Milí čitatelia,
v decembri Spoločnosť ochrany spotrebiteľov požiadala o zápis do zoznamu oprávnených osôb Ministerstva hospodárstva SR v zmysle zákona č. 261/2023 Z. z. o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a tento týždeň sme dostali oznámenie, že sme sa oficiálne na Slovensku stali v poradí druhou oprávnenou osobou na podávanie vnútroštátnych a cezhraničných skupinových žalôb na ochranu spotrebiteľov. Pri príprave skupinových žalôb bude pre nás kľúčový priamy kontakt so spotrebiteľmi a podnety, s ktorými navštevujete naše poradne. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov v roku 2023 zaznamenala rekordný, až 200 %-ný nárast počtu prípadov týkajúcich sa odstúpenia od zmluvy v dôsledku najmä častejšieho nakupovania cez internet. V štyroch spotrebiteľských poradniach sme v roku 2023 prijali spolu 381 podnetov a v prospech spotrebiteľov sa nám mimosúdnou cestou podarilo získať spolu 67 798,76 eur. Rovnako ako v roku 2022 sa najväčší počet podnetov týkal nevybavených reklamácií chybného tovaru (40 %). Na druhom mieste však došlo k zmene – narástol počet podnetov odstúpenia či zániku zmluvy, ktoré minulého roku skončili až na piatej priečke. Až potom nasledujú podnety týkajúce sa neprijateľných zmluvných podmienok a podnety súvisiace s fakturáciou a vyúčtovaním cien, ktorým v roku 2022 patrili druhá a tretia priečka. Slovenskí spotrebitelia sa často sťažujú na nedodanie tovaru či služby, príliš často čelia nekalým obchodným praktikám a množstvo obchodníkov stále zanedbáva aj svoje informačné povinnosti. V rámci jednotlivých odvetví prevládali v roku 2023 najmä reklamácie spotrebného tovaru a služieb (69 %), reklamácie finančných (7,6 %) a poštových služieb (6,3 %), dodávok energií (5,2%), voľnočasových služieb, zdravotnej starostlivosti, dopravných služieb a vzdelávania. Celkovú štatistiku a vyhodnodetie podnetov, spolu s ďalšími informáciami o ukončených a plánovaných projektoch nájdete v našom článku. Zaujímavosťou tiež je, že v roku 2023 sa na nás spotrebitelia začali obracať o pomoc aj pri riešení sporov so zhotoviteľmi, týkajúcimi sa zmlúv na inštaláciu fotovoltických systémov a tepelných čerpadiel, kde sa nám tiež podarilo niektoré podnety vyriešiť mimosúdne v prospech spotrebiteľov. V roku 2024 máme teda po novom po prvýkrát k dispozícii nový nástroj na získanie odškodnenia a nápravy pre celé skupiny spotrebiteľov. Ak máte typ na zaujímavý spotrebiteľský problém, kontaktujte nás. Ďakujeme za Váš záujem a podporu. Petra Čakovská |
|
#Novinky |
|
![]() Podľa zákona o energetike má spotrebiteľ právo vybrať si alebo zmeniť dodávateľa elektriny alebo plynu. Spotrebitelia a domácnosti majú nárok na ceny energií regulované štátom, no aktuálne znenie zákona o energetike im umožňuje odoberať aj elektrinu a plyn za tzv. dynamickú cenu, ktorú štát nereguluje. V oboch prípadoch je potrebné dodržať zákonom stanovené postupy. V našom článku nájdete prehľad najdôležitejších termínov. |
|
![]() EÚ dosiahla dohodu o zavedení práva na opravu, ktoré spotrebiteľom pomôže ľahšie opravovať tovar a používať výrobky dlhšie. Zákonodarcovia tiež súhlasili s predĺžením záručnej doby o jeden rok pre spotrebiteľov, ktorí sa rozhodnú opraviť výrobok, ktorý sa im pokazil v zákonnej záruke. A krajiny EÚ tiež musia zaviesť poukážky a fondy na opravy, informačné kampane alebo znížiť DPH na opravárenské služby. |
