Milí čitatelia,
kým európske smernice a nariadenia systematicky podporujú a posilňujú ochranu práv spotrebiteľov, o tých slovenských sa to povedať nedá. Koncom apríla Národná rada SR schválila nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý prináša pre spotrebiteľov nevýhodnú, radikálnu zmenu pri uplatňovaní „reklamácie“ za chybný tovar či službu. Reklamačné konanie z nového zákona o ochrane spotrebiteľa kompletne vypadlo a celý proces sa riadi len pravidlami Občianskeho zákonníka. Po novom spotrebiteľ nebude vady reklamovať, ale pôjde o tzv. vytknutie vady u obchodníka. Kupujúci je povinný vadu vytknúť do dvoch mesiacov od jej zistenia. Len ak predávajúci uzná svoju zodpovednosť za vadu, má spotrebiteľ právo na opravu alebo výmenu, primeranú zľavu alebo právo od kúpnej zmluvy odstúpiť. Lehota na odstránenie vady nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa jej vytknutia, ak dlhšia lehota nie je objektívne odôvodnená. Odmietnutie „reklamácie“ bude teda pre obchodníkov jednoduchšie. Kým doteraz mohli predávajúci „reklamáciu“ uplatnenú do 12 mesiacov od kúpy zamietnuť len na základe odborného vyjadrenia, po novom tak môžu urobiť len na základe vlastného úsudku, bez ohľadu na to, kedy po kúpe bola vada vytknutá. A svoju zákonnú povinnosť splní, keď dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Voči takémuto „zamietnutiu reklamácie“ sa spotrebiteľ môže brániť len znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom. Len s takto zabezpečeným dôkazom môže vytknúť vadu opakovane, a predávajúci už nemôže odmietnuť a je povinný náklady spotrebiteľa spojené s vypracovaním znaleckého posudku či odborného stanoviska nahradiť. Nový zákon o ochrane spotrebiteľa výrazne znevýhodňuje slovenských spotrebiteľov. Že si spotrebiteľ môže dať vypracovať znalecký či odborný posudok sám? V prípade spotrebičov, elektroniky či mobilných telefónov, ktoré patria k najviac reklamovaným produktom, stoja posudky stovky až tisíce eur. Koľko spotrebiteľov sa bude domáhať svojich práv, keď nemajú istotu, že sa im cena posudku jedného dňa vráti? Z Bruselu však pre spotrebiteľov prichádzajú aj dobré správy. Nadšenie pre environmentálnu značku Ecolabel rýchlo rastie. Spotrebitelia už majú na výber takmer 96 000 tovarov a služieb, ktoré preukázali svoju environmentálnu zodpovednosť a kvalitu. Najčastejšie logo Ecolabel nájdeme v hoteloch a kempoch. Pri kozmetických výrobkoch už máme na výber 1 000 biologicky rozložiteľných produktov, s menším množstvom nebezpečných látok a ľahšie recyklovateľnými obalmi. Domáci majstri môžu používať viac ako 37 000 farieb a lakov, v segmente papierových a hygienických vreckoviek je už 16 500 Ecolabel výrobkov, a v kategórii textil je už skoro 10 000 oblečenia, doplnkov a interiérových tkanín z udržateľných materiálov. Vyskúšať môžete aj Ecolabel prostriedky do umývačiek riadu, pracie prostriedky či nábytok… A Európska komisia zavádza aj nové nástroje na podporu energetickej účinnosti spotrebičov pre domácnosti. Spotrebitelia chcú spravodlivé podmienky pre seba aj planétu, chcú šetriť energiu a používať svoje spotrebiče čo najdlhšie. V praxi je to však často komplikované. Vďaka opatreniam v oblasti ekodizajnu a označovania spotrebičov energetickými štítkami môžu európske domácnosti každoročne ušetriť na svojich účtoch za energiu až 1 800 eur. Nový portál vám pomôže zistiť, ako energeticky účinné vaše spotrebiče sú. Príjemné májové dni želá Petra Čakovská |
|
#Novinky |
|
Je TikTok pre deti bezpečný?
TikTok a iné platformy zarábajú na dĺžke času, ktorý trávime v ich aplikáciách či zhromažďovaním a využívaním našich osobných údajov. Ich cieľom často je podsúvať nám extrémistický obsah, pestovať digitálnu závislosť či zneužívať našu zraniteľnosť. V prípade TikToku ide o obrovský problém, keďže ho používajú najmä deti a tínedžeri. Prvé opatrenia a regulácie pre TikTok už prichádzajú, no zďaleka nie sú dostačujúce. |
|
#BRÁŇME SA SPOLOČNE |
|
Ekologické tvrdenia aeroliniek sú klamlivé |
|
#Dobre vedieť |
|
Výrobcovia alkoholu obmedzujú právo spotrebiteľov na informácie
Všetky potravinárske a nápojové spoločnosti v EÚ musia na etikete uvádzať informácie o ich zložení a výživových hodnotách. Európska komisia sa zaviazala do konca roka 2022 predložiť návrh, aby tak museli povinne robiť aj výrobcovia alkoholu. Po ich intenzívnom lobingu však návrh mešká už viac ako rok, a spotrebitelia stále nevedia, čo sa vo fľaši nachádza. Prečo má alkohol výnimku? Odpoveď nájdete v našom článku. |
|
#Zajímavé videá
|
|
Bližšie sa pozrieme na stále novinku v kategórii ženských produktov – menštruačné kalíšky. Vedia spotrebiteľky o čo ide? Je používanie kalíškov bezpečné? A prečo sú udržateľnejšie ako vložky na jedno použitie? Sledujte ďalej!
V digitálnom svete o sebe bez reptania často prezradíme informácie, ktoré by sme v kamennom obchode nikdy neposkytli. Pozrite si video dánskej spotrebiteľskej organizácie Forbrugerrådet Tænk Čo o nás vedia? |
|
#Spotrebitelia na teba spoliehajú,
|
|
Voľby do Euro parlamentu očami spotrebiteľov Eurovoľby sú za dverami a na Slovensku nekomunikujeme dostatočne zreteľne výhody a možnosti, ktoré nám členstvo v EÚ prináša. Že ste sa ešte nerozhodli, či a koho podporiť vo voľbách do Európskeho parlamentu? Sledujte náš Spotrebiteľský Eurokompas a vyberte z kandidátok osobnosti, ktoré v Bruseli budú chrániť aj vaše spotrebiteľské práva. |
|
|
|
SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBEChcete sa dozvedieť viac o našej práci?PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA |