Milí čitatelia,

v decembri Spoločnosť ochrany spotrebiteľov požiadala o zápis do zoznamu oprávnených osôb Ministerstva hospodárstva SR v zmysle zákona č. 261/2023 Z. z. o žalobách na ochranu kolektívnych záujmov spotrebiteľov a tento týždeň sme dostali oznámenie, že sme sa oficiálne na Slovensku stali v poradí druhou oprávnenou osobou na podávanie vnútroštátnych a cezhraničných skupinových žalôb na ochranu spotrebiteľov.

Pri príprave skupinových žalôb bude pre nás kľúčový priamy kontakt so spotrebiteľmi a podnety, s ktorými navštevujete naše poradne. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov v roku 2023 zaznamenala rekordný, až 200 %-ný nárast počtu prípadov týkajúcich sa odstúpenia od zmluvy v dôsledku najmä častejšieho nakupovania cez internet. V štyroch spotrebiteľských poradniach sme v roku 2023 prijali spolu 381 podnetov a v prospech spotrebiteľov sa nám mimosúdnou cestou podarilo získať spolu 67 798,76 eur.

Rovnako ako v roku 2022 sa najväčší počet podnetov týkal nevybavených reklamácií chybného tovaru (40 %). Na druhom mieste však došlo k zmene – narástol počet podnetov odstúpenia či zániku zmluvy, ktoré minulého roku skončili až na piatej priečke. Až potom nasledujú podnety týkajúce sa neprijateľných zmluvných podmienok a podnety súvisiace s fakturáciou a vyúčtovaním cien, ktorým v roku 2022 patrili druhá a tretia priečka.

Slovenskí spotrebitelia sa často sťažujú na nedodanie tovaru či služby, príliš často čelia nekalým obchodným praktikám a množstvo obchodníkov stále zanedbáva aj svoje informačné povinnosti.

V rámci jednotlivých odvetví prevládali v roku 2023 najmä reklamácie spotrebného tovaru a služieb (69 %), reklamácie finančných (7,6 %) a poštových služieb (6,3 %), dodávok energií (5,2%), voľnočasových služieb, zdravotnej starostlivosti, dopravných služieb a vzdelávania. Celkovú štatistiku a vyhodnodetie podnetov, spolu s ďalšími informáciami o ukončených a plánovaných projektoch nájdete v našom článku.

Zaujímavosťou tiež je, že v roku 2023 sa na nás spotrebitelia začali obracať o pomoc aj pri riešení sporov so zhotoviteľmi, týkajúcimi sa zmlúv na inštaláciu fotovoltických systémov a tepelných čerpadiel, kde sa nám tiež podarilo niektoré podnety vyriešiť mimosúdne v prospech spotrebiteľov.

V roku 2024 máme teda po novom po prvýkrát k dispozícii nový nástroj na získanie odškodnenia a nápravy pre celé skupiny spotrebiteľov. Ak máte typ na zaujímavý spotrebiteľský problém, kontaktujte nás.

Ďakujeme za Váš záujem a podporu.

Petra Čakovská
podpredsedníčka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov

#Novinky

Uvažujete o zmene dodávateľa energie? Teraz je ten správny čas

Podľa zákona o energetike má spotrebiteľ právo vybrať si alebo zmeniť dodávateľa elektriny alebo plynu. Spotrebitelia a domácnosti majú nárok na ceny energií regulované štátom, no aktuálne znenie zákona o energetike im umožňuje odoberať aj elektrinu a plyn za tzv. dynamickú cenu, ktorú štát nereguluje. V oboch prípadoch je potrebné dodržať zákonom stanovené postupy. V našom článku nájdete prehľad najdôležitejších termínov.

Nové pravidlá EÚ na pomoc spotrebiteľom pri opravách výrobkov

dosiahla dohodu o zavedení práva na opravu, ktoré spotrebiteľom pomôže ľahšie opravovať tovar a používať výrobky dlhšie. Zákonodarcovia tiež súhlasili s predĺžením záručnej doby o jeden rok pre spotrebiteľov, ktorí sa rozhodnú opraviť výrobok, ktorý sa im pokazil v zákonnej záruke. A krajiny EÚ tiež musia zaviesť poukážky a fondy na opravy, informačné kampane alebo znížiť DPH na opravárenské služby.

Ochrana a posilnenie práv cestujúcich si žiada viac

Dopravné prostriedky často meškajú alebo je linka zrušená, no vrátenie cestovného či kompenzácia bývajú problematické. Európska komisia zverejnila očakávaný balík opatrení pre mobilitu, ktorý zahŕňa ochranu práv cestujúcich aj návrh revidovanej smernice o balíkoch cestovných služieb. Kľúčový systém ochrany spotrebiteľov pred platobnou neschopnosťou pri úpadku aeroliniek aj právo spotrebiteľov bezplatne zrušiť letenku v čase krízy však vynechali.

#BRÁŇME SA SPOLOČNE

Máte problém s AdBlue?

Jazdíte na dieselovom aute a mali ste problém so systémom AdBlue? Na našu výzvu sa prihlásilo už viac ako 100 majiteľov áut. Ak sa to týka aj vás, pošlite nám svoju sťažnosť vyplnením formulára. V Taliansku dosiahli dohodu o odškodnení dotknutých spotrebiteľov a spotrebiteľské organizácie požadujú ten istý postup aj pre ostatné krajiny. Veríme, že aj majitelia áut na Slovensku sa prihlásia a prípad posilnia.

Ako bezpečne nakupovať na internete?

Každý rok si vo februári pripomíname Deň bezpečného internetu, ktorého cieľom je upozorniť na bezpečné a pozitívne využívanie digitálnych technológií najmä medzi deťmi a mladými ľudmi. Aj vy radšej nakupujete online, z pohodlia domova? Zlý výber e-shopu vás však môže o pohodu pripraviť problematickými reklamáciami či rovno stratou peňazí. Prečítajte si, ako si vybrať správny e-shop, aby ste sa prípadnému sklamaniu vyhli.

Venujte svoje 2 % ochrane spotrebiteľských práv

Bezplatne pomáhame spotrebiteľom v Bratislavskom, Trnavskom, Prešovskom a Košickom kraji. Bojujeme proti nekalým obchodným praktikám, chránime vaše práva a osobné údaje v offline i online prostredí. Problémy bežných slovenských spotrebiteľov prenášame do národnej aj EÚ legislatívy. Pomáhame zraniteľným a najchudobnejším… Páči sa Vám naša činnosť? Pomohli sme aj Vám, prosím, podporte nás svojimi 2 %.

#Dobre vedieť

Ďalší skupinový nákup spotrebiteľom uľahčí prechod na tepelné čerpadlo

Tepelné čerpadlá majú mnoho výhod, no prechod na zelené vykurovanie nie je jednoduchý. Ide o stále drahú technológiu a domácnosti čelia aj množstvu technických a administratívnych prekážok. Projekt CLEAR-HP preto spotrebiteľom ponúkne nezávisle otestované, kvalitné tepelné čerpadlá vzduch-voda a zorganizuje v poradí už druhý skupinový nákup, ktorý spotrebiteľom pomôže znížiť náklady na ich kúpu a inštaláciu.

Potenciál mimosúdneho riešenia sporov stále nevyužitý

Analyzovali sme kvalitu existujúceho systému mimosúdneho riešenia a jeho efektivitu pri presadzovaní spotrebiteľských práv na Slovensku. Ukázalo sa, že mimosúdne riešenie sporov, ktoré v iných krajinách EÚ už roky úspešne spotrebiteľom aj obchodníkom pomáha, je u nás stále neznáme. Spotrebitelia a obchodníci nemajú dostatok informácií a ich očakávania sú často skreslené. Viac si prečítajte v našom článku.

Európska komisia navrhuje zníženie emisií do roku 2040 o 90 %

Európska komisia navrhla znížiť emisie skleníkových plynov v EÚ do roku 2040 o 90 %. Spolieha sa pri tom na pohlcovače uhlíka ako lesy a pôda a zachytávanie priemyselných emisií novými technológiami. 90 %-né zníženie je celoeurópsky cieľ, preto spotrebiteľské organizácie vyzývajú národné autority, aby v záujme jeho dosiahnutia prioritne zaviedli ambiciózne právne predpisy na ochranu klímy v jednotlivých členských krajinách.

#Zaujímavé videá

Informačný YouTube kanál pre spotrebiteľov  

https://mcusercontent.com/5a9100e60883dbb6e69e26d5f/images/3ba7c6c4-8ff2-3c91-9408-ea1bc43d65d3.pngProstredníctvom nášho YouTube kanála prinášame spotrebiteľom zaujímavé a aktuálne tipy, rady, užitočné informácie z oblasti ochrany a práv spotrebiteľov na Slovensku i v rámci celej EÚ. Sledujte nás na sociálnych sieťach, prihláste sa na pravidelný odber nášho Spotrebiteľského newsfiltra a budete vždy vedieť viac…


SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBE

Chcete sa dozvedieť viac o našej práci?

STAŇTE SA NAŠIM FANÚŠIKOM

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad