Milí čitatelia,
ani sme si nestihli uvedomiť, ako rýchlo to prišlo, a kopce, ktoré nás obklopujú, opäť prikryla biela zimná perina. Dni sú najtmavšie, no blížiaci sa Zimný slnovrat nám prináša vidinu svetla a nádeje. Podľa informácií, ktoré k nám prichádzajú zo sveta aj z domova, nás pravdepodobne čaká náročný rok. No práve preto netreba podliehať tlakom či panike. Skúsme si robiť radosť z malých okamihov a nájsť dôvod na úsmev aj v tých najobyčajnejších chvíľach. Naše združenie prešlo tohto roku veľkými personálnymi zmenami. Viacerí dlhoroční kolegovia odišli do dôchodku, no zároveň sa náš tím rozrástol o nové osobnosti. Tešíme sa na spoluprácu s novými ľuďmi. Podarilo sa nám teda zostaviť nový poradenský tím, realizovali sme viac ako 25 workshopov pre stredné školy s účasťou vyše 600 študentov a učiteľov, v novembri sme hostili I. Spotrebiteľský ADR Summit s medzinárodnou účasťou. Sme hrdí aj na viaceré legislatívne zmeny, ktoré sa aj vďaka našej snahe podarilo presadiť v oblasti energetiky a spotrebiteľských práv. Naďalej pokračujeme aj v školeniach pre seniorov, zdravotne hendikepovaných, podnikateľov či samosprávy, a v marci 2025 spúšťame ďalší skupinový nákup tepelných čerpadiel pre rodinné domy. A čakajú nás aj zaujímavé výzvy v oblasti digitálnych práv. Pred pár dňami sme sa vrátili z Bruselu, kde sme sa zúčastnili pracovného stretnutia komunikačných tímov európskych spotrebiteľských organizácií, združených v Európskej spotrebiteľskej organizácii BEUC. Diskutovalo sa o mnohých výzvach, ktoré chceme v budúcom roku riešiť spoločne – od zavádzajúceho greenwashingu, cez etické a ekologické nástrahy “rýchlej módy”, až po neetické praktiky veľkých hráčov ako Temu, TikTok či Meta. Jednoznačne sme sa zhodli, že ak chceme dosiahnuť skutočné zmeny, musíme byť ako európske spotrebiteľské organizácie viac prepojení, častejšie zdieľať svoje poznatky a skúsenosti, inšpirovať sa navzájom a predchádzať zbytočným omylom. Táto spolupráca je dôležitá nielen medzi organizáciami, ale aj medzi nami všetkými. Konštruktívna komunikácia, slušnosť a ochota hľadať spoločné riešenia dokážu z nepriateľov urobiť priateľov a posilniť vzťahy, ktoré nás spájajú. Prajem Vám, aby boli Vaše Vianoce pokojné, plné porozumenia a radosti z prítomných chvíľ. |
|
#Novinky |
|
Ako „jednoducho“ získať energetický certifikát pre váš rodinný dom?
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) realizovala v období leto – jeseň 2024, teda v čase, keď nebola spustená žiadna štandardná výzva projektu Obnov dom, tajný nákup (mystery shopping) energetických certifikátov a analýzu samotného postupu získavania energetického certifikátu zo strany bežných spotrebiteľov, ktorí sú vlastníkmi rodinného domu. |
|
Pripravte sa na spotrebiteľské právo
Školiaci program Consumer Law Ready (Pripravení na spotrebiteľské právo) účastníkov oboznámi s informačnými povinnosťami obchodníkov, postupmi pri vybavovaní reklamácie, aj nekalými obchodnými praktikami. Chcete vybavovať podnety spotrebiteľov v súlade s legislatívou? Radi by ste si zlepšili vzťahy so zákazníkmi? Hľadáte spôsob ako zvýšiť svoju kredibilitu alebo si vymeniť skúsenosti s inými obchodníkmi? Rezervujte si miesto na našom školiacom kurze. |
|
#BRÁŇME SA SPOLOČNE |
|
Dotovanie cien energií: Kto na tom skutočne zarába? Zastropovanie a dotovanie cien energií môže na prvý pohľad vyzerať ako pomoc, no v skutočnosti zaň platíme všetci. Z týchto opatrení často profitujú najmä bohatšie domácnosti, a nemotivujú k ekologickým a efektívnym riešeniam. Aké sú lepšie alternatívy a prečo je cielená podpora zraniteľných skupín nevyhnutná? Naučte sa, ako zodpovedne a efektívne pristupovať k cenám energií a prijímať informované rozhodnutia. |
|
Nevrátili vám peniaze za zrušený TOPFEST 2024? Kontaktovalo nás niekoľko spotrebiteľov, ktorí sa stále nedočkali vrátenia peňazí za zrušený festival TOPFEST 2024, ktorý sa mal konať v júni tohto roka. Organizátori doteraz svoje podlžnosti voči účastníkom nevysporiadali. Ak ste si tiež kúpili lístky, a doteraz vám neboli vrátené peniaze, kontaktujte nás. Zhromažďujeme poškodených spotrebiteľov, aby sme im pomohli získať ich financie späť. Viac info tu. |
|
#Dobre vedieť |
|
Recenzie: Pravda alebo podvod?
Black Friday a predvianočné nákupy sú obdobím, keď recenzie často rozhodujú o našich nákupoch. Ale zamysleli ste sa niekedy, či sú všetky pravdivé? Falošné recenzie môžu ovplyvniť váš výber a priviesť vás k nákupu nekvalitného výrobku, ktorý za to nestojí. Chcete viac tipov na bezpečné nakupovanie? Kliknutím na náš článok sa dozviete viac! |
|
Vianočný spotrebiteľský balíček na našom YouTube!
Chcete vedieť, ako šetriť energiou, správne čítať faktúry alebo chrániť svoje osobné údaje? Sledujte našu sekciu „Vianočný spotrebiteľský balíček“ na YouTube, kde nájdete inšpiratívne videá o vašich právach a povinnostiach. Dozviete sa tiež, čo znamená zodpovednosť za vytknutie vady, ako správne interpretovať energetické štítky, či sa dá odmietnuť telemarketing a mnoho ďalších užitočných tipov. Šťastné a veselé, priatelia… |
|
|
|
SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBEChcete sa dozvedieť viac o našej práci?PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA |