Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC) sa v liste príslušným orgánom presadzovania práva podelila o svoje obavy, že najnovšia politika spoločnosti Meta môže byť v rozpore s legislatívou na ochranu spotrebiteľa, ochranu osobných údajov, aj v rozpore s aktom o digitálnych trhoch.1
Koncom roka 2024 spoločnosť Meta zaviedla už druhú verziu svojej politiky „zaplať-alebo-súhlas“ (pay-or-consent) po tom, čo jej prvá verzia minulý rok vyvolala kritiku spotrebiteľských organizácií a občianskej spoločnosti2, a viedla k začatiu vyšetrovania3 zo strany európskych orgánov. V pôvodnom mechanizme technologický gigant vyžadoval od používateľov Facebooku a Instagramu, aby buď súhlasili so spracovaním ich osobných údajov na reklamné účely spoločnosti, alebo zaplatili poplatok za nezobrazovanie reklamy vygenerovanej na základe ich osobných údajov.
Ani nová verzia politiky „zaplať-alebo-súhlas“ spoločnosti Meta však základné problémy, ktoré spotrebiteľské organizácie identifikovali v pôvodnom mechanizme, opäť nerieši.
Podľa Spoločnosti ochrany spotrebiteľov by sa spotrebitelia nemali nechať oklamať kozmetickými zmenami, ktoré Meta uplatňuje na svoju rok starú politiku „zaplať alebo súhlas“. Podľa nášho názoru spoločnosť nerieši zásadný problém, a používateľom Facebooku a Instagramu neponúka spravodlivú voľbu. Tvrdí, že dodržiava právne predpisy EÚ, no zároveň stále tlačí používateľov do svojho systému behaviorálnych reklám. Je dôležité, aby národné orgány na ochranu spotrebiteľov a osobných údajov aj Európska komisia urýchlene prešetrili najnovšiu politiku spoločnosti Meta a v prípade potreby prijali okamžité a účinné opatrenia na ochranu spotrebiteľov.
Podľa BEUC a jej členov najnovšia politika spoločnosti Meta “zaplať-alebo-súhlas” porušuje právne predpisy EÚ z viacerých dôvodov:
• používa zavádzajúce postupy, nejasné pojmy a mätúci dizajn rozhrania s cieľom nasmerovať používateľov k možnosti preferovanej spoločnosťou Meta;
• neposkytuje používateľom možnosť úplne slobodne súhlasiť so spracovaním ich údajov, neznižuje množstvo údajov, ktoré o používateľoch zhromažďuje, a
• zhoršuje služby používateľom, ktorí nesúhlasia s používaním ich osobných údajov.
Kontext
- Október 2023: Meta oznamuje, že v EÚ zavedie novú politiku „zaplať-alebo-súhlas“.
- November 2023: BEUC a 19 jej členov podáva sťažnosti svojim národným orgánom na ochranu spotrebiteľa z dôvodu, že spoločnosť Meta sa dopúšťa nekalých obchodných praktík.
- Február 2024: BEUC a osem jej členov podáva sťažnosti na úrady na ochranu osobných údajov, pretože veria, že súhlas, ktorý Meta získala od svojich používateľov, je pravdepodobne nezákonný.
- Júl 2024: Európska komisia zisťuje, že politika spoločnosti Meta “zaplať-alebo-súhlas” nie je v súlade so zákonom o digitálnych trhoch, a orgány na ochranu spotrebiteľa nariadia spoločnosti, aby svoju politiku “zaplať-alebo-súhlas” zmenila a dodržiavala spotrebiteľské právo.
- November 2024: Spoločnosť Meta zavádza druhú verziu systému “zaplať-alebo-súhlas”
- Január 2025: BEUC upozorňuje zodpovedné orgány, aby na presadzovanie práva voči spoločnosti Meta prijali rýchle a odstrašujúce opatrenia
1/ Spoločnosť Meta bola podľa aktu o digitálnych trhoch označená za strážcu a od marca 2024 musí dodržiavať pre nich stanovené pravidlá.
2/ „Choose to Lose with Meta“ koordinovanú akciu BEUC spustili v novembri 2023 jej členovia Асоциация Активни потреби (Bulharsko), dTest (Česká republika), Forbrugerrådet Tænk (Dánsko), UFC-Que Choisir (Francúzsko), EKPIZO & KEPKA (Grécko), Adiconsum (Taliansko), Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija (Lotyšsko), Vartotojų aljansas (Litva), Consumentenbond (Holandsko), Forbrukerrådet (Nórsko), Federacja Konsumentów & Fundacja Konsumentów (Poľsko), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (Slovensko), ZPS (Slovinsko), Asufin & CECU (Španielsko), Sveriges Konsumenter (Švédsko), Union Luxembourgeoise des Consommateurs (Luxembursko). BEUC, „The Meta Smokescreen“ koordinovaná akcia spustená vo februári 2024 s dTest (Česká republika), Forbrugerrådet Tænk (Dánsko), EKPIZO (Grécko), UFC-Que Choisir (Francúzsko), Forbrukerrådet (Nórsko), Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (Slovensko), Zveza Potrošnikov Slovenije – ZPS (Slovinsko) a CECU (Španielsko). Consumentenbond (Holandsko) zaslala list holandskému úradu na ochranu údajov.
3/ Pozri napríklad: Komisia upozorňuje spoločnosť Meta v súvislosti s jej modelom „zaplať-alebo-súhlas” na svoje predbežné zistenia o porušení zákona o digitálnych trhoch (1. júl 2024), a Komisia koordinuje kroky vnútroštátnych orgánov na ochranu spotrebiteľa proti spoločnosti Meta v súvislosti s modelom „zaplať-alebo-súhlas“ (22. júl 2024).
Červená karta pre Metu – výzva slovenským a EÚ autoritám
Summary_BEUC assessment of Meta latest pay-or-consent policy