Milí odberatelia newsfiltra,

leto je preč a plynule sme sa prehupli do konsolidácie verejných financií, ktorá sa, hoci to na verejných fórach často nezaznieva, priamo dotkne aj nás, spotrebiteľov. Spoločnosť ochrany spotrebiteľov upozorňuje, že v prípade zavedenia transakčnej dane pre všetky účty právnických osôb, nové poplatky a dane negatívne prekvapia aj obyvateľov bytových domov.

Na týchto účtoch bytové spoločenstvá a spoločenstvá vlastníkov bytov de facto spravujú peniaze spotrebiteľov – majiteľov bytov. V mnohých bankách dnes pre tieto účty platia zvýhodnené, nižšie mesačné poplatky, resp. v niektorých prípadoch sú poplatky nulové. Spomínaná daň z finančných transakcií je ale úplne nový typ dane, o ktorej sa hovorí ako o dani pre firmy a živnostníkov, ktorí za bezhotovostné platby a výbery zaplatia viac. Daň z transakcií je vlastne poplatok za platbu či prevod peňazí z účtu. Sadzba dane z transakcií má byť 0,4%, výbery hotovosti boli doteraz stanovené na 0,8%. Zámerom legislatívnej úpravy je teda zaviesť aj dane z transakcií ako sú úhrady faktúr, úhrady energií, či splátky úverov. Pôvodne mali novinky platiť od 1. januára, no rezort financií sa nakoniec rozhodol, že nová daň má platiť až od 1. apríla budúceho roka.

Ako sa transakčná daň, podľa toho, čo o nej doteraz vieme, dotkne obyvateľov bytových domov, teda aj mladých či neúplných rodín a dôchodcov? Ing. Michal Kundrata, náš odborník na energie v domácnostiach, vo svojom článku uvádza konkrétny príklad:

„Ak teraz bytový dom za vedenie účtu platí mesačne 6 eur – ročne ho poplatky v banke stoja 72 eur. Tento bytový dom realizuje finančné transakcie v objeme spolu 500 000 eur ročne. Ide pritom o pravidelné zálohové platby majiteľov bytov (zhruba 250 000 eur) a platby dodávateľom za služby (teplo, voda, elektrická energia, opravy, upratovanie, poistenie – zhruba 250 000 eur), pričom každá z nich je nižšia ako 10 000 eur. To znamená, že by sa na každú z nich mala vzťahovať sadzba dane 0,4% zo sumy prevodu.

V prípade zavedenia transakčnej dane vo výške 0,4% to bude znamenať ročnú daň za transakcie v banke vo výške 1 000 eur (0,4% z 250 000 eur). Po zavedení transakčnej dane tak bude obyvateľov bytového domu vedenie účtu a pohyby na účte stáť 1072 eur oproti doterajším 72 eurám. Ide teda o navýšenie o 1400%.“

Vo verejnom priestore opakovane zaznieva, že transakčná daň sa nedotkne obyčajných ľudí. No účty právnických osôb majú okrem bytoviek napríklad aj všetky materské škôlky či športové kluby…

Príjemné čítanie aj ďalších našich článkov po letnej prestávke želá

Petra Čakovská
podpredsedníčka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov

#Novinky

 Ako po novom reklamovať chybný tovar

Od 1. júla 2024 platí nový zákon o ochrane spotrebiteľa a proces reklamácie aj iné postupy, na ktoré sme boli roky zvyknutí, sa kompletne zmenili. Prečítajte si sériu našich článkov, kde vysvetľujeme nové pojmy, čo znamená vytknúť vadu, ako postupovať v prípade reklamácie veci s digitálnym obsahom alebo aké nové druhy tvarov a služieb zákon zavádza.

Google Shopping nemôže svoju dominanciu na trhu zneužívať

Google poškodil milióny európskych spotrebiteľov obmedzením prístupu k výhodnejším cenám a iným užitočným informáciám o všetkých druhoch produktov, od oblečenia až po práčky. Súdny dvor EÚ potvrdil, že spoločnosť nemôže spotrebiteľom brániť v prístupe k úplným a objektívnym informáciám o najlepších ponukách online. Viac o tom, ako spoločnosť Google zneužila svoje dominantné postavenie si prečítajte v našom článku.

EÚ sa pustila do boja proti falšovaniu medu

Máte svojho „vlastného“ včelára alebo med radšej nakupujete v supermarkete? Až 46 percent z 320 testovaných zmesí medu dovážaných do EÚ nespĺňa požadované pravidlá. Súčasné označovanie pôvodu medu ako „krajiny EÚ“ alebo „mimo krajín EÚ“ znemožňuje zistiť odkiaľ skutočne pochádza. Novelizovaná smernica zavádza špeciálny medový kód, ktorý umožní vystopovať jeho pôvod až k samotnému včelárovi.

#BRÁŇME SA SPOLOČNE

Máte spor s obchodníkom? Poradíme vám…

Odmieta obchodník vymeniť chybný tovar? Našli ste chybu vo faktúre za telekomunikačné služby, dodanie elektriny či kúrenie? Boli vám zamlčané dôležité informácie o kupovanom produkte? Bránia vám v odstúpení od zmluvy? Stali ste sa obeťou nekalej praktiky? Máte iný spor s obchodníkom a ako neviete ho riešiť? Kontaktujte našu bezplatnú spotrebiteľskú poradňu na 0944 533 011 alebo napíšte email na info@sospotrebitelov.sk. Poradíme vám…

Manipulatívne praktiky videohier

Sektor videohier v posledných rokoch vyvinul obchodné modely, prostrednícvom ktorých v súčasnosti cielene klamú spotrebiteľov. Ich obeťami sú časťo deti a mladiství. SOS sa pridalo k ďalšími 22 európskymi spotrebiteľskými organizáciami zo 17 krajín a spolu sme poslali sťažnosť európskej sieti orgánov na ochranu spotrebiteľov CPC-Network na nekalé praktiky výrobcov videohier, ktorí stoja za hrami ako Fortnite, EA Sports FC 24, Minecraft a Clash of Clans. Čo sme zistili? Prečítajte si v našom článku.

Zdieľanie elektriny, jednoduchšia výpoveď zmluvy i faktúry bez reklám

Slováci platia za energie najväčšiu časť svojich príjmov zo všetkých krajín EÚ. Leto však slovenským spotrebiteľom energií prinieslo nové možnosti zdieľania energie a väčšiu ochranu práv. Od 1. júla môžu spotrebitelia, ktorí si vyrábajú elektrinu sami, svoje prebytky zdieľať so susedmi či rodičmi na chate. A od 1. augusta môžeme zmluvu o dodávke elektriny alebo plynu vypovedať bez uvedenia dôvodu či sankcie. Aké ďalšie zmeny legislatíva zavádza si môžete prečítať tu.

#Dobre vedieť

Školiaci kurz „Pripravení na spotrebiteľské právo“ pre obchodníkov

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa prináša veľké zmeny pri uplatňovaní reklamácie za chybný tovar či službu. Ak chcete mať istotu, že vo svojej firme vybavujete podnety spotrebiteľov v súlade s platnou legislatívou, prípadne chcete zlepšiť svoj vzťah so zákazníkmi a naučiť sa zvládnuť aj nepríjemné situácie, prihláste sa na náš bezplatný online školiaci program Consumer Law Ready.

Môj prvý rok s fotovoltikou

Spotrebiteľka vyhodnotila rok, odkedy doma spustili fotovoltickú elektráreň. Rozhodovanie nebolo jednoduché – v okolí ste panely videli len zriedka, informácie sa rôznili a kamarát Google ponúkal množstvo chaotických informácií. Zvolili formu skupinového nákupu, kde výber zhotoviteľa, panely, obsah zmluvy o dielo, aj pomoc pri riešení prípadných problémov zastrešila Spoločnosť ochrany spotrebiteľov. Výsledok? Vo svojom blogu opisuje ako po roku bezproblémového fungovania systému zbiera „úrodu“.

Pozvánka na I. spotrebiteľský summit

Odbornú verejnosť pozývame na I. spotrebiteľský summit, ktorý sa uskutoční v dňoch 24. a 25. októbra 2024 vo Vysokých Tatrách. Cieľom podujatia je načrtnúť stratégiu rozvoja praktickej spotrebiteľskej ochrany a mimosúdneho riešenia spotrebiteľských sporov na Slovensku, prispieť k zlepšeniu kvality existujúceho systému alternatívneho riešenia sporov a prepojiť profesionálov aktívnych v tejto oblasti. Pre viac info a registráciu kliknite tu.


SLEDUJTE NÁS NA YOUTUBE

Chcete sa dozvedieť viac o našej práci?

STAŇTE SA NAŠIM FANÚŠIKOM

PRIHLÁSTE SA NA ODBER NÁŠHO SPOTREBITEĽSKÉHO NEWSFILTRA

Spotrebiteľský newsfilter

Spotrebiteľský newsfilter

Vážení čitatelia tohto oznamu,

prednedávnom sme pre Vás začali vydávať online Spotrebiteľský
mewsfilter, kde nájdete všetko
dôležité, čo by ste ako moderní
spotrebitelia mali vedieť, aby ste nesadli na lep
podvodníkom a
šetrili svoje peňaženky vďaka výhodným a ekologickým nákupom.


Ak Vás táto prolematika zaujíma, prihláste na na odber nášho mesačného newsfiltra.

Vopred ďakujeme.

Úspešne ste sa prihlásili na odber noviniek S.O.S. Poprad