Do niektorých miest je lepšie cestovať vlakom, ale vo všeobecnosti je cestovanie železnicou v priemere štyrikrát drahšie ako let. Letectvo je však jedným z odvetví, ktoré najviac poškodzujú klímu, a je tiež jedným z najviac nespravodlivých odvetví: iba 1 % svetovej populácie zodpovedá za produkciu viac ako polovice emisií z letectva. Dôsledky ovplyvňujú každého na celom svete. Greenpeace vo svojej najnovšej štúdií porovnával ceny leteniek a vlakov na 112 európskych trasách.

Letecká doprava je najrýchlejšie rastúcim zdrojom emisií skleníkových plynov súvisiacich s dopravou v EÚ a škody, ktoré spôsobuje, postihujú každého. Od extrémnych poveternostných udalostí až po choroby súvisiace so znečistením a hlukom.

Inštitúcie EÚ a národné vlády však namiesto zodpovedného prístupu naďalej dotujú letecké spoločnosti a letiská a zároveň rušia železničné stanice a železničné trate, v dôsledku čoho sa európska letecká doprava vrátila na úroveň pred pandémiou: Ryanair bol v roku 2022 opäť najviac znečisťujúcou európskou leteckou spoločnosťou a minuloročné emisie Ryanair a Wizz Air prekročili rok 2019, takže sa očakáva, že rok 2022 bude rokom ich emisného maxima. Vplyv lietania na klímu je viac ako 80-krát horší ako pri cestovaní vlakom.

„Je úplne jasné, že letecká doprava predstavuje významnú a rastúcu časť produkcie emisií skleníkových plynov, je preto neuveriteľné, že letecké spoločnosti môžu lákať spotrebiteľov správami o tom, že „CO2 kompenzujú“ alebo sú „CO2 neutrálne“. Vyzývame zodpovedné úrady, aby toto zelené vymývanie mozgov, ktoré vážne zavádza spotrebiteľov, zastavili,“ uviedla Ursula Pachl z Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC, ktorá sa spolu s 22 spotrebiteľskými organizáciami z 18 krajín obrátila na Európsku komisiu a sieť orgánov na ochranu spotrebiteľa (CPC) vo veci zavádzajúcich tvrdení 17 európskych leteckých spoločností, týkajúcich sa klímy.

Smiešne lacné

Jedným z dôvodov, prečo sa ľudia rozhodnú cestovať lietadlom je cena: letenky sú v porovnaní s vlakom smiešne lacné.

Kľúčová je cenová dostupnosť a prechod z leteckej na železničnú dopravu začne postupným zrušením dotácií leteckých spoločností a letísk. Je čas urobiť železnicu dostupnejšou ako lietanie po Európe!

Pozrite si analýzu 112 európskych trás – porovnanie leteckých a železničných taríf na každej trase počas 9 rôznych dní.

Vlak vs lietadlo – kľúčové zistenia

Na väčšine analyzovaných trás (79 zo 112 trás) sú lety lacnejšie ako železnica. Cestovanie vlakom je v priemere dvakrát drahšie ako letenky, hoci celkový vplyv lietania na klímu môže byť viac ako 80-krát horší ako vplyv vlaku.

Zo 112 analyzovaných trás je vlak (takmer) vždy lacnejší ako lietadlo len na 23 trasách. A len polovica z nich sú slušné vlakové trasy, zvyšok má veľmi zlé alebo pomalé vlakové spojenie, ako napríklad Tallinn – Riga a Varšava – Ľubľana. 16 z týchto 23 trás neobsluhujú nízkonákladové letecké spoločnosti (Zürich-Viedeň a Brusel-Hamburg), 6 z týchto 23 trás nemá vôbec žiadne priame lety (Berlín-Praha a Ľubľana-Miláno).

Cena lístka na vlak môže stáť až 30-krát viac ako cena letenky na cestu v ten istý deň, najväčší cenový rozdiel bol na trase Barcelona – Londýn. Niektoré trasy medzi veľkými európskymi mestami, ako napríklad Londýn-Bratislava (15,5-krát), Budapešť-Brusel (12,5-krát), Madrid-Brusel (15-krát), Valencia-Paríž (12-krát) alebo Rím-Viedeň (10,2-krát) tiež dokazujú veľký cenový rozdiel.

V strednej a východnej Európe sú vlaky v porovnaní s letmi často lacnejšie ako v západnej Európe. Frekvencia vlakov, rýchlosť, spojenie a služby sú však vo všeobecnosti horšie ako v západných krajinách.

Veľká Británia, Španielsko, Belgicko, Francúzsko a Taliansko sú krajiny s najdrahšími lístkami na vlak v porovnaní s letenkami.
Niektoré skutočne efektívne vlakové trasy ako Amsterdam-Londýn, Londýn-Edinburgh a Toulouse-Paríž (4-4,5 hodiny vlakom každá) stále patria medzi 3 najobľúbenejšie lety na krátke vzdialenosti v Európe. Lety na týchto trasách sú stále oveľa lacnejšie.

Nízkonákladové letecké spoločnosti sú prítomné v celej Európe: prevádzkujú 79 % všetkých analyzovaných trás. Pre ďalších 12 % analyzovaných trás sú prestupné lety prevádzkované týmito spoločnosťami najlacnejšou možnosťou letu.
EasyJet, Ryanair, Wizz Air, Volotea a ďalšie nízkonákladové letecké spoločnosti so svojimi neférovými a agresívnymi cenovými stratégiami ponúkajú najnižšie ceny a sú takmer vždy lacnejšie ako železnica. Najlacnejšia letenka stála 9,99 € a predával ju Ryanair.

Cesty vlakom sú drahšie, čím viac rôznych železničných spoločností je zapojených do cesty a čím viac samostatných lístkov si musíte kúpiť na rôzne časti cesty. Cena sa môže líšiť aj u jednotlivých poskytovateľov služieb.

Pretože existuje menej prestupov a/alebo menej rôznych vlakových spoločností, s ktorými sa dá cestovať, nočné vlaky sú často lacnejšie ako denné. Vo všeobecnosti sú však stále drahšie ako nízkonákladové letecké spoločnosti.

Niektoré železničné spoločnosti neponúkajú lístky viac ako 2-3 mesiace vopred, čo je ďalšia výhoda pre letecké spoločnosti.

Super znečisťujúce prestupy
Prestupné lety sú tiež zďaleka najviac znečisťujúce: podľa autorov štúdie spôsobujú až desaťkrát viac emisií skleníkových plynov ako priame lety, ktoré už znečisťujú životné prostredie. Táto prax ničiaca klímu môže viesť cestujúcich k tomu, aby leteli z Budapešti do Paríža cez Bergamo, z Luxemburgu do Milána cez Londýn, z Madridu do Zürichu cez Barcelonu, z Marseille do Berlína cez Kodaň.

Príklad Maďarsko
Maďarsko (Wizz Air) je domovskou krajinou leteckej spoločnosti s najagresívnejšou cenovou politikou. Wizz Air z Budapešti lieta do desiatok destinácií, a to isté platí aj pre Ryanair. Okrem toho EasyJet lieta aj do Londýna a Švajčiarska. Dominancia nízkonákladových leteckých spoločností v Budapešti je čiastočne spôsobená bankrotom bývalého maďarského vlajkového prepravcu MALÉV v roku 2012.

Ceny leteniek sú najnižšie na linkách, ktoré prevádzkujú obe nízkonákladové letecké spoločnosti (Paríž a Brusel).

Železnične je Maďarsko dobre spojené s mnohými krajinami. Do Viedne premáva denne 18 párov vlakov, takže nočnými vlakmi odtiaľ môžete cestovať všetkými smermi.

Maďarská železničná spoločnosť MÁV tiež ponúka niektoré nočné vlakové spoje z Budapešti, vrátane Zürichu, Stuttgartu a Rumunska.

Na analyzovaných trasách do Bruselu a Paríža sa takmer vždy zistilo, že znečisťujúca letenka je lacnejšia, cenový rozdiel môže byť až 12,5-násobok ceny vlakového lístka z Budapešti do Bruselu.

Často je lacnejšie lietať z Viedne ako z Budapešti: letenku z Viedne kúpite o 10-15 alebo aj 30 tisíc HUF lacnejšie (v priemere sú letenky z Maďarska o 3900 HUF drahšie ako zo susedných krajín). (zdroj: Money Center)

Kam by ste z Budapešti mali ísť radšej vlakom?
Pre všetky analyzované maďarské trasy bol vlak v priemere o 53 % drahší ako lietadlo.
V dňoch s priamym letom Ryanair je linka Benátky – Budapešť jednoznačne lacnejšia lietadlom. Na druhej strane je lacnejšie cestovať vlakom na trasách v rámci krajín CEE, a to do Bukurešti a Prahy, ako aj do Berlína (väčšina tejto trasy je v krajinách CEE).
Okrem Budapešti sa jediné medzinárodné letisko v Maďarsku nachádza v Debrecíne. Keďže existuje len niekoľko letov denne, ich trasy neboli analyzované.

Budapešť – Berlín
Ryanair lieta na tejto linke denne, Wizz Air 6-krát týždenne.
Železnica ponúka 2 priame spojenia denne, jeden denný vlak a jeden nočný vlak, denný vlak trvá 11 hodín 33 minút.
Netypické pre trasy prevádzkované nízkonákladovými leteckými spoločnosťami sa ukázalo, že vlak bol lacnejší v 6 z 9 skúmaných dní. Na tejto trase bol denný vlak vždy lacnejší ako nočný. Dokonca v priemere bol vlak o 25 % lacnejší ako let.
Emisie: Let z Budapešti do Berlína vyprodukuje 221 kg škodlivých emisií skleníkových plynov na cestujúceho. Cesta vlakom dlhá 880 km zahŕňa o 87 % menej emisií skleníkových plynov o 29 kg.

Benátky – Budapešť
Ryanair lieta na tejto trase 3x týždenne, cestovné začína na 20,99 €. V ďalších 2 analyzovaných dňoch boli spoje Ryanairu cez Londýn a Norimberg lacnejšie ako vlak, v 4 z 9 analyzovaných dní bol vlak o niečo lacnejší (najväčšia cenová výhoda zistená pri vlaku bola 12,28 EUR). Najrýchlejší vlak trvá takmer 11 hodín, vždy treba prestupovať vo Viedni. Existuje niekoľko denných a nočných vlakových spojov z Benátok do Viedne. Denný vlak bol vždy lacnejší ako nočný vlakový spoj. Vlak bol v priemere o 25 % drahší ako letenka. Všetky nájdené ceny boli pod 100€.
Emisie: Let z Benátok do Budapešti má za následok 183 kg emisií škodlivých skleníkových plynov na cestujúceho. Cesta vlakom dlhá 850 km zahŕňa 28 kg skleníkových plynov, čo je o 85 % menej ako let s prestupom.

Budapešť – Brusel
Z Budapešti do Bruselu lietajú denne priame lety s nízkonákladovými spoločnosťami Ryanair a Wizz Air a na tejto trase premávajú aj Brussels Airlines.
Lety sa našli za skutočne nízke ceny už od 20,37 eur. Medzi najlepšie cestovanie vlakom patrí nočný vlak, či už z Budapešti do Stuttgartu alebo z Viedne do Bruselu. Prvá bola vždy najlacnejšia vlaková cesta. Nočný vlak do Stuttgartu bol vždy cenovo dostupný, ceny sa väčšinou pohybovali od 29,90 do 59 eur, ale ICE alebo TGV a Thalys zo Stuttgartu do Bruselu cez Frankfurt alebo Paríž boli dvakrát až štyrikrát drahšie ako nočný vlak, s výnimkou dlhých -termínové rezervácie. Cestovanie po železnici bolo systematicky drahšie ako cestovanie lietadlom, v priemere stálo 4,5-krát toľko. V prípade strednodobej rezervácie stál vlak 12,5-krát viac ako letenka.
Emisie: Let z Budapešti do Bruselu spôsobí 421 kg škodlivých emisií skleníkových plynov na cestujúceho. Vlaková trasa dlhá 1 350 km dokáže tieto emisie znížiť o 90 %. Na základe maďarského elektrického mixu táto úspora zodpovedá spotrebe 1 700 kWh elektriny, čo domácnosti vystačí približne na 10 mesiacov.

Zdroj foto: >Image by Freepik<

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad