Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.), Poprad od roku 2011 poskytuje bezplatné poradenstvo spotrebiteľom v štyroch pobočkách v Poprade, Košiciach, Trnave a Bratislave. V rámci špecializovaných projektov tiež organizuje školenia pre malých a stredných podnikateľov, štátne i regionálne inštitúcie či zraniteľných spotrebiteľov a aktívne sa zapája do procesov prípravy spotrebiteľskej legislatívy na slovenskej i európskej úrovni. V našich spotrebiteľských poradniach v Poprade, Košiciach, Trnave a Bratislave sme v roku 2022 prijali spolu 429 podnetov a v prospech spotrebiteľov sa nám podarilo získať spolu 111 758 eur.
V roku 2022 sa najväčší počet podnetov týkal zodpovednosti predajcov a poskytovateľov služieb za chybný tovar a nevybavených reklamácií (183), druhá najväčšia skupina podnetov súvisela so spotrebiteľskými zmluvami a neprijateľnými zmluvnými podmienkami (87) a treťou najproblematickejšou oblasťou boli podnety týkajúce sa cien, ich fakturácie a vyúčtovania. Veľmi často sme sa zaoberali aj nekalými obchodnými praktikami predajcov, nedodaním tovaru a problémami súvisiacimi s odstúpením od zmluvy.
V porovnaní s pandemickým rokom 2021 vzrástol počet prípadov, kde spotrebitelia kúpne zmluvy uzatvárali v prevádzkových priestoroch predajcov, teda v tzv. kamenných predajniach.
Spotrebitelia nás kontaktovali najmä prostredníctvom emailov a telefonicky, no opätovne vzrástol aj počet osobných návštev. V roku 2022 teda dominovali podnety prijaté emailom a telefonicky, nasledovali podnety prijaté osobne. Najmenej podnetov prišlo aj tohto roku poštou.
Spotrebiteľské združenie Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad je registrovaným subjektom alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov (ARS) na Ministerstve hospodárstva SR, a venuje sa alternatívnemu riešeniu spotrebiteľských sporov pre všetky druhy tovarov a služieb. V roku 2022 sme formou ARS riešili spolu 20 podnetov.
V minulom roku sme opäť zaznamenali aj zvýšený záujem médií. Novinári sa na nás obracajú s rôznorodými otázkami, v roku 2022 sa veľké množstvo z nich týkalo najmä problémov súvisiacich s dodávkou elektrickej energie, plynu a tepla, energetickou chudobou, porušovaním spotrebiteľských práv a súkromia v online priestore a rastúcich cien tovarov a služieb spôsobených infláciou.
Ako člen Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC prezentujeme činnosť združenia a výsledky činnosti slovenských inštitúcií aj v rámci medzinárodnej členskej základne tejto organizácie. Spolu s organizáciami z iných členských krajín EÚ realizujeme medzinárodné projekty a zapájame sa do kampaní, ktoré sa týkajú ochrany spotrebiteľských práv (napríklad projekty: ARS ako účinný nástroj ochrany spotrebiteľov na Slovensku, CLEAR-X zameraný na rozvoj obnoviteľných zdrojov energie a skupinové nákupy pre domácnosti, STEP definujúci riešenia energetickej chudoby, ConsumerPro a Consumer Law Ready, kde školíme malých a stredných podnikateľov a rôzne štátne, regionálne i profesijné organizácie, Green Sunflower, zameraný na hľadanie možností pre bytové domy odpojiť sa od centrálneho zásobovania teplom a prejsť na obnoviteľné zdroje, či HP Mystery shopping, kde otestujeme praktiky predajcov a dodávateľov tepelných čerpadiel).
Okrem uvedeného poskytujeme aj špecializované poradenstvo seniorom a zdravotne hendikepovaným spotrebiteľom a zameriavame sa na kolektívne porušovanie uplatňovanie práv spotrebiteľov.
Zdroj foto: >SOS<