|
![]() Dopravné prostriedky často meškajú alebo je linka zrušená, no vrátenie cestovného či kompenzácia bývajú problematické. Európska komisia zverejnila očakávaný balík opatrení pre mobilitu, ktorý zahŕňa ochranu práv cestujúcich aj návrh revidovanej smernice o balíkoch cestovných služieb. Kľúčový systém ochrany spotrebiteľov pred platobnou neschopnosťou pri úpadku aeroliniek aj právo spotrebiteľov bezplatne zrušiť letenku v čase krízy však vynechali. |
|
#BRÁŇME SA SPOLOČNE |
|
![]() Jazdíte na dieselovom aute a mali ste problém so systémom AdBlue? Na našu výzvu sa prihlásilo už viac ako 100 majiteľov áut. Ak sa to týka aj vás, pošlite nám svoju sťažnosť vyplnením formulára. V Taliansku dosiahli dohodu o odškodnení dotknutých spotrebiteľov a spotrebiteľské organizácie požadujú ten istý postup aj pre ostatné krajiny. Veríme, že aj majitelia áut na Slovensku sa prihlásia a prípad posilnia. |
|
![]() Každý rok si vo februári pripomíname Deň bezpečného internetu, ktorého cieľom je upozorniť na bezpečné a pozitívne využívanie digitálnych technológií najmä medzi deťmi a mladými ľudmi. Aj vy radšej nakupujete online, z pohodlia domova? Zlý výber e-shopu vás však môže o pohodu pripraviť problematickými reklamáciami či rovno stratou peňazí. Prečítajte si, ako si vybrať správny e-shop, aby ste sa prípadnému sklamaniu vyhli. |
|
![]() Bezplatne pomáhame spotrebiteľom v Bratislavskom, Trnavskom, Prešovskom a Košickom kraji. Bojujeme proti nekalým obchodným praktikám, chránime vaše práva a osobné údaje v offline i online prostredí. Problémy bežných slovenských spotrebiteľov prenášame do národnej aj EÚ legislatívy. Pomáhame zraniteľným a najchudobnejším… Páči sa Vám naša činnosť? Pomohli sme aj Vám, prosím, podporte nás svojimi 2 %. |
|
#Dobre vedieť |
|
![]() Tepelné čerpadlá majú mnoho výhod, no prechod na zelené vykurovanie nie je jednoduchý. Ide o stále drahú technológiu a domácnosti čelia aj množstvu technických a administratívnych prekážok. Projekt CLEAR-HP preto spotrebiteľom ponúkne nezávisle otestované, kvalitné tepelné čerpadlá vzduch-voda a zorganizuje v poradí už druhý skupinový nákup, ktorý spotrebiteľom pomôže znížiť náklady na ich kúpu a inštaláciu. |
|
![]() Analyzovali sme kvalitu existujúceho systému mimosúdneho riešenia a jeho efektivitu pri presadzovaní spotrebiteľských práv na Slovensku. Ukázalo sa, že mimosúdne riešenie sporov, ktoré v iných krajinách EÚ už roky úspešne spotrebiteľom aj obchodníkom pomáha, je u nás stále neznáme. Spotrebitelia a obchodníci nemajú dostatok informácií a ich očakávania sú často skreslené. Viac si prečítajte v našom článku. |
|
![]() Európska komisia navrhla znížiť emisie skleníkových plynov v EÚ do roku 2040 o 90 %. Spolieha sa pri tom na pohlcovače uhlíka ako lesy a pôda a zachytávanie priemyselných emisií novými technológiami. 90 %-né zníženie je celoeurópsky cieľ, preto spotrebiteľské organizácie vyzývajú národné autority, aby v záujme jeho dosiahnutia prioritne zaviedli ambiciózne právne predpisy na ochranu klímy v jednotlivých členských krajinách. |
|
#Zaujímavé videá |
|
Informačný YouTube kanál pre spotrebiteľov
|
|
|
|
![]() SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBEChcete sa dozvedieť viac o našej práci?PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA |