Nový celoeurópsky zákon o digitálnych trhoch (Digital Market Act – DMA) ponúka spotrebiteľom dôležité nové možnosti väčšieho výberu a ochrany online. Stane sa to však len vtedy, ak tieto práva účinne implementujú tzv. vrátnici. 7. marec je konečným termínom veľkých technologických spoločností, aby si splnili svoje nové povinnosti.
Účelom zákona o digitálnych trhoch je zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetky digitálne spoločnosti bez ohľadu na ich veľkosť. Nariadenie stanovilo jasné pravidlá pre veľké platformy – zoznam „čo robiť“ a „nerobiť“ – ktorých cieľom je zabrániť im v používaní nespravodlivých podmienok voči spotrebiteľom, ako napríklad odmietnutie možnosti odinštalovať akýkoľvek predinštalovaný softvér alebo aplikáciu.
DMA dáva spotrebiteľom tiež právo na väčší výber a hodnotu pri používaní aplikácií a online služieb, lepšie výsledky pri vyhľadávaní a nakupovaní a väčšiu kontrolu nad ich osobnými údajmi. Aby však európski spotrebitelia mohli využívať tieto výhody, veľmi veľkí poskytovatelia služieb online platforiem (tzv. „vrátnici – gatekeeperi“) musia v plnej miere začať dodržiavať svoje povinnosti, najmä preto, že sa zdá, že viaceré spoločnosti na základe toho, čo doteraz oznámili, vynakladajú maximálne úsilie, aby spotrebiteľom odopreli väčší výber obchádzaním svojich povinností.
Vyzývame spotrebiteľov, aby spotrebiteľským organizáciám a regulačným orgánom oznámili, ak uvidia, že technologické spoločnosti po 7. marci nerešpektujú svoje záväzky. No keď nové pravidlá začnú platiť, bude najmä na Európskej komisii, aby zabezpečila, že Big Tech bude hrať podľa pravidiel.
Aby spotrebitelia začali využívať nové výhody, je potrebné si po 7. marci aktualizovať svoj smartfón a ďalšie operačné systémy.
Aké spotrebiteľské výhody teda DMA spotrebiteľom prináša?
DMA vyžaduje, aby „vrátnici“ rozšírili práva spotrebiteľov a poskytli im nové možnosti, napríklad:
- Prístup k potenciálne lepším ponukám pri nakupovaní, vrátnici nemôžu uprednostňovať svoje vlastné produkty/služby vo výsledkoch vyhľadávania alebo na trhoch.
- Väčšia kontrola pre spotrebiteľov nad použitím ich údajov, napríklad možnosť zablokovať online trhovisko alebo aplikáciu sociálnej siete, aby ich profilovala na účely personalizovanej reklamy.
- Právo prihlásiť sa do jednej online služby bez povinnosti súčasne sa prihlásiť do inej služby tej istej spoločnosti.
- Byť informovaný o zľavách a rôznych typoch predplatného priamo v rámci aplikácií.
- Právo inštalovať obchody s aplikáciami tretích strán (t.j. nie tie, ktoré už máte v telefóne pri kúpe).
- Výber vyhľadávačov a prehliadačov, aby si spotrebitelia mohli vybrať tie, ktoré uprednostňujú, a jednoducho a rýchlo prejsť na iný.
- Väčší výber platobných systémov, napr. NFC (near-field communication), ktorá umožňuje komunikáciu medzi dvoma elektronickými zariadeniami.
- Možnosť komunikovať s ľuďmi cez iné systémy zasielania správ, ktoré sa rozhodnú komunikovať (spolupracovať) s WhatsApp.
- Možnosť jednoducho ukončiť služby vrátnika, ktoré už nechcú, bez toho, aby ich odradili rôzne manipulatívne praktiky (dark patterns).
- Právo na odstránenie predinštalovaných aplikácií (napr. vyhľadávače, počasie, navigácia…).
Zdroj foto: >Image by Drazen Zigic on Freepik<