Milí spotrebitelia, vážení čitatelia,

u nás, pod Tatrami, konečne zavládla pravá zima a hlboké záveje navodili atmosféru zimnej rozprávky. Viac času, vďaka snehu a pandémii, trávime na svahoch, v prírode a … na internete. Nielen pred Vianocami štatistiky online nakupovania potvrdili zvýšený záujem spotrebiteľov o nákup cez internet aj na Slovensku. Spotrebiteľov pri tom upozorňujeme, aby si každého online predajcu preverili v recenziách. Aj pri nich však, ako dokazuje nedávny prieskum kolegov z britskej spotrebiteľskej organizácie Which?, treba byť veľmi opatrný.

Spotrebiteľský mystery shopping kolegov z Veľkej Británie odhalil online skupiny, ktoré sa špecializujú na produkciu falošných recenzií na Facebooku so stovkami tisíc členov, Umelo pozitívne hodnotenia sa snažia získať pre desiatky tisíc produktov viac ako 130 značiek predávaných cez online platformu Amazon.

Od júna do novembra 2021 kolegovia z Which? relatívne ľahko našli a pridali sa k viacerým skupinám produkujúcim falošné recenzie. Na Facebooku našli 18 skupín, ktoré obchodovanie s falošnými recenziami sprostredkovali, s viac ako 200 000 členmi. Niektoré z nich boli na tejto platforme aktívne už v roku 2011 či 2014 napriek tomu, že sa Facebook opakovane zaviazal britskému Úradu pre hospodársku súťaž a trhy (CMA), že proti takejto činnosti na svojej sieti zakročí.

Monitorované skupiny používateľom Facebooku ponúkali vrátenie peňazí za produkty z Amazonu, výmenou za päťhviezdičkové recenzie, čo je v rozpore so zmluvnými podmienkami tejto spoločnosti. Už po niekoľkých minútach po pridaní do skupiny na Facebooku agenti kolegom z Which? ponúkli stovky produktov Amazonu výmenou za päťhviezdičkové recenzie. Išlo o veľmi rôznorodý tovar ako klobúky a rukavice, slúchadlá, webové kamery, rozprávkové svetlá, narodeninové balóny či pelechy pre psov. V jednej skupine našli agentov, ktorí tvrdili, že konajú v mene predajcov z Číny, Indie či Pakistanu a uverejňovali fotografie produktov, o ktorých tvrdili, že potrebujú tie najlepšie recenzie.

Výskumníci pod falošnými menami kúpili štyri produkty od rôznych agentov na Facebooku – slúchadlá s rozhraním bluetooth, reproduktor bluetooth, magnetické mihalnice a webovú kameru so zákazníckym hodnotením 4,2 hviezdičky z celkovo 5-tich. Výskumníci čestne ohodnotili kúpené produkty v rozmedzí od dvoch do troch hviezdičiek. Ako sa očakávalo, žiadny z agentov im nepreplatil nákupy a všetci sa ich snažili presvedčiť, aby svoje recenzie zmenili na päťhviezdičkové. Keď odmietli, povedali im priamo, že svoje peniaze dostanú späť, len ak dajú tovaru najvyššie hodnotenie.

Po zverejnení výsledkov mystery shoppingu spoločnosť Facebook uviedla, že proaktívne odstránila viacero skupín, ktoré spotrebiteľská organizácia identifikovala, ešte predtým, ako ich na ne upozornila. A následne rýchlo odstránili aj ďalšie označené skupiny, ktoré porušovali jeho zásady.

Prieskum kolegov z Which? však ukazuje, akí zraniteľní sme ako spotrebitelia na internete, a aké dôležité je preveriť si tovar a predajcu ešte predtým, ako u neho čokoľvek nakúpite.

Pohodový február  a zaujímavé čítanie praje
Petra Čakovská, podpredsedníčka S.O.S. 

 

#Novinky

Európska komisia žiada WhatsApp aby vysvetlil, ako spracúva osobné údaje svojich používateľov

Európska komisia (EK) a CPC-Network (európska sieť spotrebiteľských autorít) oznámili začiatok rokovaní s platformou WhatsApp.

Celý článok na tomto linku.

 

#BRÁŇME SA SPOLOČNE

ĎAKUJEME

Aj vďaka vašim 2% sa nám v roku 2021 podarilo v prospech spotrebiteľov vymôcť vyše 111 000 eur bez súdov a komplikovanej administratívy…

Viac informácií tu.

#Dobre vedieť

Čo bráni spotrebiteľom, aby si energiu vyrábali sami

Vyhodnotili sme legislatívu na Slovensku, v Slovinsku, Litve, Portugalsku, Bulharsku, na Cypre a v Macedónsku. Žiadna z týchto krajín ešte plne neimplementovala relevantnú EÚ legislatívu, napriek tomu, že termíny transpozície už dávno uplynuli.

Čítajte viac o smerniciach na tomto linku 

#Zaujímavé

Zaujímavé video! Až 36% skleníkových plynov EÚ produkujú zastaralé budovy.

Aj na Slovensku spotrebitelia z rôznych dôvodov renováciu svojej domácnosti odkladajú. Mnohých odrádza nedostatok financií, technických či administratívnych zručností či nedôvera v kvalitu služieb.

Video je na tomto linku.

 

 

SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBE

Chcete sa dozvedieť viac o našej práci?

STAŇTE SA NAŠIM FANÚŠIKOM TU

alebo

SA PRIHLÁSTE NA ODBER NÁŠHO NEWSFILTRA TU


Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad