Milí čitatelia,

digitálne technológie a rýchly rozvoj umelej inteligencie čoraz viac ovplyvňujú naše životy, spôsob, akým pracujeme, komunikujeme či zhromažďujeme informácie. Vážne tiež ovplyvňujú našu bezpečnosť a digitálnu spravodlivosť. Obavy vyvolávajú najmä dezinformácie, narušovanie súkromia, manipulatívne či diskriminačné praktiky, aj skutočnosť, že online platformy, poháňané umelou inteligenciou, môžu šíriť nepravdivé informácie a vytvárať predsudky.

Spotrebiteľské organizácie 15. marca každoročne oslavujú Svetový deň spotrebiteľských práv, aby spoločne zvýšili povedomie verejnosti i odborníkov o právach spotrebiteľov a potrebe posilňovať ich ochranu. Ústrednou témou tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv je práve „Spravodlivá a zodpovedná umelá inteligencia pre spotrebiteľov“.

V rámci nedávnej medzinárodnej panelovej diskusie Spotrebiteľský dialóg, ktorá sa 8. marca 2024 konala v Bratislave na tému Smerom k budúcnosti: Ochrana zraniteľných spotrebiteľov (nielen) v digitálnom veku, sa zástupcovia Európskej komisie, Ministerstva hospodárstva SR, výrobcov značkových výrobkov a spotrebiteľov zamerali na identifikáciu zraniteľných komunít a ich potrebu zvýšenej ochrany nielen v online priestore.

V diskusii sa však postupne aj sami diskutujúci, vrátane moderátorky, priznali, že „na lep“ už online podvodníkom sadli aj oni sami. Či už išlo o falošný poplach s vypnutím profilu na sociálnej sieti, kde sa podvodníci snažia vylákať platobné údaje, alebo nahlásenie podozrivého emailu, kde predajca žiadal číslo účtu, na ktoré chcel spotrebiteľke vrátiť peniaze, no tá obozretne, a možno trošku aj paranoidne, reagovala nahlásením „podozrivého“ emailu vedeniu danej spoločnosti. To obratom potvrdilo, že ide skutočne o ich úprimnú iniciatívu peniaze jej vrátiť.

V online priestore sa však byť prehnane obozretný určite oplatí. Veď problematické sú už napríklad aj chatboty s umelou inteligenciou, ktoré sa dlhodobo používajú v oblasti služieb zákazníkom a zákazníckej podpory. Sofistikovaným a špecifickým spôsobom napodobňujú ľudskú konverzáciu pri online vyhľadávaní, ktoré množstvo spotrebiteľov využíva každý deň, veľmi často bez toho, aby si to vôbec uvedomovali.

Algoritmy budú už onedlho prijímať množstvo rozhodnutí v našom mene alebo namiesto nás, napríklad v oblasti poskytovania úverov, zdravotnej starostlivosti, poistenia alebo pri výbere zamestnania. Ak však naozaj majú byť pozitívnym nástrojom na podporu rozvoja jednotlivcov a spoločnosti, je nevyhnutné, aby sme nielen hlbšie pochopili ich vplyv na ľudské práva a základné slobody, ale zároveň poznali aj odpoveď na otázku, kto ponesie zodpovednosť za ich škodlivé účinky.

Krásnu jar a mesiac knihy želá

Petra Čakovská
podpredsedníčka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov

#Novinky

Meta spracúva údaje používateľov nelegálnym spôsobom

Meta sleduje svojich používateľov a zhromažďuje obrovské množstvo ich údajov na účely zobrazovania reklám. Je to hlavný spôsob, ako dosahuje svoje zisky. Teraz navyše žiada používateľov Facebooku a Instagramu, aby zaplatili alebo súhlasili so zobrazovaním reklám. Jednoducho – chce naše údaje pre svoj obchodný model, ktorým ničí naše súkromie. Požiadali sme zodpovedné orgány, aby to zastavili.

Apple zneužíval svoju dominanciu na trhu s hudbou v EÚ

Rozhodnutie Európskej komisie, že Apple porušil protimonopolné pravidlá EÚ zneužitím svojho dominantného postavenia, a obmedzil spotrebiteľom výber streamovacích služieb v Apple Store, je silným signálom v prospech spotrebiteľov. Rozhodnutie Európskej komisie potvrdzuje, že európski spotrebitelia majú právo byť informovaní o lacnejších službách bez toho, aby ich Apple blokoval či cenzuroval.

Pozor na influencerov – sú to predovšetkým obchodníci

Influenceri vytvárajú obsah v online priestore, aby získali sledovateľov a ovplyvnili ich nákupné rozhodnutia. Od 17. februára však nesmú vo svojich príspevkoch spotrebiteľov zavádzať nepravdivými informáciami, a akákoľvek propagácia značky musí byť označená ako reklama. Influenceri tiež na predávané produkty a služby musia poskytovať zákonné záruky či právo na odstúpenie od zmluvy. Podľa nového zákona majú totiž rovnaké povinnosti ako ostatné online obchody.

#BRÁŇME SA SPOLOČNE

Teraz je správny čas na zmenu dodávateľov energií

Spotrebiteľ má právo vybrať si alebo zmeniť dodávateľa elektriny a plynu. Ak sa tak rozhodne, musí to stihnúť najneskôr do 31. marca daného roka, pričom do tohto dátumu musí nielen vypovedať platnú zmluvu o dodávke elektriny alebo plynu u pôvodného dodávateľa, ale aj uzatvoriť zmluvu s novým dodávateľom. Je potrebné pri tom dodržať zákonom stanovený postup. V našom texte nájdete prehľad najdôležitejších termínov.

Koľko nás skutočne stojí elektrina?

Nový rok je v plnom prúde a v médiách počúvame, že ceny energií pre domácnosti sa v roku 2024 nezmenia. Koľko však vlastne základné energie slovenské domácnosti stoja, a ako a kde ich spotrebitelia zistia? V závere roka sme v médiách počuli, že cena elektrickej energie pre domácnosti ostáva na úrovni roku 2023 vo výške 61,2077 € za megawatthodinu. Je to však skutočne tak? V našom článku nájdete odpovede na najčastejšie spotrebiteľské otázky.

Podľa čoho sa určuje cena plynu a vody pre domácnosti?

Skutočnú cenu plynu v roku 2024 zistíme z koncových cien pre domácnosti, ktoré obsahujú aj poplatky za prepravu, uskladnenie, distribúciu, služby obchodníka a DPH. Cenu vody v rodinných domoch zistíte z fakturačných vodomerov vodárenskej spoločnosti, s ktorou máte uzatvorenú zmluvu, a v bytoch má zmluvu s vodárenskou spoločnosťou uzatvorenú spoločenstvo resp. správca bytového domu. Celý postup, ako si cenu plynu a vody vyrátať, nájdete v našom článku.

#Dobre vedieť

Hračky z platformy TEMU sú nebezpečné

Radi obdarúvate deti lacnými hračkami z online platforiem? Výsledky spotrebiteľských testov sú alarmujúce. 18 z 19 rôznych hračiek kúpených na TEMU.com predstavuje pre deti skutočné riziko. Pri hre s nimi hrozí porezanie, udusenie, uškrtenie, prepichnutie či chemické nebezpečenstvo. Napríklad hrkálka pre bábätká má na kovových zvončekoch ostré hrany, ktorými sa môžu porezať a jej malé časti môžu spôsobiť zadusenie…

Spotrebiteľom záleží na životných podmienkach zvierat chovaných v EÚ

9 z 10 spotrebiteľov podporuje zlepšenie životných podmienok zvierat chovaných v EÚ, ako je väčší životný priestor, zákaz klietok a mrzačenia – ukázal nový prieskum realizovaný v ôsmich krajinách EÚ. Spotrebitelia chcú o tom, ako sa hospodárske zvieratá chovajú, vedieť viac a potrebujú dôveryhodné informácie. Skvalitňovanie podmienok hospodárskych zvierat však musí byť spravodlivé pre spotrebiteľov aj chovateľov.

2% ochrane spotrebiteľských práv

Bezplatne pomáhame spotrebiteľom riešiť problémy s dodávateľmi. Bojujeme proti nekalým praktikám a chránime vaše práva v offline i online priestore. Školíme a poskytujeme špecializované poradenstvo zdravotne hendikepovaným, seniorom i študentom. Problémy bežných slovenských spotrebiteľov prenášame do národnej aj EÚ legislatívy. Pomáhame ľuďom v núdzi, aj najchudobnejším. Ak sa Vám naša činnosť páči, podporte nás svojimi 2%.

#Zaujímavé videá

Informačný YouTube kanál pre spotrebiteľov  

https://mcusercontent.com/5a9100e60883dbb6e69e26d5f/images/3ba7c6c4-8ff2-3c91-9408-ea1bc43d65d3.pngProstredníctvom nášho YouTube kanála prinášame spotrebiteľom zaujímavé a aktuálne tipy, rady, užitočné informácie z oblasti ochrany a práv spotrebiteľov na Slovensku i v rámci celej EÚ. Sledujte nás na sociálnych sieťach, prihláste sa na pravidelný odber nášho Spotrebiteľského newsfiltra a budete vždy vedieť viac…


SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBE

Chcete sa dozvedieť viac o našej práci?

STAŇTE SA NAŠIM FANÚŠIKOM

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad