to lose with Meta – Legal analysis


1/ Túto koordinovanú akciu BEUC realizujú jej nasledujúci členovia: (Bulharsko), dTest (Česká republika), Forbrugerrådet Tænk (Dánsko), UFC-Que Choisir (Francúzsko), EKPIZO & KEPKA (Grécko), Adiconsum (Taliansko), Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (Lotyšsko), Vartotojų aljansas (Litva), Consumentenbond (Holandsko), Forbrukerrådet (Nórsko), Federacja Konsumentów & Fundacja Konsumentów (Poľsko), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (Slovensko), ZPS (Slovinsko), Asufin & CECU (Španielsko), Sveriges Konsumenter (Švédsko).

Zdroj foto: >BEUC<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad