Spotrebitelia v dôsledku pandémie čelia obrovským finančným problémom. Čelia tlakom spôsobeným stratou pracovných miest a majú obavy ako zaplatia svoje účty. Zároveň spotrebiteľské organizácie v rámci celej Európy zaplavili sťažnosti spotrebiteľov, pretože sú porušované ich práva najmä v oblasti leteckej dopravy.

„Uvedomujeme si, že sektor cestovného ruchu potrebuje pomoc a podporu, aby sa čo najskôr zotavil zo súčasnej krízy, no musíme zdôrazniť, že táto pandémia negatívne ekonomicky zasiahla aj mnohých spotrebiteľov. Mnohí strácajú svoj pravidelný príjem, čelia obavám, že nebudú schopní platiť svoje hypotéky, úvery, nájomné či účty za energie. „Všetky núdzové opatrenia v oblasti cestovného ruchu by mali byť preto prijímané len na základe dôkladného zváženia ich priamych dôsledkov na spotrebiteľov a po vypočutí zástupcov spotrebiteľských združení. Tieto opatrenia by mali byť v súlade s Európskou legislatívou a právami pasažierov, podľa ktorých má spotrebiteľ na výber – buď požaduje vrátenie ceny alebo akceptuje poukaz,“ uviedol predseda Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Ing. Michal Fáber.

Aj v slovenských médiách odzneli informácie, že vláda pripravuje opatrenia, ktoré spotrebiteľov prinútia akceptovať poukazy za ich zrušenú dovolenku či cestu, namiesto toho, aby mohli žiadať priamo vrátenie peňazí, na ktoré majú podľa platnej legislatívy nárok.

Európske pravidlá sú však jasné: spotrebitelia majú právo na vrátenie peňazí, ak ich dovolenka, let či cesta boli zrušené nie ich vinou. V čase krízy by preto mali byť najviac chránení práve spotrebitelia a zodpovedné orgány by na koronakrízu nemali hľadieť ako príležitosť zbaviť sa spotrebiteľských práv a nechať spotrebiteľov s prázdnymi vreckami.

S.O.S. si je vedomé obrovského finančného tlaku, ktorému čelí cestovný ruch kvôli kríze COVID-19, a preto by Európska komisia i jednotlivé krajiny spoločne mali pracovať na tom, aby podporili cestovný ruch, aj spotrebiteľov súčasne. Mali by nájsť vyvážené a spravodlivé riešenia pre obe strany. Voláme preto po vytvorení Európskeho cestovného fondu, ktorý by financoval vrátenie peňazí poškodeným spotrebiteľom a ochránil ich aj v prípadoch krachujúcich cestovných operátorov.

Monique Goyens, generálna riaditeľka BEUC: “Je neakceptovateľné, aby spotrebitelia boli nútení akceptovať poukazy namiesto finančného vysporiadania. Poukazy, aj v prípade krytia pre prípad insolventnosti cestovnej kancelárie, nie sú vhodným riešením, pretože ľudia dnes nemôžu cestovať. Dobrým riešením nie je ani preloženie vrátenia peňazí spotrebiteľovi na neskôr, pretože niekoľkomesačný odklad cestovnému ruchu nepomôže. Spotrebitelia jednoducho nemôžu zachraňovať cestovný ruch prostredníctvom takýchto bezúročných pôžičiek vo forme poukazov v čase, keď sami potrebujú každé euro. Potrebujeme riešenia, ktoré zabezpečia, že túto krízu zvládnu obe strany – spotrebitelia i odvetvie cestovného ruchu. Preto naliehame na Európsku komisiu i zodpovedné orgány členských štátov vytvoriť cestovné fondy, ktoré pokryjú insolventnosť spôsobenú COVID-19, aj vrátenie peňazí spotrebiteľom. Opatrenia vo forme štátnej pomoci, ktoré v tomto zmysle zaviedli napríklad v Dánsku, sú oveľa efektívnejšie.“

Finančné podporné opatrenia na zmiernenie dopadu koronakrízy pre odvetvie cestovného ruchu sú potrebné, no zároveň musia zabezpečovať ochranu spotrebiteľov. Nie je  spravodlivé zavádzať finančné opatrenia na záchranu  priemyslu a pritom zbaviť spotrebiteľov ich zákonného práva žiadať svoje peniaze späť. Nie je Vašou kompetenciou rozhodovať za spotrebiteľov či a ako svoje peniaze za neuskutočnenú dovolenku minú radšej teraz so svojimi rodinami počas karantény, pretože je to len a len ich právo a rozhodnutie.

Najmä v čase krízy je veľmi dôležité, aby aj slovenskí spotrebitelia mohli spoliehať na svoje práva.

Ostávame Vám k dispozícii v prípade otázok nás neváhajte kontaktovať na 0944 533 011 alebo info@sospotrebitelov.sk.

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad