Temu je online trhovisko s viac ako 45 miliónmi používateľov mesačne len v EÚ, čo presahuje hranicu stanovenú v zákone o digitálnych službách (DSA) na označenie veľmi veľkých online platforiem (VLOP). Do štyroch mesiacov, teda do konca septembra 2024, musí preto TEMU posúdiť a odstrániť zo svojho systému riziká ako je predaj falšovaného tovaru, nebezpečných alebo nepovolených výrobkov.
Tieto povinnosti zahŕňajú aj posilnenie opatrení na ochranu spotrebiteľa. Každoročná správa o hodnotení rizík, vypracovaná Temu, musí osobitne zhodnotiť všetky potenciálne nepriaznivé účinky na zdravie a bezpečnosť spotrebiteľov, s dôrazom na fyzickú a duševnú pohodu neplnoletých používateľov.
Temu je povinná štrukturovať svoju platformu, vrátane používateľských rozhraní, odporúčacích algoritmov a podmienok poskytovania služieb tak, aby zmierňovala a predchádzala rizikám pre bezpečnosť a pohodu spotrebiteľov. Musí tiež zaviesť opatrenia na ochranu spotrebiteľov pred nákupom nebezpečného alebo nezákonného tovaru, s osobitným dôrazom na zamedzenie predaja a distribúcie výrobkov, ktoré by mohli byť škodlivé pre neplnoleté osoby.
Od 17. februára 2024 musia všetky online platformy, vrátane Temu, plniť všeobecné povinnosti vyplývajúce z DSA. To znamená:
- zabezpečiť vysledovateľnosť obchodníkov na svojich platformách;
- navrhnúť svoje rozhrania tak, aby obchodníkom uľahčili dodržiavanie ich zákonných povinností;
- informovať spotrebiteľov o kúpe nezákonného výrobku hneď, ako sa dozvedia o jeho nezákonnosti.
Od 17. februára 2024 sa podľa DSA tiež vyžaduje, aby všetky online platformy vrátane trhovísk:
- poskytovali používateľsky priateľské mechanizmy na oznamovanie nezákonného obsahu;
- poskytovali používateľom zdôvodnenia, keď je ich obsah obmedzený alebo odstránený;
- vytvorili interný systém vybavovania sťažností, aby sa používatelia proti rozhodnutiam o moderovaní obsahu mohli odvolať;
- zabezpečili vysokú úroveň ochrany súkromia, bezpečnosti a ochrany maloletých;
- zabezpečili, aby ich rozhrania nezavádzali a nemanipulovali používateľov;
- jasne označovali reklamu na svojich rozhraniach;
- prestali zobrazovať cielenú reklamu založenú na profilovaní citlivých údajov ako je etnický pôvod, politické názory alebo sexuálna orientácia, alebo zameranú na neplnoleté osoby;
- raz ročne zverejňovali správy o transparentnosti svojich procesov moderovania obsahu.
Útvary Európskej komisie budú pozorne sledovať ako si Temu plní povinnosti najmä v oblasti zaručenia ochrany spotrebiteľov a zamedzenia šírenia nelegálnych produktov. V súčasnosti za veľmi veľké online platformy a vyhľadávače podľa DSA označila už 24 subjektov. O dohľad nad DSA a jej presadzovanie sa EK delí s národnými koordinátormi digitálnych služieb, ktorých si členské štáty mali určiť do 17. februára 2024. Novela zákona o mediálnych službách, ktorou sa upravuje pôsobnosť našej Rady pre mediálne služby ako slovenského koordinátora, o kompetencie v digitálnej oblasti, bol predložený do parlamentu 24.5.2024. Zatiaľ sa o ňom nerokovalo.