Milí čitatelia,
digitálne technológie a rýchly rozvoj umelej inteligencie čoraz viac ovplyvňujú naše životy, spôsob, akým pracujeme, komunikujeme či zhromažďujeme informácie. Vážne tiež ovplyvňujú našu bezpečnosť a digitálnu spravodlivosť. Obavy vyvolávajú najmä dezinformácie, narušovanie súkromia, manipulatívne či diskriminačné praktiky, aj skutočnosť, že online platformy, poháňané umelou inteligenciou, môžu šíriť nepravdivé informácie a vytvárať predsudky. Spotrebiteľské organizácie 15. marca každoročne oslavujú Svetový deň spotrebiteľských práv, aby spoločne zvýšili povedomie verejnosti i odborníkov o právach spotrebiteľov a potrebe posilňovať ich ochranu. Ústrednou témou tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv je práve „Spravodlivá a zodpovedná umelá inteligencia pre spotrebiteľov“. V rámci nedávnej medzinárodnej panelovej diskusie Spotrebiteľský dialóg, ktorá sa 8. marca 2024 konala v Bratislave na tému Smerom k budúcnosti: Ochrana zraniteľných spotrebiteľov (nielen) v digitálnom veku, sa zástupcovia Európskej komisie, Ministerstva hospodárstva SR, výrobcov značkových výrobkov a spotrebiteľov zamerali na identifikáciu zraniteľných komunít a ich potrebu zvýšenej ochrany nielen v online priestore. V diskusii sa však postupne aj sami diskutujúci, vrátane moderátorky, priznali, že „na lep“ už online podvodníkom sadli aj oni sami. Či už išlo o falošný poplach s vypnutím profilu na sociálnej sieti, kde sa podvodníci snažia vylákať platobné údaje, alebo nahlásenie podozrivého emailu, kde predajca žiadal číslo účtu, na ktoré chcel spotrebiteľke vrátiť peniaze, no tá obozretne, a možno trošku aj paranoidne, reagovala nahlásením „podozrivého“ emailu vedeniu danej spoločnosti. To obratom potvrdilo, že ide skutočne o ich úprimnú iniciatívu peniaze jej vrátiť. V online priestore sa však byť prehnane obozretný určite oplatí. Veď problematické sú už napríklad aj chatboty s umelou inteligenciou, ktoré sa dlhodobo používajú v oblasti služieb zákazníkom a zákazníckej podpory. Sofistikovaným a špecifickým spôsobom napodobňujú ľudskú konverzáciu pri online vyhľadávaní, ktoré množstvo spotrebiteľov využíva každý deň, veľmi často bez toho, aby si to vôbec uvedomovali. Algoritmy budú už onedlho prijímať množstvo rozhodnutí v našom mene alebo namiesto nás, napríklad v oblasti poskytovania úverov, zdravotnej starostlivosti, poistenia alebo pri výbere zamestnania. Ak však naozaj majú byť pozitívnym nástrojom na podporu rozvoja jednotlivcov a spoločnosti, je nevyhnutné, aby sme nielen hlbšie pochopili ich vplyv na ľudské práva a základné slobody, ale zároveň poznali aj odpoveď na otázku, kto ponesie zodpovednosť za ich škodlivé účinky. Krásnu jar a mesiac knihy želá Petra Čakovská |
|
#Novinky |
|
Meta spracúva údaje používateľov nelegálnym spôsobom
Meta sleduje svojich používateľov a zhromažďuje obrovské množstvo ich údajov na účely zobrazovania reklám. Je to hlavný spôsob, ako dosahuje svoje zisky. Teraz navyše žiada používateľov Facebooku a Instagramu, aby zaplatili alebo súhlasili so zobrazovaním reklám. Jednoducho – chce naše údaje pre svoj obchodný model, ktorým ničí naše súkromie. Požiadali sme zodpovedné orgány, aby to zastavili. |
|
Apple zneužíval svoju dominanciu na trhu s hudbou v EÚ
Rozhodnutie Európskej komisie, že Apple porušil protimonopolné pravidlá EÚ zneužitím svojho dominantného postavenia, a obmedzil spotrebiteľom výber streamovacích služieb v Apple Store, je silným signálom v prospech spotrebiteľov. Rozhodnutie Európskej komisie potvrdzuje, že európski spotrebitelia majú právo byť informovaní o lacnejších službách bez toho, aby ich Apple blokoval či cenzuroval. |
|
Pozor na influencerov – sú to predovšetkým obchodníci
Influenceri vytvárajú obsah v online priestore, aby získali sledovateľov a ovplyvnili ich nákupné rozhodnutia. Od 17. februára však nesmú vo svojich príspevkoch spotrebiteľov zavádzať nepravdivými informáciami, a akákoľvek propagácia značky musí byť označená ako reklama. Influenceri tiež na predávané produkty a služby musia poskytovať zákonné záruky či právo na odstúpenie od zmluvy. Podľa nového zákona majú totiž rovnaké povinnosti ako ostatné online obchody. |
|
#BRÁŇME SA SPOLOČNE |
|
Teraz je správny čas na zmenu dodávateľov energií Spotrebiteľ má právo vybrať si alebo zmeniť dodávateľa elektriny a plynu. Ak sa tak rozhodne, musí to stihnúť najneskôr do 31. marca daného roka, pričom do tohto dátumu musí nielen vypovedať platnú zmluvu o dodávke elektriny alebo plynu u pôvodného dodávateľa, ale aj uzatvoriť zmluvu s novým dodávateľom. Je potrebné pri tom dodržať zákonom stanovený postup. V našom texte nájdete prehľad najdôležitejších termínov. |
|
Koľko nás skutočne stojí elektrina?
Nový rok je v plnom prúde a v médiách počúvame, že ceny energií pre domácnosti sa v roku 2024 nezmenia. Koľko však vlastne základné energie slovenské domácnosti stoja, a ako a kde ich spotrebitelia zistia? V závere roka sme v médiách počuli, že cena elektrickej energie pre domácnosti ostáva na úrovni roku 2023 vo výške 61,2077 € za megawatthodinu. Je to však skutočne tak? V našom článku nájdete odpovede na najčastejšie spotrebiteľské otázky. |
|
Podľa čoho sa určuje cena plynu a vody pre domácnosti?
Skutočnú cenu plynu v roku 2024 zistíme z koncových cien pre domácnosti, ktoré obsahujú aj poplatky za prepravu, uskladnenie, distribúciu, služby obchodníka a DPH. Cenu vody v rodinných domoch zistíte z fakturačných vodomerov vodárenskej spoločnosti, s ktorou máte uzatvorenú zmluvu, a v bytoch má zmluvu s vodárenskou spoločnosťou uzatvorenú spoločenstvo resp. správca bytového domu. Celý postup, ako si cenu plynu a vody vyrátať, nájdete v našom článku. |
|
#Dobre vedieť |
|
Hračky z platformy TEMU sú nebezpečné
Radi obdarúvate deti lacnými hračkami z online platforiem? Výsledky spotrebiteľských testov sú alarmujúce. 18 z 19 rôznych hračiek kúpených na TEMU.com predstavuje pre deti skutočné riziko. Pri hre s nimi hrozí porezanie, udusenie, uškrtenie, prepichnutie či chemické nebezpečenstvo. Napríklad hrkálka pre bábätká má na kovových zvončekoch ostré hrany, ktorými sa môžu porezať a jej malé časti môžu spôsobiť zadusenie… |
|
Spotrebiteľom záleží na životných podmienkach zvierat chovaných v EÚ
9 z 10 spotrebiteľov podporuje zlepšenie životných podmienok zvierat chovaných v EÚ, ako je väčší životný priestor, zákaz klietok a mrzačenia – ukázal nový prieskum realizovaný v ôsmich krajinách EÚ. Spotrebitelia chcú o tom, ako sa hospodárske zvieratá chovajú, vedieť viac a potrebujú dôveryhodné informácie. Skvalitňovanie podmienok hospodárskych zvierat však musí byť spravodlivé pre spotrebiteľov aj chovateľov. |
|
2% ochrane spotrebiteľských práv
Bezplatne pomáhame spotrebiteľom riešiť problémy s dodávateľmi. Bojujeme proti nekalým praktikám a chránime vaše práva v offline i online priestore. Školíme a poskytujeme špecializované poradenstvo zdravotne hendikepovaným, seniorom i študentom. Problémy bežných slovenských spotrebiteľov prenášame do národnej aj EÚ legislatívy. Pomáhame ľuďom v núdzi, aj najchudobnejším. Ak sa Vám naša činnosť páči, podporte nás svojimi 2%. |
|
#Zaujímavé videá |
|
Informačný YouTube kanál pre spotrebiteľov
Prostredníctvom nášho YouTube kanála prinášame spotrebiteľom zaujímavé a aktuálne tipy, rady, užitočné informácie z oblasti ochrany a práv spotrebiteľov na Slovensku i v rámci celej EÚ. Sledujte nás na sociálnych sieťach, prihláste sa na pravidelný odber nášho Spotrebiteľského newsfiltra a budete vždy vedieť viac… |
|
|
|
SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBEChcete sa dozvedieť viac o našej práci?PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA |