Milí čitatelia,
oblasť ochrany spotrebiteľov sa rýchlo mení a kľúčoví sú v nej spotrebitelia, obchodníci a autority. Práve pre nich sme sa preto rozhodli vytvoriť platformu na výmenu skúseností a pozitívnych príkladov v podobe I. Spotrebiteľského ADR Summitu na Slovensku. Podujatie s medzinárodnou účasťou, ktorého sa zúčastnia aj zástupcovia Európskej komisie, ministerstva hospodárstva, ministerstva spravodlivosti, Národnej banky Slovenska a Slovenského združenia pre značkové výrobky, sa uskutoční v dňoch 24.-25.10.2024 v Tatranskej Lomnici. …Pani T. si objednala drahé dvere na mieru, no bez pomoci sa nedokázala s obchodníkom dohodnúť, aby nedostatky odstránil. Po našej intervencii obchodník dvere opravil, pani doplatila čo mala, a spor sa vyriešil. …Pani L. si cez e-shop objednala umývačku riadu od nemeckého obchodníka. Prvýkrát ju zapla až po vyše roku, vytopila novú kuchyňu, no obchodník reklamáciu zamietol. Na základe plnej moci sme sa v mene spotrebiteľky s obchodníkom dohodli, chybnú umývačku si vyzdvihol a spotrebiteľke kúpnu cenu v plnej výške vrátil. …Poisťovňa od slečny M. vymáhala omylom vyplatené poistné. Vďaka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov obe strany uzatvorili mediačnú dohodu o vrátení sumy v splátkach nastavených podľa finančných možností spotrebiteľky, a bez úrokov. …Tri rôzne spotrebiteľské spory, tri rôzne postupy, jeden spoločný menovateľ – mimosúdny (alternatívny) spôsob riešenia problému – priniesol v krátkom čase spokojnosť zúčastneným spotrebiteľom aj obchodníkom. Mimosúdnemu riešeniu spotrebiteľských sporov sa venujeme od roku 2012. V prospech spotrebiteľov sa nám mimosúdnou cestou doteraz podarilo zachrániť viac ako 800 000 eur. No kým európskym trendom je postavenie spotrebiteľov v rámci legislatívy a kľúčových politík ďalej posilňovať, na Slovensku stále nie je potenciál efektívnej spotrebiteľskej ochrany rozvinutý dostatočne. Vysoká úroveň ochrany spotrebiteľov patrí medzi kľúčové priority EÚ, a jedným z nástrojov, ako ju zabezpečiť, je práve funkčný a efektívny systém mimosúdneho riešenia. Od 1. júla zároveň na Slovensku platí nový zákon na ochranu spotrebiteľa, ktorý výrazne mení podstatu reklamačného konania, aj pravidlá ochrany spotrebiteľov v digitálnom prostredí a na energetickom trhu, čo môže viesť aj k zvýšenému počtu spotrebiteľských sporov. Nové i staronové témy predstavujú nové výzvy aj pre autority a inštitúcie, ktoré zabezpečujú vymožiteľnosť práv. A keďže súdne procesy na Slovensku trvajú dlho, sú drahé a výsledok neistý, najlepšou šancou spotrebiteľov a obchodníkov je dohodnúť sa mimosúdne. Ak vás táto téma zaujíma, video z nášho Spotrebiteľského ADR Summitu bude po jeho skončení dostupné online na našom webe. Príjemný október želá Petra Čakovská |
|
#Novinky |
|
Vykurovacia sezóna je tu. Ste na ňu pripravení?
Október je mesiac, kedy väčšina domácnosti začína vykurovať svoje priestory. Pripravili sme pre vás niekoľko tipov a užitočných rád, ako sa na zimnú vykurovaciu sezónu pripraviť. V našich článkoch sa dozviete, ako doma efektívne využívať teplo, keď žijete v bytovom dome alebo bývate v rodinnom dome. Pozrite sa, čo môžete urobiť, aby ste sa doma počas chladných dní cítili príjemne, a nebolo to príliš drahé. |
|
Poisťovňa odmieta preplatiť škodu na čelnom skle vášho auta?
Odbili vás požiadavkami na zabezpečenie svedkov či kamerových záznamov, ktoré je ťažké až nemožné zabezpečiť? Poisťovne často argumentujú nedostatkom dôkazov a je bežné, že takéto nároky zamietajú, hoci legislatíva právo na náhradu škody pri poškodení čelného skla priznáva. Nenechajte sa zastrašiť právnickými formuláciami. Ak máte pocit, že vaše spotrebiteľské práva boli porušené, dajte nám o tom vedieť. |
|
#BRÁŇME SA SPOLOČNE |
|
Vaše skúsenosti nás zaujímajú! Majitelia tepelných čerpadiel pozor. Tepelné čerpadlá sú aj napriek miernemu poklesu predaja v roku 2023 stále populárne nielen v iných krajinách EÚ, ale aj na Slovensku. Vlani sa ich u nás predalo a nainštalovalo spolu 14 097 kusov. Ste jedným z nich? Máte doma tento zdroj energie? Podeľte sa s nami o svoje skúsenosti s využitím tepelného čerpadla v domácnosti vyplnením krátkeho online dotazníka. Za váš čas a ochotu vopred ďakujeme. |
|
Máte spor s obchodníkom? Poradíme vám… Odmieta obchodník vymeniť chybný tovar? Našli ste chybu vo faktúre za telekomunikačné služby, dodanie elektriny či kúrenie? Boli vám zamlčané dôležité informácie o kupovanom produkte? Bránia vám v odstúpení od zmluvy? Stali ste sa obeťou nekalej praktiky? Máte iný spor s obchodníkom, a ako neviete ho riešiť? Kontaktujte našu bezplatnú spotrebiteľskú poradňu na 0944 533 011 alebo napíšte email na info@sospotrebitelov.sk. Pomôžeme vám… |
|
#Dobre vedieť |
|
Radi nakupujete online? Pozrite sa ako sa vyhnúť komplikáciám pri vrátení tovaru
Nákupy cez internet sa stali našou každodennou rutinou, no je veľmi dôležité vopred zvážiť, od koho si tovar objednávate. Často sa totiž stáva, že ak spotrebiteľ s tovarom nie je spokojný, alebo ho chce vrátiť, nevie kam. Aby ste predišli nepríjemnostiam a neprišli o svoje peniaze, kliknite na náš článok, v ktorom sa dozviete, prečo je dôležité vedieť od koho nakupujete, ako rozpoznať spoľahlivého obchodníka, aj akú úlohu v procese nakupovania zohráva doručovateľská spoločnosť. |
|
Školiaci kurz „Pripravení na spotrebiteľské právo – NEXT“ pokračuje
Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša veľké zmeny pri uplatňovaní reklamácie za chybný tovar či službu. Ak chcete mať istotu, že vo svojej firme vybavujete podnety spotrebiteľov v súlade s platnou legislatívou, prípadne chcete zlepšiť svoj vzťah so zákazníkmi a naučiť sa zvládnuť aj nepríjemné situácie, prihláste sa na náš bezplatný online školiaci program Consumer Law Ready – NEXT. |
|
|
|
SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBEChcete sa dozvedieť viac o našej práci?PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA |