Leto je oficiálne tu a asi už máte dovolenkovú náladu. Ak ste však cestovateľom/spotrebiteľom, ktorý sa snaží minimalizovať svoju negatívnu dovolenkovú environmentálnu stopu, jedným zo spôsobov je vyhľadávať ubytovania vedené udržateľným spôsobom.
Ekologicky šetrné dovolenkové ubytovanie je výhrou pre všetky strany. Zatiaľ čo cestujúci sa tešia z dovolenky s menším negatívnym dopadom na životné prostredie, majitelia hotelov zlepšovaním svojho zeleného imidžu zároveň šetria náklady napríklad za propagáciu. A štatistiky hovoria, že oproti minulému roku vzrástol počet turistov rozhodnutých cestovať ekologickejšie o 55%.
Ako reakcia na rastúci dopyt po zelených riešeniach dnes mnohí dovolenkoví ubytovatelia o sebe vyhlasuje, že sú „zelení“, „trvalo udržateľní“ či „ekologickí“. No zatiaľ čo niektorí z nich skutočne vynakladajú veľké úsilie, aby si toto označenie zaslúžili, iní ho používajú len ako marketingový trik. Komu teda môžu spotrebitelia dôverovať? Označenie Ecolabel dostanú v Európe len najekologickejšie hotely, kempy či penzióny, ktoré spĺňajú prísne environmentálne kritériá. Tu je návod ako vám kvetinové logo pomôže vychutnať si dovolenku a zároveň byť láskaví k životnému prostrediu:
1. Máte istotu ochrany pred nekalým marketingom. Podmienky na získanie označenia Ecolabel sa aktualizujú každé 4 alebo 5 rokov, aby sa zabezpečilo, že logom odmenia len naozaj tie, k životnému prostrediu najšetrnejšie, zariadenia. Nezávislí inšpektori v nich vykonávajú pravidelné kontroly, aby zabezpečili, že licencovaní ubytovatelia dodržiavajú pravidlá. Prevádzkarne, ktoré ich porušia, riskujú stratu licencie.
2. Znižujete klimatickú stopu svojej dovolenky. Cestovný ruch tvorí 8% celosvetových emisií skleníkových plynov, často kvôli zle riadeným hotelom a kempingom. Značka Ecolabel preto pomáha znižovať emisie, napríklad:
- využívaním energie z obnoviteľných zdrojov: v závislosti od počtu ekologických dodávateľov pôsobiacich v regióne musí 50% až 100% energie hotela pochádzať z obnoviteľných zdrojov;
- v zariadení sa používajú energeticky účinné spotrebiče ako práčky či ohrievače vody, žiadne vykurovanie či klimatizácia vo vonkajších priestoroch;
- každé jedlo obsahuje aspoň dve miestne či sezónne potraviny, jedlo neprecestuje viac ako 160 km, kým sa dostane na váš tanier, sezónne výrobné metódy menej vyčerpávajú prirodzené zdroje ako napríklad paradajky konzumované v zime;
- propagácia ekologickej prepravy tovarov a hostí verejnou dopravou, elektrickými či zdieľanými vozidlami a bicyklami.
3. Znižujete množstvo odpadu. Ak nezmeníme svoje správanie, cestovný ruch do roku 2050 vygeneruje 251% nárast objemu odpadu. Ubytovatelia s označením Ecolabel znižujú produkciu odpadu nielen elimináciou zvyškov potravín, ale tiež zákazom použitia jednorazových toaletných a hygienických potrieb či jednorazových plastových obalov rýchlo sa kaziacich potravín.
4. Voda sa používa efektívne. V Ecolabel zariadení bude voda z kohútikov alebo voda používaná na splachovanie toaliet tiecť len v potrebnom množstve. Objem vody použitej na pranie sa tiež znižuje, pretože posteľná bielizeň a uteráky sa nevymieňajú každý deň, ak o to výslovne hostia nepožiadajú sami. Hotely získavajú extra body, keď ekologicky spravujú aj vodu v bazéne, recyklujú dažďovú vodu alebo používajú energeticky efektívne zavlažovacie systémy.
5. Nie ste v dosahu jedovatých látok. V Ecolabel zariadení na pranie či upratovanie používajú len ekologické čistiace prostriedky. Niektoré idú ešte ďalej – dokonca servírujú len biopotraviny a zachovávajú zelené plochy na pestovanie bez pesticídov.
Byť ekologickí neznamená, že na to miniete celý svoj dovolenkový rozpočet, pretože na výber máte lacné kempy i luxusné hotely. Ekologická udržateľnosť vôbec neznižuje pohodlie, ako sa niektorí ľudia obávajú.
Ekolabel ubytovateľov už nájdete v mnohých európskych krajinách, najmä v populárnych dovolenkových destináciách ako Španielsko, Taliansko či Francúzsko. V Európe existujú stovky možností, no len ďalej rastúca ponuka ešte viac uľahčí spotrebiteľom výber. Preto je potrebné, aby Európska komisia i vnútroštátne orgány zintenzívnili podporu a propagáciu značky Ecolabel medzi vlastníkmi hotelov i dovolenkármi. Čím viac spotrebiteľov bude o Ecolabel ubytovateľoch vedieť, tým väčšia je pravdepodobnosť, že si ich vyberú.
Ecolabel však nie je len o hoteloch. Za 25 rokov svojej existencie Ecolabel odmenil najekologickejšie spotrebiteľské produkty ako papierové vreckovky, farby, sprchovacie gély, topánky či oblečenie. Hľadajte toto logo vždy, keď nakupujete, či už ste doma alebo na cestách.
Chcete vedieť viac?
European Commission factsheet, ‘The EU Ecolabel for Tourist Accommodation Services’
Catalogue of EU Ecolabel accommodation services.
BEUC Blog: ‘Green your spring cleaning: 5 reasons to choose EU Ecolabel detergents’, April 2018