Súčasná situácia spojená s pandémiou šmejdom vyhovuje. Dôverčivým seniorom vnucujú často predražené, nevýhodné alebo nefunkčné produkty a služby. V Čechách online zoznamky lákajú aj slovenských dôchodcov na vidinu, že im pomôžu zahnať samotu. Nasledujúce praktiky zaznamenali kolegovia z českej spotrebiteľskej organizácie dTest. Dávajte si pozor a dohliadajte na svojich starkých.
Všadeprítomný strach z choroby dolieha najmä na najohrozenejších – seniorov. Obchodníci im preto ponúkajú „zázračné“ potravinové doplnky, pri ktorých deklarujú liečebné účinky proti koronavírusu. Doplnky stravy sú z hľadiska právnych predpisov potravinami, a preto im nie je možné pripisovať liečebné alebo preventívne účinky. Predajcovia klamaním porušujú zákon, dopúšťajú sa zakázanej nekalej obchodnej praktiky.
Seniori by sa mali mať na pozore aj pred tzv. energetickými šmejdmi. Vydávajú sa za zástupcov veľkých dodávateľov, kontrolórov či zamestnancov radnice a ponúkajú rúška na podpis. V skutočnosti, ale seniori podpisujú zmluvu o dodávke energií. Očakávať možno aj zvýšené množstvo telefonátov, v ktorých budú obchodníci seniorom sľubovať, že ušetria na energiách. Väčšina lákavo vyzerajúcich ponúk má však nejaký háčik. Spotrebiteľom preto odporúčame nehovoriť do telefónu, či medzi dverami ÁNO, v časovej či inej nepohode. Predtým, ako budú s niečim súhlasiť či niečo podpisovať, by si mali najprv preštudovať zmluvnú dokumentáciu a preveriť toho, s kým zmluvu podpisujú.
Na zoznámenie nezadaných v „najlepšom“ veku lákajú aj slovenských seniorov online platené zoznamky ako Singles50, eDarling alebo SeniorDating. Spotrebitelia sa často sťažujú na automatické predlžovanie členstva, o ktorom vopred neboli jasne informovaní. Aj keď môže byť samota nepríjemná, zbytočne vyhodené peniaze za nechcené členstvo v zoznamke náladu nikomu určite nezlepšia. Odporúčame registráciu do podobných zoznamiek preto vždy vopred starostlivo zvážiť.
Seniori sa tiež často stávajú obeťami tzv. sprostredkovateľských e-shopov s rúškami, respirátormi a ďalšími ochrannými pomôckami. Tieto stránky sa tvária ako klasický e-shop, no napriek tomu tvrdia, že spotrebiteľ uzatvára zmluvu s tretím subjektom, najčastejšie s predajcom z Číny. Keď sa vyskytne problém, odmietajú ho v rozpore so zákonom riešiť. Spotrebiteľ má právo na odstúpenie od zmluvy, a môže ho uplatniť priamo voči e-shopu. Skúsenosti seniorov však hovoria, že táto komunikácia býva veľmi zložitá a tovar príde často s veľkým oneskorením.
V Čechách sa rozmohol aj predaj špeciálnych amuletov a rôznych prípravkov proti koronavírusu. Ani tu však nie sú žiadne pozitívne účinky preukázané. Stáva sa, že namiesto objednaných dezinfekčných gélov na ruky, doručili citrónovú vodu. Ak tovar nemá vlastnosti, ktoré boli dohodnuté (vymedzené spotrebiteľom) alebo ktoré sa dajú od neho očakávať, považuje sa za chybný a spotrebiteľ má nárok na reklamáciu. Ak nie je možné dodať novú vec bez chybných vlastností, má právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie peňazí. Okrem toho, pri predaji na diaľku môže spotrebiteľ využiť svoje právo na odstúpenie od zmluvy do 14 dní bez uvedenia dôvodu.
Apelujeme na seniorov, aby sledovali informácie, ktoré sa týkajú ochrany pred nákazou a čo robiť v prípade nákazy, z overených zdrojov. Tými sú napríklad stránka Ministerstva zdravotníctva, Inštitútu zdravotnej politiky, prípadne Úrad verejného zdravotníctva, a ďalšie ich rezorty.